945 Turbo, krångel med motor

slimgetfot
19 augusti 2011 · 30 Inlägg

Hallå!

Har en 945 Turbo -97. Var ute och körde häromdagen när motorn plötsligt la av i turboladdet på 3:an. Stendog bara rätt som det var. Inte som att få soppatorsk, utan tystnade helt tvärt.
Stannade, öppnade huven och kikade lite. Såg ut som det skulle. Startmotor och allt gick men var inte mycket mer än så. Måste även påpeka att motorn dog i cirka 1 sekund runt 30 min tidigare också.

Bogserade hem den, och cirka 20 min efter att den hade dött så startade den konstigt nog igen när jag prövade. Har kört med den 2-3 dagar nu utan problem, då den plötsligt dog igen när jag stod på tomgång. Även denna gång var det precis likadant, startmotor går runt och allt med händer inget mer. Bogserade också hem den igen. Men till skillnad från förra gången så startar den nu inte mer. Hmm..

Någon som har ett hum om var felet kan ligga? Tips på vad man ska kolla på?

Mvh

Lunden89
19 augusti 2011 · 223 Inlägg

finns ju många olika varianter men hur låter motorn när du drar runt plus dock den i laddet eller när du släppte gasen? får den gnista har du kollat det har du otur så är det sensorn som sitter vid vx.lådan den som bestämmer när den ska få täning den oturen hade jag

audi s4 450nm e mums
Volkswagen beach buggy "Dirty" (1970)
Dodge aspen special edition "gjutgärn racing" (1977)
mattestig volvo tic frälst
19 augusti 2011 · 357 Inlägg

byt bränslereläet eller öppna reläet du har och löd om alla lödningarna. vanligt fel på volvo 200-900 serien. det blir avbrott i lödningarna, du ser det som ´´kratrar¨ om du kollar med förstorningsglas på lödningarna och det är inget du ser med blotta ögat. i enstaka fall är det styrenheten  jävlas med jordimpulserna till spridarna som du kan mäta fram genom att du kopplar från alla spridarna och mäter jordimpulserna till spridarna men det måste göras när bilen inte startar vilket kan ta sin tid om det bara är ibland den krånglar. sitter även ett avstörningsrelä till spridarna vid expansionskärlet men det är någonting jag aldrig har behövt byta på en bil.

motorn behöver komp, gnista och bränsle för att starta så det är bara att felsöka vad som saknas och sen fortsätta mäta utifrån det.

Senast redigerat av mattestig (19 augusti 2011)

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
slimgetfot
19 augusti 2011 · 30 Inlägg

Ok, ska försöka kika lite närmare på det. Är väldigt långt ifrån en bilmekaniker dock :-) men det konstigaste är att den startade igen hur lätt som helst efter första gången och gick i 2 dagar, men nu har den klappat ihop totalt?

Lunden89
19 augusti 2011 · 223 Inlägg

har du kollat luftmassomätaren så den inte är död tongue

audi s4 450nm e mums
Volkswagen beach buggy "Dirty" (1970)
Dodge aspen special edition "gjutgärn racing" (1977)
mattestig volvo tic frälst
19 augusti 2011 · 357 Inlägg

slimgetfot skrev:
Ok, ska försöka kika lite närmare på det. Är väldigt långt ifrån en bilmekaniker dock :-) men det konstigaste är att den startade igen hur lätt som helst efter första gången och gick i 2 dagar, men nu har den klappat ihop totalt?

så brukar de bete sig när bränslereläet är kasst och även när styrenheten är kass ibland. det kan bli avbrott lite närsomhelst i lödningarna beroende på belastning i kretsen, temperatur och luftfuktighet mm. såpass känsligt blir det när de börjar krångla och sen brukar bilen hoppa igång och gå precis som vanligt i flera dagar eller till och med veckor innan den lägger av igen tongue efter ett tag blir avbrottet större och större tills det inte får någon kontakt alls och bilen hoppar inte igång något mer. i typ 80% av fallen är det reläet men sen finns det även andra saker det kan vara.

ett nytt relä på mekonomen kostar 250kr och jag bytte en senast förra veckan på en 940 -91 gl som dog på en 80-väg när jag var på väg till jobbet tongue

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
940R
19 augusti 2011 · 1 567 Inlägg

Så där var min blev värre och värre och det var bränslepumpen som var slut.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
slimgetfot
20 augusti 2011 · 30 Inlägg

Var ute precis och konstaterade att det inte fanns någon gnista, inte heller hördes bränslepumpen/pumparna när man vred igång tändning. Mystisk!

slimgetfot
21 augusti 2011 · 30 Inlägg

Ingen som haft nåt liknande fel?

Lunden89
21 augusti 2011 · 223 Inlägg

pumparna kan vara bränslerelät eller så nehöverdom bara inte låta så mycket som sakt kolla din luftmassomätare

audi s4 450nm e mums
Dodge aspen special edition "gjutgärn racing" (1977)
Volkswagen beach buggy "Dirty" (1970)
slimgetfot
22 augusti 2011 · 30 Inlägg

Men oavsett om LMM eller bränslerelät är kasst så borde den väl få gnista? Det är ju där det stora problemet ligger

slimgetfot
22 augusti 2011 · 30 Inlägg

Finns ingen chans att svänghjulsgivaren/impulsgivaren har gett upp kanske, eller?

slimgetfot
22 augusti 2011 · 30 Inlägg

Bytt impulsgivare och tändmodul nu. Fortfarande ingen gnista.. skumt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang