Bilstereo som ljud hemma

Rydan73
31 augusti 2011 · 60 Inlägg

Tja

Jag fick här om dagen en i de om att använda mina överblivna bilstereo prylar till ett ljudsystem hemma. Låter säker helt idiotiskt men ändå. Nu undrar jag om någon skulle kunna tipsa mig om vad man skulle kunna ha till att driva det med. Jag funderade på om det skulle gå att använda ett nätagg från en dator. Vad tror ni?

Mvh Rydan

Putteliten
31 augusti 2011 · 9 087 Inlägg

Rydan73 skrev:
Tja

Jag fick här om dagen en i de om att använda mina överblivna bilstereo prylar till ett ljudsystem hemma. Låter säker helt idiotiskt men ändå. Nu undrar jag om någon skulle kunna tipsa mig om vad man skulle kunna ha till att driva det med. Jag funderade på om det skulle gå att använda ett nätagg från en dator. Vad tror ni?

Mvh Rydan

Funkar alldeles utmärkt. Har en CD med 4x50watt och ett nätagg 12volt 3ampere och kör 2 högtalare på. Inga som helst problem.

Tokken Team dBakuten
31 augusti 2011 · 3 453 Inlägg

Rydan73 skrev:
Tja

Jag fick här om dagen en i de om att använda mina överblivna bilstereo prylar till ett ljudsystem hemma. Låter säker helt idiotiskt men ändå. Nu undrar jag om någon skulle kunna tipsa mig om vad man skulle kunna ha till att driva det med. Jag funderade på om det skulle gå att använda ett nätagg från en dator. Vad tror ni?

Mvh Rydan

Absolut under inga omständigheter ska du driva slutsteg på ett datoragg..
Hoppas jag uttryckt mig tydligt nog.

Vanlig stereo kan gå men INGET som kräver lite mer ström än så.

Annars ett slutet batteri med laddare.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Putteliten
31 augusti 2011 · 9 087 Inlägg

Tokken skrev:

Rydan73 skrev:
Tja

Jag fick här om dagen en i de om att använda mina överblivna bilstereo prylar till ett ljudsystem hemma. Låter säker helt idiotiskt men ändå. Nu undrar jag om någon skulle kunna tipsa mig om vad man skulle kunna ha till att driva det med. Jag funderade på om det skulle gå att använda ett nätagg från en dator. Vad tror ni?

Mvh Rydan

Absolut under inga omständigheter ska du driva slutsteg på ett datoragg..
Hoppas jag uttryckt mig tydligt nog.

Vanlig stereo kan gå men INGET som kräver lite mer ström än så.

Annars ett slutet batteri med laddare.

Just det, missade den detaljen! Men som sagt batteri + laddare funkar kanon till slutsteg.

Senast redigerat av Putteliten (31 augusti 2011)

spungeBob
31 augusti 2011 · 179 Inlägg

4 st. 100Ah batterier som kontinuerligt laddas av en Ctek MXS10 funkar för ett Orion 25001 steg ska driva dubbla RE Audio SX 12" hemma hos mig.

Glesmark
31 augusti 2011 · 1 938 Inlägg

Måste bli billigare att köpa en fet kagge istället för att göra som han ovan mig gjort? tongue

spungeBob
31 augusti 2011 · 179 Inlägg

Det är väl bättre att sakerna används än att det ligger och samlar damm? :p

Glesmark
31 augusti 2011 · 1 938 Inlägg

spungeBob skrev:
Det är väl bättre att sakerna används än att det ligger och samlar damm? :p

Är väl bättre att använda de i bilen eller sälja de wink

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
31 augusti 2011 · 510 Inlägg

Jag har byggt en "Festival bandare" En låda med hjul på. Sitter en Sony xplorer 4x45w och två 6*9:or och två 6,5:or detta driver jag med ett 100ah batteri när man är ute på nått skojj men sitter även ett nätagg i som jag kopplar in när den står i garaget.
Funkar fint men som sagt ska man koppla på steg och grejer så skiter det sig nog rätt fort.

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Rwd
31 augusti 2011 · 337 Inlägg

spungeBob skrev:
Det är väl bättre att sakerna används än att det ligger och samlar damm? :p

tycker jag du kan klara dig med 2 batterier å sälja dom andra till mig wink

3 liters diesel, mumma!
Honda Civic MB6 "Vtec" (1998)
Rydan73
31 augusti 2011 · 60 Inlägg

Tack för alla svar. Då har jag lite att fundera på. Slutsteg förstå jag inte går. Tänke bara driva en stereo och ett par högtalare.

Rydan

spungeBob
31 augusti 2011 · 179 Inlägg

Glesmark skrev:

spungeBob skrev:
Det är väl bättre att sakerna används än att det ligger och samlar damm? :p

Är väl bättre att använda de i bilen eller sälja de wink

Lite drygt att ha det i bilen som står avställd på uppfarten, råkar vara utan körkort för tillfället utöver det.. hmm

Rickard-v
2 september 2011 · 2 665 Inlägg

Detta har varit uppe många gånger. Finns många svar....

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
bosabengt
2 september 2011 · 2 035 Inlägg

Rydan73 skrev:
Tja

Jag fick här om dagen en i de om att använda mina överblivna bilstereo prylar till ett ljudsystem hemma. Låter säker helt idiotiskt men ändå. Nu undrar jag om någon skulle kunna tipsa mig om vad man skulle kunna ha till att driva det med. Jag funderade på om det skulle gå att använda ett nätagg från en dator. Vad tror ni?

Mvh Rydan

Ja alltid kul att knåpa ihop nåt.

Jag hade ett litet Larmbatteri, ett minislutsteg och sen en mp3spelare till två st JAMO högtalare. Funkade finfint.

Det räcker väl med att du har ett bilbatteri en stereo och högtalare. Lite klent eller löjligt lite och du kommer nog tröttna fort.

Biljudsveteran sen 1984!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang