6172
Sök

Volvo 740 1990 - Simpel Trimning

1 758 Inlägg
5 juli 2011
#21
EvoJenza skrev:
531-toppen är den bästa som finns. Varför tror du KG enbart har den från steg fyra och uppåt?
"Man kan säga så här att flödet på 531:an på insuget är bättre original än på en fullportad 530, 398, 160."
citat om man söker på forumet.

Flödet ska man inte stirra sig blind på.

531:an är en bättre grund om man ska över 200 hk. Under det får man bättre körbarhet med en 530.
Vid 12 mm lyft och 2,3 liter slagvolym klarar en 530 att tillgodose flödesbehovet vid max kolvhastighet.
13 mm börjar det bli gränsfall, över det behövs större kanalarea för att tillgodose flödesbehovet och då bör man börja titta på en 531 istället.

Så för 130-140 hästar är en 530 helt klart att föredra.

151 Inlägg
7 juli 2011
#22
schnauz skrev:
EvoJenza skrev:
531-toppen är den bästa som finns. Varför tror du KG enbart har den från steg fyra och uppåt?
"Man kan säga så här att flödet på 531:an på insuget är bättre original än på en fullportad 530, 398, 160."
citat om man söker på forumet.

Flödet ska man inte stirra sig blind på.

531:an är en bättre grund om man ska över 200 hk. Under det får man bättre körbarhet med en 530.
Vid 12 mm lyft och 2,3 liter slagvolym klarar en 530 att tillgodose flödesbehovet vid max kolvhastighet.
13 mm börjar det bli gränsfall, över det behövs större kanalarea för att tillgodose flödesbehovet och då bör man börja titta på en 531 istället.

Så för 130-140 hästar är en 530 helt klart att föredra.

Med risk för att det spårar ur lite. Du menar att volvo satte dit 531 toppen helt i onödan på FB motorn? Eller snarare att 531 toppen är helt oduglig på samtliga standard B230? Hur kan det komma sig att FB fick mer eller mindre 15hk mer av 531 toppen och en annan kam. Jo kammen ger en del men inte allt.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 juli 2011
#23
Stora kanaler gör ju bara nytta ihop med vettig kam & insug, men i allmänhet så är större bättre...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 758 Inlägg
7 juli 2011
#24
EvoJenza skrev:
Med risk för att det spårar ur lite. Du menar att volvo satte dit 531 toppen helt i onödan på FB motorn? Eller snarare att 531 toppen är helt oduglig på samtliga standard B230? Hur kan det komma sig att FB fick mer eller mindre 15hk mer av 531 toppen och en annan kam. Jo kammen ger en del men inte allt.

Nja, när topparna är som de kommer från fabriken så kanske 531an är bättre även på en motor med så låg effekt. Men snyggar man till kanalerna lite på 530 (utan att göra dem större) så är den bättre lämpad under cirka 200 hk, just för att den har lite mindre kanalarea än 531.
Problemet med 531 på en "lågeffektsmotor" är att kanalarean är så stor att gashastigheten blir för låg i större delen av registret. Man får lite högre effekt på toppen, men tappar mycket vrid.

Kanalarea är ju alltid en kompromiss - stor ger lågt flödesmotstånd, men samtidigt låg gashastighet. Och vice versa för mindre!
Man får helt enkelt prioritera vad man vill ha - stora kanaler som ger högre toppeffekt och lägre vrid, eller tvärtom.

151 Inlägg
9 juli 2011
#25
Jo det är ju så sant. Men i trådskaparens fall så står jag kvar vid mitt råd.


TBM NINJA
917 Inlägg
9 juli 2011
#26
svarva svänghjulet..531 ger knappt något på såpass original å dom e dyra så köp dej en kam typ A passar najjs

-svänghjul
-a kam
-porta om du har kunskap lite lätt
-ta bort allt miljöskit

ger väl 10hk å lite piggare varv

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D


Sök