4427
Sök

Krånglande sidventilare

4 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Hej. har en desoto-46 som är underbar på alla sätt förutom att motorn smårycker och liksom "puffar". Den rycker även vid körning,ibland nyper den till en stund men efter att jag släppt på gasen så går det att köra. Efter rengöringen av fördelaren så började ampere mätern fladdra betänkligt. Har rengjort fördelaren och stiften men ingen märkbar skillnad.

Det finns ett olje luftfilter till Carter förgasaren. Har detta med bensin eller luft eller tändning att göra?

All hjälp mottages tacksamt.

DeSoto-46

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
En genomgång/renovering av förgasaren kan vara på sin plats, den är ju 60+ så det kan ju ha samlat ansenliga mängder skit i den, dessutom kan tätningar har torkat. Kolla även så att spjällaxeln inte glappar
Menar du att du har luftfilter med oljebad? Det är en vanlig lösning på riktigt gamla bilar, min TL-12 har den lösningen och det fungerar genom att damm & smuts i luften fångas upp av oljan. Oljan ska alltså bytas ibland.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Hej o tack för svaret.

Förgasaren är ompackad av säljaren men visst kan en titt vara på sin plats. Annan teori är fel inställning på tändningen, vilken skall kollas för det kan ge ryckig gång har ja läst mig till.

Bränslefilter finns ett o det sitter i tanken så en urspolning lär det väl bli framöver.

Böt oljan i luftrenaren...oj vad de va skitigt...he he. En liten skalbagge fanns däri också. Men mysteriet med "puffljudet" är inte löst.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 juli 2011
Orginalfiltren i tanken brukar vara ganska grovmaskiga, kan komma igenom ganska mycket skit. Kan vara värt att spola ur tanken som du säger, kan också vara snyggt med ett gammalt soppafilter med glaskopp. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Ett sånt filter hade ja på min förra bil, en Hudson limpa. Däremot är pysljudet löst. Beror på misständning. Måste kanske plocka isär förgasaren iaf o blåsa rent den i samband med montering av extra filter. Ja ja gamla bilar....ler.

Sök