3933
Sök

Renault Clio - Tjutande ljud vid uppsläpp av gaspedal

4 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Hej,

Det är så att jag varit och köpt en Clio -02. När jag provkörde den var den tipp topp o märkte verkligen inga fel på den oavsett vad jag testade osv..

När jag var halvvägs hemma så började bilen låta konstigt, ungefär som om du kör på "räfflade linjer", dock inte vibrationerna som efterföljer. Det är alltså ett tjutande ljud. Hela hemresan testade jag flera grejer för att försöka utröna vad det kan vara. Det jag kom fram till är väl följande:

-Hörs inget vid gaspådrag.
-Släpper jag gasen låter det.
-Trycker jag ner kopplingen så låter det.

När jag sedan var inne i affären en kort sväng för att sedan fortsätta hem så lät det inget, dock kom det tillbaka efter en kort stund.

Kontentan av en icke bilkunnig, vad fan kan det här vara? Skulle åkt till en verkstad direkt men inte så många som är öppna under helgen precis, oerhört tacksam om någon har några tips på vad det kan vara!

4 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Sökte lite på nätet och hittade en annan person som verkar ha något liknande, dock verkar han förstå lite mer vad det kan vara:

"Har en Renault Clio -99. När jag varit ute och kört en stund och kommer upp i hastigheter runt 70, börjar det höras ett konstigt ljud från motorn då jag lättar lite (men inte helt och hållet) på gasen, eller trycker ned kopplingen.

Ljudet låter ungefär som när en slö vindrutetorkare gnider mot rutan, och det låter med samma frekvens som vevaxelns, alltså ett "gnid" per varv. Jag skulle tro att det är någonting på axeln som "gnider" mot något annat, men det konstiga är att det alltså inte låter något när jag gasar på, däremot låter det som mest när jag trycker ner kopplingen, och även lite om jag trycker lätt på gasen.

Ljudet tystnar då jag kommer ner i riktigt låga farter. Om jag trycker ner kopplingen så att farten saktas ned låter det först väldigt mycket ("VUNN-VUNN-VUNN-vunn-vunn-vunn..."), men när jag kommer ner under 20 så tystnar det helt. Det brukar inte heller höras i höga hastigheter, t.ex. på motorvägen.

Detta ljud uppkommer inte direkt, utan verkar komma då motorn kommit upp i värme!?

Vadkan det bero på? Är det nåt man kan fixa själv? "

4 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Ytterliggare ett problem med bilen. Kanske inte rätt att ta det här med tanke på min rubrik på tråden..MEN...

Det är så att vidrutetorkarna verkar ha lagt av. Den där bak funkar fint, dock hör man bara ett "tick" när man slår på de båda där framme, som alltså inte rör sig en tum. Är det hela motorn fram eller kan det vara en säkring eller vad tror ni? Känns väl skumt om båda torkarna stannar bara sådär?

4 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Är det inte någon som har koll på detta:(?

Sök