Hjälp, min ford focus flexifuel 1,6 går endast på tre cylindrar!!

oskar94
4 juli 2011 · 19 Inlägg

Hejsan!

Som sagt så har jag en Ford Focus Flexifuel 1,6 16v -03a som är helt orginal! Efter normalt körande, regelbundet omskött och servad så någon dag förra veckan började den helt plötsligt bli slö och bluddra. Felet är att den endast går på tre cylindrar, men det konstiga är att det syns inget fel på tändstiften. Tändstifen är helt nya eftersom jag trodde det var de som var fel, tändkablar kollade, jag mätte lite olika givare och tändspole med ohmmätare och allt är okej!
Det är som om den går på tre och en halv cylindrar med tanke på att inget syns på tändstiften. Ligger den på tomgång hör man ett bluddrande ljud och man hör klart att den inte går jämt eller rent, gasar man däremot upp märks det inte lika mycket men det kan ju vara bara för att den låter och varvar mer.

Vad ska jag göra?!!

RonnieH Ford är min grej!
5 juli 2011 · 582 Inlägg

Antingen har du en defekt tändspole (vanligt) eller skit i en spridare, det kan åtgärdas med en ultraljudstvätt. mvh Fordtekniker! Vart bor du?

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
oskar94
5 juli 2011 · 19 Inlägg

Hur vet jag om min tändspole är kass? Kan det vara så att gnistan från en av tändkablarna eller nånstans där hoppar så inte alla kommer fram till en viss cylinder? Jag bor ca 2 mil söder om Växjö, vi har ju hermibil i Växjö, kostar det nåt att dom gör en sökning att koppla in sig i bilens dator och göra en koll? Varningslampan för motorn lyser och blinkar glömde jag att tillägga!

MVH/Oskar

vitto Bäst
5 juli 2011 · 250 Inlägg

Kolla spridarna! Kan vara en som står öppen som gör att den inte går på alla cylindrar på tomgång men när du varvar så går det "mer" på alla cylindrar. Dock går den inte bra på alla.
Är du helt 100% på att den bara går på 3 cylindrar? annars kanske det är LMM och krånglar?
Kolla felkoder osv innan du börjar byta saker iaf! smile

Burna bör man annars dör man!
BMW 540 it/6 HK31 122/499 "Enda i världen" (1995)
RonnieH Ford är min grej!
5 juli 2011 · 582 Inlägg

Höljet på spolen brukar spricka med tiden, fukt tränger in o då uppstår internt överslag i spolen. En normal felsöknings kostnad brukar ligga mellan 1200 - 1500:- och då ska den AUKTORISERADE FORDverkstaden ha kommit fram till problemet i ditt fall. Annars kan du kanske låna en spole från en focus som går fint, det är samma på 1,6 och 2,0. Kanske värt o surra med killarna på den lokala skroten om du får prova en annan spole på din, sen kan du ta ställning till om du vill åka med den beggade eller köpa en ny ORIGINAL spole, inget pirat skit, dom håller inte. Fordar är rätt griniga om man inte använder original tänddelar, jag vet av egen erfarenhet. Har funnits bilar som gått illa, men då har man skruvat ur "Champion" stift eller liknande o monterat FoMoCo stift o voilá: Går som en dröm.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
RonnieH Ford är min grej!
5 juli 2011 · 582 Inlägg

vitto skrev:
Kolla spridarna! Kan vara en som står öppen som gör att den inte går på alla cylindrar på tomgång men när du varvar så går det "mer" på alla cylindrar. Dock går den inte bra på alla.
Är du helt 100% på att den bara går på 3 cylindrar? annars kanske det är LMM och krånglar?
Kolla felkoder osv innan du börjar byta saker iaf! smile

Finns ingen LMM i en Focus 1,6 flexifuel, bara MAP

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
oskar94
8 juli 2011 · 19 Inlägg

Tack för alla svar, det var tändspolen som var kass även om det bara var 4e cylindern som gick dåligt! big_smile Men jag har fortfarande ett litet problem, jag vill ha bort varningslampan för motorn!! Att koppla bort batteriet hjälpte inte, måste jag dra in bilen till en fordverkstad för att släcka lampan eller kan jag göra det själv?

RonnieH Ford är min grej!
10 juli 2011 · 582 Inlägg

Ja du måste tyvärr ha en OBD 2 Felkodsläsare/Raderare av något slag, fordverkstans IDS är ypperlig smile Så knalla in på närmaste Aukt.Fordverkstad o säg som det är, du har åtgärdat felet men du vill ha motorlampan släckt (Radera DTC koder) så ska du se att det inte behöver bli så dyrt.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang