4084
Sök

Växellåds strul med Opel Vectran.

5 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Hejhej jag har en Opel Vectra GT 2.0 -93. i söndags när jag åkte från göteborg till skövde typ i vara så känner jag att det börjar bli trögt att få i växlar men tänkte inte så mycket på det utan fortsatte men sedan i närheten av skövde så börjar det tjuta i alla växlar när dom låg i (det har alltid tjutit lite när man har haft i 5an och skramlat när man har lagt i backen) men nu tjöt det verkligen mycket i alla växlar när jag väl kom fram till skövde och parkera och sedan när jag skulle åka iväg så gick det knappt få i någon växel man fick trycka skiiit mycket för att få i någon och det tjöt som fan.

sen parkerade jag och nu ligger det någon växel hela tiden. när man har i friläge och släpper kopplingen då hoppar bilen som FAN (bokstavligt talat) det går inte köra en meter det kvittar vilken växel man har så är det samma sak

Behöver verkligen hjälp på vad det kan vara för fel!

Tack på förhand!!!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
Tomt på olja i lådan?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
visste inte vart man kolla hur mycket det fanns, men fyllde på en halvliter utan resultat

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
torvanbil1 skrev:
visste inte vart man kolla hur mycket det fanns, men fyllde på en halvliter utan resultat

Jo men om den var helt tom så är det ju inte omöjligt att lådan skurit. Det låter ju så på beskrivningen alternativt ett kopplingshaveri, men jag antar att du märker skillnad på dessa två möjligheter?

5 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
jasså, tyvärr så kan jag inte mycket om bilar och har ingen aning om skillnaden om den har skurit eller om det är kopplingshaveri. Hur vet man skillnaden på dessa?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
När kopplingen ger upp så brukar det lukta fan, bilen slutar oftast driva eller rycker & skakar. När lådan ger upp blir det tyvärr ofta liknande problem, men det ska inte lukta bränd koppling.
Vad det än är så är risken överhängande att man måste ta ner lådan, då ser man direkt var skon klämmer.

5 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
okej,det luktar faktiskt lite bränt.

har fått tips om att det kan vara drivaxeln som gått av eller drivknuten som är trasig är det något som kan göra så att bilen blir som den blir?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
torvanbil1 skrev:
okej,det luktar faktiskt lite bränt.

har fått tips om att det kan vara drivaxeln som gått av eller drivknuten som är trasig är det något som kan göra så att bilen blir som den blir?

Absolut men det bör inte märkas i växelspaken, dessutom brukar det inte tjuta. Du får nog räkna med att ta ner lådan, om du inte kan själv eller har nån kompis som kan hjälpa dig så blir det ganska dyrt.
När drivknutar & axlar ger upp så brukar det dunka, men det kan också ske helt ljudlöst.
Hissa upp bilen och leta reda på växellådans nivåplugg & bottenplugg, tappa ur oljan så ser du om det kommer med en massa järnskrot. Då kan du också göra en okulärbesikning av drivaxlarna, det syns derikt om en knut har skitit sig, damasken går nämligen åt helvete vid knuthaveri.

5 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
okej, ska kika lite på det

Tack så mycket för hjälpen än så länge:)

Sök