4073
Sök

BMW 330ix "donkande ljud"

1 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Har en BMW 330ix årsmodell 01 som rullat 17000mil.
Jag börjar bli orolig för en sak och det är nämligen så att i växlingarna så hörs ett "donkande" ljud från bakre delen av bilen.

1.Är detta vanligt hos BMW och vad brukar det då vara.?
2.Eller är det bara hos de fyrhjulsdrivna bilarna det förekommer ibland?
Jag själv skulle kunna tro det är Silent blocken men skulle vara bra att höra vad andra har för åsikter / erfarenheter.

Skulle vara gött med snabba svar, tar emot all info ni har att komma med!

1 422 Inlägg
9 juli 2011
Kolla hur drivlinan känns. Glapp i kardan/diff/drivaxlar. Annars kan du kolla bakvagnens infästning i karossen, en lite svag punkt på e46. Är det bara vid växlingar? Inga vibrationer eller skakningar vid inbromsning, jämn fart eller accleration?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 juli 2011
Att det brukar glappa och slå lite är inget ovanligt på framför allt motorstarka BMW´s men att fästena till bakvagnen skulle gett sig tror jag inte är sannolikt, det är den första versionen av E46 som hade problem på den punkten det vill säga främst tidiga (bakhjulsdrivna) 328i. Eller 318i, men få sådana kördes särskilt hårt.

En 330i hör till de åtgärdade modellerna. Utan troligen är det någon form av glapp, kan mycket väl vara silentbussningarna med det är troligen både enklast och säkrast om du låter en verkstad felsöka. Får du tag på någon som vet vad han gör brukar de kunna lista ut var problemet sitter kvickt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök