Jag tänkte uppgradera min ljudanläggning från ett två par koaxialhögtalare monterade i fram och bakdörrarna drivna av HU till ett par systemhögtalare monterade i framdörrarna (inte diskanterna såklart

). Då får jag ju de gamla koaxialerna över då funderar jag på att köpa ett fyrkanalssteg direkt (kan få tag på ett hyffsat till bra pris) och använda de gamla som midbasar. Men det ger lite frågor:
Hur viktigt är det att man anpassar lådorna efter specad Vas när det gäller midbas? Vas är ca 3,5 liter, och om två skall gå i samma låda ger det 7 liter. Jag hade hoppats kunna klämma in dem i framdörren bakom den nya högtalaren, det blir svårt om jag vill fortsätta kunna veva ned rutorna...
Tänker jag rätt när jag lägger dubblar volymen när jag tänker sätta två likadana element i samma låda?
När det gäller en systemhögtalare, hur viktigt är det att man sätter dem i en låda med rätt volym? Många sägs ju vara konstruerade för att spela ut i en öppen dörr, innebär det att man kan strunta i sluten låda? Anges Vas i specen tycker jag det borde vara angett av en anledning, dvs att det blir någon positiv effekt av att ha dem i en låda med rätt volym...
Eller är Vas främst något som har betydelse för rena baslådor?
Om vi frångår lådvolymer för ett ögonblick, tänker jag över huvudtaget rätt när jag funderar på att använda de fyra gamla som kompletterande midbasar? Har en sub. Vad sägs om placeringen, skulle det vara en stor nackdel att istället sätta dem i bakdörrarna om utrymmet i framdörrarna inte räcker till? Har fått handskfacket föreslaget men där har jag suben så tyvärr... Och det är en kombi så hatthylla finns inte.