3322
Sök

Volvo S40 N -07 D5 byte av broms skivor och klossar

3 860 Inlägg
1 augusti 2011
Ja, jag menade att de slår när en vis punkt på däcket träffar marken. Kan också vara som dawwe skriver att däcken inte är helt runda eller en fälg som inte är rund. Men om det är volvo orginal fälg borde det inte vara den.. borde inte.

EDIT: Har du provade med några andra hjul på, om det vibrerar då me?
Senast redigerat av spokenratt (1 augusti 2011)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

508 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
då måste det vara däcken

508 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
volvo-s60-t5 skrev:
då måste det vara däcken

obalans kanske

har en fråga när jag kör tomgångskörning fram eller bak så piper det sen när jag gasar så försvinner det vad kan det vara?

508 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
spokenratt skrev:
Ja, jag menade att de slår när en vis punkt på däcket träffar marken. Kan också vara som dawwe skriver att däcken inte är helt runda eller en fälg som inte är rund. Men om det är volvo orginal fälg borde det inte vara den.. borde inte.

EDIT: Har du provade med några andra hjul på, om det vibrerar då me?

däcken o fälgen är perfekt men nu slutate efter sista balansen men är nu skivorna skeva tror det

508 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
nu är det problem igen

jag bytte mina skivor fram för drygt 500mil sen inte ens det, när jag kör mellan 90 110 km/h o bromsar så skakar ratten sen när jag bromsar ner till 80 70km/h så slutar det. Jag hörde från en som jobbade på upplansmotor på reservdelar han sa att det kommer skakningar när man bromsar vid 70 60 80 km/h också men det gör inte det kommer bara när jag kör mellan 90 110 km/h och uppåt nästan är det skeva skivor då eller?

har nån varit med om som jag bytte skiva fram och sen efter ungefär 500mil så är det skeva igen orginal volvo skivor?

167 Inlägg
9 augusti 2011
volvo-s60-t5 skrev:
nu är det problem igen

jag bytte mina skivor fram för drygt 500mil sen inte ens det, när jag kör mellan 90 110 km/h o bromsar så skakar ratten sen när jag bromsar ner till 80 70km/h så slutar det. Jag hörde från en som jobbade på upplansmotor på reservdelar han sa att det kommer skakningar när man bromsar vid 70 60 80 km/h också men det gör inte det kommer bara när jag kör mellan 90 110 km/h och uppåt nästan är det skeva skivor då eller?

har nån varit med om som jag bytte skiva fram och sen efter ungefär 500mil så är det skeva igen orginal volvo skivor?

Jag har nästan exakt samma fenomen på min 9-3a och de är nya bromsar för 3-500 mil på den med.
Slutar de om du är riktigt bestämd(bromsar hårt)? för skall jag bara "sänka farten" säg när man ligger 90 och de är 70 sträcka med kamera så vibrerar de. men är jag ute och bus kör så man bromsar ganska hårt märker jag aldrig av de?

749 Inlägg
9 augusti 2011
volvo-s60-t5 skrev:
nu är det problem igen

Gör man fel i arbetet med att byta ut skivorna så kan man få sånna här problem, då spelar det ingen roll hur många skivor man byter för alla kommer slå sig, har du lämnat jobbet på en verkstad så bör garanti gälla men om du bytt själv så är det mycket svårt.

508 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
jag bytte den på autoexperten så dom är duktiga

749 Inlägg
14 augusti 2011
Okej.
Enligt hur du beskriver problemet så är nog helt säkert bromskivorna skeva.
Antingen pga fel i bromsskivorna eller fel vid monteringen.
Eller har det orsakats av fel på andra delar i bromssystemet, som att bromsoken ej släpper tillräckligt så värmen blir så stor när man kör att skivorna slår sig.
Skivorna kan också slå sig om man inte "kör in dem" tar det lugnt när det är nymonterat.

Det är ytterst sällsynt att det är fel i tillverkningen på nya bromsskivor, så troligen beror det på något av de andra alternativen.

Dock vet jag att bromsskivor ifrån biltema har så dålig kvalitet att matrialet slår sig oerhört lätt och slår sig även vid normal användning och orsakar sedan skakningar.
Det finns ju sämre märken också.
Men autoexpertens bromsskivor borde vara av högre kvalitet men har aldrig testat dem och vet ej vad de använder för märke.

De bästa och mest prisvärda bromsskivorna jag känner till säljs av Mekonomen och heter Brembo, de har mkt hög kvalitet och jag har inte varit med om några problem med dem förrutom då kunder själv monterat dem felaktigt eller då bromsoken har varit fullständigt kärvade.
Senast redigerat av Bjornn (14 augusti 2011)

508 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Bjornn skrev:
Okej.
Enligt hur du beskriver problemet så är nog helt säkert bromskivorna skeva.
Antingen pga fel i bromsskivorna eller fel vid monteringen.
Eller har det orsakats av fel på andra delar i bromssystemet, som att bromsoken ej släpper tillräckligt så värmen blir så stor när man kör att skivorna slår sig.
Skivorna kan också slå sig om man inte "kör in dem" tar det lugnt när det är nymonterat.

Det är ytterst sällsynt att det är fel i tillverkningen på nya bromsskivor, så troligen beror det på något av de andra alternativen.

Dock vet jag att bromsskivor ifrån biltema har så dålig kvalitet att matrialet slår sig oerhört lätt och slår sig även vid normal användning och orsakar sedan skakningar.
Det finns ju sämre märken också.
Men autoexpertens bromsskivor borde vara av högre kvalitet men har aldrig testat dem och vet ej vad de använder för märke.

De bästa och mest prisvärda bromsskivorna jag känner till säljs av Mekonomen och heter Brembo, de har mkt hög kvalitet och jag har inte varit med om några problem med dem förrutom då kunder själv monterat dem felaktigt eller då bromsoken har varit fullständigt kärvade.

nej jag kör orginal hörde att orginal är skit kvalite så det är fel på skivorna bilen är 07 rullat 10500mil så det är inte fel på nåt bromsoken det är själva orginal skiva som är kass till just s40 v50

Sök