6185
Sök

Midbasar och Vas och tänk kring placering

5 juli 2011
Trådstartare
Jag tänkte uppgradera min ljudanläggning från ett två par koaxialhögtalare monterade i fram och bakdörrarna drivna av HU till ett par systemhögtalare monterade i framdörrarna (inte diskanterna såklart smile). Då får jag ju de gamla koaxialerna över då funderar jag på att köpa ett fyrkanalssteg direkt (kan få tag på ett hyffsat till bra pris) och använda de gamla som midbasar. Men det ger lite frågor:

Hur viktigt är det att man anpassar lådorna efter specad Vas när det gäller midbas? Vas är ca 3,5 liter, och om två skall gå i samma låda ger det 7 liter. Jag hade hoppats kunna klämma in dem i framdörren bakom den nya högtalaren, det blir svårt om jag vill fortsätta kunna veva ned rutorna...

Tänker jag rätt när jag lägger dubblar volymen när jag tänker sätta två likadana element i samma låda?

När det gäller en systemhögtalare, hur viktigt är det att man sätter dem i en låda med rätt volym? Många sägs ju vara konstruerade för att spela ut i en öppen dörr, innebär det att man kan strunta i sluten låda? Anges Vas i specen tycker jag det borde vara angett av en anledning, dvs att det blir någon positiv effekt av att ha dem i en låda med rätt volym...

Eller är Vas främst något som har betydelse för rena baslådor?

Om vi frångår lådvolymer för ett ögonblick, tänker jag över huvudtaget rätt när jag funderar på att använda de fyra gamla som kompletterande midbasar? Har en sub. Vad sägs om placeringen, skulle det vara en stor nackdel att istället sätta dem i bakdörrarna om utrymmet i framdörrarna inte räcker till? Har fått handskfacket föreslaget men där har jag suben så tyvärr... Och det är en kombi så hatthylla finns inte.

21 761 Inlägg
5 juli 2011
Vas är förkortning av "Volume of Air equal to the driver Suspension". Den parametern anger hur mycket luft som motsvarar elementupphängningens fjädringsmjukhet, i teorin ska elementet kunna spela ner till sitt eget Fs (egenresonans) vid den volymen.

Vas används i uträkningen av baslådor och midbaslådor, eventuellt nedre mellanregistret. När man kommer upp till övre delen av mellanregistret så behövs oftast inga lådor för att elementet ska kunna återge frekvenser ner till sitt Fs, då har Vas ingen betydelse där heller.

Kombinationen av Vas+Qts+Fs gör att man kan få en teoretiskt önskad frekvensåtergivning nedåt i frekvensen, Vas är inte menat att vara ett riktmärke för lådvolymen.

En bildörr fungerar ungefär som en "otät sluten låda", dvs elementet upplever inte att det spelar fritt i luften men heller inte att den sitter i en trycktät kammare. En dämpad och stagad dörrsida ger dock tillräckligt mycket "motstånd" luftmässigt att elementet kan återge tex 50-60 hz med bra tryck om nu elementet i sig själv kan spela så låga frekvenser.

Där är anledningen till att man blir rekommenderad att lägga ner en del arbete på monteringen av dörrhögtalare, man får igen detta genom att midbasåtergivningen blir bra och kan matcha baslådan bättre. smile

5 juli 2011
Trådstartare
Där lärde jag mig något nytt. Tack! Synd att det inte var så enkelt som att Vas=lådvolym! smile

Men när det nu fungerar på det viset, skall jag glömma att ha midbasen i samma dörr som mellanregistret? Få till en stabil och väldämpad konstruktion tror jag mig nog kunna få till, har jobbat en del med både plåt, glasfiber och trä. Men jag har förstått det som att midbasen inte bör spela in i samma utrymme som mellanregistret. Om det stämmer ser jag tre alternativ.
1) midbasen i bakre dörren.
2) midbasen och mellanregistret i samma dörr men midbasen i en egen låda med hyfsat stor volym. känns vanskligt att få till.
3) midbasen och mellanregistret i samma dörr med mellanregistret i en egen låda.

Om nu inte mottrycket spelar samma roll när det gäller mellanregistret, innebär det att man kan sätta den i en väldigt liten volym utan negativa konsekvenser? I sådana fall känns alternativ tre som rimligast väg att gå för mig. Åsikter?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
6 juli 2011
nr3 röstar jag på eller mellanregister på brädan/a-stolpe

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
6 juli 2011
Jo, alternativ 3 ser ju vettigast ut. Med midbas och mellanregister i samma dörr så blir inte avståndet mellan elementen så stort, vilket gör att man antagligen kan dela vid tex 200 Hz utan att få dippar i frekvensgången ur "våglängdssynpunkt". Midbaselementets frekvensgång uppåt avgör dock om man kan dela så högt upp utan att ljudet blir lidande.

Om det skulle gå bra att dela vid 200 Hz så ska det inte alls behövas speciellt stor låda till mellanregistret, någon enstaka liter kanske. Frippe_L kan kanske ge mer råd där. smile

Att montera mellanregistret i brädan lyfter förstås upp ljudet mer, man bör väl dock se till att dämpa i området under elementet så att det får ett visst motstånd av luften eftersom brädan kan vara relativt gles ner mot golvet. Om man nu inte kan fixa till en liten "låda" där naturligtvis.
Senast redigerat av Drönirettab (6 juli 2011)

6 juli 2011
Trådstartare
Känns som om vi kommer någon vart här. smile

Tänkte mig ett par JBL GTO508C kithögtalare. 5,25". 55W RMS i 2 ohm

Värden för dem (anar knappt vilka som är relevanta!)
BL (T-m) 3.47
DCR (ohms) 2.19
Mms (g) 10.28
Sd (sq cm) 86.6
Cms (μm/N) 355
Vas (l) 3.74
Fs (Hz) 83.3
Qes 0.98
Qms 6.31
Qt 0.85

Koaxarna jag har i fram och bakdörrarna nu är JBL 5,25" GT5-502 och jag hoppades alltså kunna dra nytta av dem som midbasar.

Allt skall drivas av ett fyrkanals JBL GTO-504. (4x70W RMS i 2 ohm).

Inget high-end bygge när det kommer till budgeten precis, men det hindrar ju inte att jag försöker få allt så bra som möjligt. Verkar jag vara något sånär på rätt spår tycker ni?

21 761 Inlägg
6 juli 2011
I teorin skulle GTO508C kunna spela med rak frekvenskurva ner till 150 Hz och få ett F3 omkring 100-110 Hz med 2 liters låda ifall det även används dämpull. smile

6 juli 2011
Trådstartare
Du är en guldgruva Batterinörden. smile En tvåliterslåda till kithögtalaren skall inte vara några problem att få till. Med andra ord, en sådan plus två 5,25" koaxer som midbasar utan egen låda borde kunna fungera. Eller behöver jag oroa mig för att det blir för trångt och satsa på bara en midbas? Koaxerna har de här värdena:

GT5-502
BL (T-m) 4.230
DCR (ohms) 3.570
Mms (g) 8.860
Sd (sq cm) 95.030
Cms (μm/N) 272.000
Vas (l) 3.450
Fs (Hz) 102.480
Qes 0.970
Qms 10.400
Qt 0.880
SPL 2.83V 91.900
4 Ohm
35W RMS
70-20kHz
Känslighet 93dB

21 761 Inlägg
6 juli 2011
De där koaxialerna behöver nog så mycket utrymme som går att få till för att med någorlunda tryck kunna spela lägre frekvenser än GTO508C, Fs ligger ju nästan 20 Hz högre. Hade varit bättre med dubbla GTO508C istället. smile

6 juli 2011
Trådstartare
Men ska de spela längre ned än 508orna? Jag trodde en del av vitsen med midbasar var att man lät dem ta över de lägre frekvenserna från mellanregistrer, och sedan tar baslådan i sin tur över från midbasarna när man kommer ännu längre ned i registret. På ett ungefär, diskanter 4000 och upp, mellanregister 4000-300, midbas 300-100, subbas 100 och ned. Har jag missuppfattat?

Du har säkert rätt i att det varit bättre med 508or som midbasar, tyvärr är problemuppställningen att hitta ett sätt för mig att utnyttja de här överblivna högtalarna. smile Det sagt så är jag definitivt öppen för andra förslag vad gäller kithögtalare och slutsteg, så länge priset hålls under 4000.

21 761 Inlägg
6 juli 2011
För att inte basen ska höras "bakifrån" så rekommenderas att man delar den lägre än 100 Hz, tex 60-80 Hz beroende på framhögtalarnas storlek. I ditt fall har du iof suben vid handskfacket, då gör det kanske inte så mycket om du väljer 100 Hz delning.

Där är jag inte säker eftersom jag inte har haft frontsub någon gång, andra får nog ge mer råd. smile

Sök