Hur mycket tar det upp??

Sagge_AM
20 september 2005 ·

Tjena jag har tänkt på att beställa dessa produkter från Atechmotor.com



Grenrör 5-Cyl (nytt, portat)  3.995,00 kr  3.995,00 kr 

Sport avgassystem 
      S60 T5, 2.4T, 2.0T
3-2 1/2" 01-0134 Främre rör inkl. racekat.   9.995,00 kr  9.995,00 kr 

 
      Steg1 295 Hk 395 Nm
Styrdonsoptimering sportluftfilter inkl. montering och justering   6.995,00 kr  6.995,00 kr 

 
Order Total 20.985,00 kr


Ja undrar Ungefär hur många hk det tar upp på S60 T5:an ?

Och tror ni jag behöver en sportkoppling för det ?

Senast redigerat av Sagge_AM (20 september 2005)

spunk_totte VD / SPRINGPOJK
20 september 2005 · 605 Inlägg

lägg upp bilder på din bil, ledsen men du känns ej trovärdig

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
Sharky
21 september 2005 · 10 287 Inlägg

Sagge,
Du har ju svaret här:

Steg1 295 Hk 395 Nm
Styrdonsoptimering sportluftfilter inkl. montering och justering   6.995,00 kr  6.995,00 kr

Alltså 295Hkr/395Nm. Kopplingen kan Atech svara på.

Om du backar och läser mina tidigare svar på dina frågor så ser du att på din bil så har du ett styrsystem som har en så kallad momentvärdesmodell så kringprylar som annat avgassystem , grenrör etc ger i princip 0 Hkr extra på dom effekter detta är frågan om.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sagge_AM
21 september 2005 ·

Men det Ökar väl effekt??

Holme
21 september 2005 · 1 417 Inlägg

Han skrev ju att det kommer inte ge några mer hk.

Sharky
22 september 2005 · 10 287 Inlägg

Förlåt om jag skriver nåt som är uppenbart, men Vridmoment är det som genererar effekt.
Formeln är en bestämd fysikalisk formel som säger:

Effekt = Vridmoment gånger varvtal.

( P (W) = M (Nm) * N (rad/s))

Så om vridmomentmodellen säger att motorn skall styras ut till 400Nm vid tex 3500rpm  (= 200Hkr), så får du 400Nm även om du sätter dit 5" avgassystem.
Detta genom att styrsystemet mäter luftmassa, lambda och vridmoment och styr spridare, tändläge och laddtryck så att du får 400Nm. Punkt.

/Göran


Sagge_AM skrev:
Men det Ökar väl effekt??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sagge_AM
22 september 2005 ·

Så du menar att det är Onödigt med Sportavgassystem och Grenrör ?
Och Finns det absolut inget sätt att få ut effekt av de ?

Sharky
23 september 2005 · 10 287 Inlägg

Inte ur effektsynpunkt. (I alla fall inte på dom effekter detta är frågan om). Däremot så är det bra ur en annan synpunkt och det är att det resulterar i att din motor och turbo kommer att gå kallare och därmed generera mindre slitage.
Så jag rekommenderar det ur den synpunkten. Dessutom så är det en bra grund om du tycker trimningen blir för mesig och du vill ha mera. För då behövs det.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sagge_AM
23 september 2005 ·

Ok men vad ska jag då göra för att Få mera som du nämnde ..?

CLIFFIE
23 september 2005 · 24 Inlägg

mera luft, kallare luft, mera soppa...

BMW m3 (1988)
Sharky
26 september 2005 · 10 287 Inlägg

Och då måste man endera:

1: Ändra vridmomentmodellen = chippa

eller som jag beskrev i en tidigare tråd av Sagge:

2: Lura luftmassemätaren genom att ändra den laminära luftströmningen.

(2:an är verifierad av mina kontakter på Volvos motorprovlabb som fullt möjlig på en S60)

Att sedan intercoolern uppvisar ca 0.5 bar tryckförlust vid runt 300Hkr innebär ju att man måste byta IC också för att det skall bli vettigt.

/Göran

CLIFFIE skrev:
mera luft, kallare luft, mera soppa...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sagge_AM
26 september 2005 ·

Jaha ok, men det finns bra IC på Atechmotor.com som jag kan fixa,
men de är juh inte direkt billiga 15.000kr är inte lite ..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang