Kopplingen tar för högt på min sierra, vad göra ??

richtermo
15 januari 2007 · 17 Inlägg

Kopplingen på min sierra -91 tar mycket högt upp. Dessutom är växlarna svåra att få i när bilen står still, jag får tvinga i dem. Om jag lägger i en växel i stillastående och släpper bromsen så rör sig bilen. På min gamla saab hade jag dragit slutsatsen att hydrauliken läckte men nu med mekanisk koppling vet jag inte riktigt hur jag ska felsöka ?!

Tacksam för tips och svar !

Mvh // Anders

Drönirettab
15 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Hur menar du med att kopplingen tar högt upp?
Om kopplingen tar högt upp så brukar man mena att den inte börjar driva förrän pedalen nästan är helt uppe, i ditt fall verkar det som att kopplingen inte kopplar ur fastän pedalen är helt nere.

Det sitter väl självjusterande kopplingspedal på Sierran har jag för mig, det gör det på tex Granadan iaf. Testa att dra kopplingspedalen uppåt för hand så långt det går, då ska wiren justera till sig så att den kopplar ur bättre.

Men ett fel som brukar uppträda när mekanismen har blivit lite till åren är att plastkammen, som sitter vid justeringen, blir nött i kuggarna och då halkar justeringsspärren efter på plastkamskuggarna. Då får man byta den kammen i så fall.

Senast redigerat av Drönirettab (15 januari 2007)

richtermo
15 januari 2007 · 17 Inlägg

Hej, och tack för ditt snabba svar.

Det är korrekt att det inte börjar driva förrän jag nästan släppt upp pedalen helt. Jag ska testa ditt tips och se om det blir bättre.

Mvh // Anders

richtermo
18 januari 2007 · 17 Inlägg

Hej igen !

Jag testade ditt tips men pedalen går inte alls att röra uppåt, det lutar väl åt att den nämda "kammen" är sliten eller att mekanismen kärvar. Jag får titta lite närmare.

// Anders

mjukismagnus
18 januari 2007 · 470 Inlägg

richtermo skrev:
Kopplingen på min sierra -91 tar mycket högt upp. Dessutom är växlarna svåra att få i när bilen står still, jag får tvinga i dem. Om jag lägger i en växel i stillastående och släpper bromsen så rör sig bilen. På min gamla saab hade jag dragit slutsatsen att hydrauliken läckte men nu med mekanisk koppling vet jag inte riktigt hur jag ska felsöka ?!

Tacksam för tips och svar !

Mvh // Anders

Låter exakt som min pappas sierra från 88a visst växlarna går i lätt på den men kopplingen tar exakt längst upp, men så har den varit sen han köpte den 91...

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!
Drönirettab
18 januari 2007 · 21 761 Inlägg

richtermo skrev:
Hej igen !

Jag testade ditt tips men pedalen går inte alls att röra uppåt, det lutar väl åt att den nämda "kammen" är sliten eller att mekanismen kärvar. Jag får titta lite närmare.

// Anders

Ok, eftersom pedalen tar högst upp så hjälper det inte att göra som jag skrev. Det fungerar bara om pedalen tar långt ner vid golvet. Lutar åt att något är knas med kopplingen, det har kanske hänt något med synkroniseringen eller liknande. Har inte mekat speciellt mycket med kopplingar.

John87 Stolt Volvoägare
19 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Kopplingen tar väldigt högt upp i min Clio också. Inte längst upp, men väldigt tidigt..

Ganska bra tycker jag, man kan växla riktigt fort utan att behöva trycka ner hela pedalen. Halvvägs räcker gott för att växla ordentligt med tongue

Men OnT:
Synken eller nåt som tidigare tänkte, är inte så hajj på kopplingar...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Germax
19 januari 2007 · 12 086 Inlägg

Kopplingen tar högt upp på min sierra oxå, ser dock inte problemet i de? Då slipper man ju trycka ner pedalen så långt när man ska växla smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang