7297
Sök

Hjälp! Saab 9-5 -00 krånglar

DanielHedberg
8 september 2011
Trådstartare
Hej! Har en Saab 9-5 -00 230hk. Åkte till Gävle idag och på E4 började lampan "Felindikering, motor (Check Engine) Och även TCS lampan lyste off. Svängde av och stod i en korsning med driven i och bromsade märkte jag att bilen skaka lite, då varva den mycket mindre än den bruka nästan så den ville lägga av men gjorde aldrig det.

Ringde en polare som sa att jag skulle ta bort batteri kablarna i 10 min och testa, sagt och gjort så blev det bättre. "Felindikering" lampan slocknade. Men TCS lampan lyste off fortfarande. Men annars funka den som den ska. Åkte in till Gävle parkerade var inne i stan i flera timmar sen när vi skulle åka hem så blev det samma sak, "Felindikerings" lampan lyste, TCS lyste off. Och den varva så lite så den nästan skulle du men gjorde aldrig de. Någon vet felet?

Använder bilen varje dag i jobbet, så den måste fixas fort tongue

562 Inlägg
10 september 2011
Bästa vore väl att läsa ut felkoder..

Men bilen kanske har gått i limp home, testa att slå på tändningen och sätt på farthållaren, om inte "Cruise" börjar lysa då så har bilen med största sannolikhet gått i limp home, brukar även kunna höras ett klickande ljud från spjället.

Om så är fallet kan en manuell återställning av spjället samt omprogrammering av motorstyrenheten hjälpa, har du otur får du byta spjällhus.

Kom ihåg att du måste radera felkoder innan du återställer spjället manuellt.

Kan ju även vara något annat, men att läsa ur felkoder är en bra början.

9-5 Aero Sedan -05

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
10 september 2011
Arbetskamraten hade liknande fel på sin 9-5 -02 aut och på den räckte det att återställa spjället som nämns ovan, hur man gör det sen vet jag inte.

- Time Attack -

562 Inlägg
10 september 2011
Är ganska lätt att återställa spjället manuellt, bara bort med platkåpan över insuget och sen bort med kåpan över spjället (2 m6or). Enklast är att kolla instruktionsvideor på youtube wink

9-5 Aero Sedan -05

DanielHedberg
18 september 2011
Trådstartare
Fixade problemet, var bara återställa spjälhuset som ni skrev. Efter jag fixade de, så har det hänt 5 gånger till på en vecka. Kanske ska lämna in den och se om det är något som behövs bytas.

562 Inlägg
18 september 2011
DanielHedberg skrev:
Fixade problemet, var bara återställa spjälhuset som ni skrev. Efter jag fixade de, så har det hänt 5 gånger till på en vecka. Kanske ska lämna in den och se om det är något som behövs bytas.

På vissa bilar hjälper det med en återställning av spjället samt en omprogrammering av motorns styrenhet (Saab verkstäder vad jag vet). Det är nog steg ett att kolla om du har den senaste programvaran, och om inte så får man lägga in den.

Hjälper inte det så brukar ett nytt spjällhus fixa problemet smile

9-5 Aero Sedan -05

Sök