3475
Sök

Dålig/ingen tomgång Saab 9-3 Aero 2002

53 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
Hej vänner!

Har problem med saaben.

Hmm, hur beskriva...?

När jag kör med den funkar allt precis som det ska. Den går jämt och fint i motorn. Men så fort jag låter den gå ner på tomgång dör den direkt. Ibland kan det finnas lite tomgång men då är det väldigt ojämn. Då pulserar den mellan 500-1000 varv.

Nu kommer det trixiga. Om jag startar bilen utan att röra gasen så har jag ganska jämn tomgång. Låter jag den stå ett tag, kanske en halv minut, så blir den sämre igen. Detta stämmer även om jag är ute och kör och den dör. Startar jag den då utan att röra gasen så är det jämn tomgång. Alltså samma sak oavsett om den är varm eller kall.

Har någon några idéer om vad det kan vara?

/Mattias

53 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Jo, såhär. Har varit och rotat lite till i motorn. Det verkar som om den går något bättre när den är kall och precis när man startat den. Sitter det någon komponent som trycker in lite extra bränsle när motorn är kall och när man precis har startat bilen (alltså även när den är varm)?

Jag är tacksam för tankar och förslag.

562 Inlägg
12 oktober 2011
Insprutningstiderna är längre när motorn är kall, på så sätt sprutas mera bränsle in för att choka. Motorstyrningen får denna information från motorns kylvätsketempgivare.

Du har ingen Check Engine som lyser?

9-5 Aero Sedan -05

53 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
micke-opel skrev:
Insprutningstiderna är längre när motorn är kall, på så sätt sprutas mera bränsle in för att choka. Motorstyrningen får denna information från motorns kylvätsketempgivare.

Så om kylvätsketempgivaren skulle vara sönder så tror motorn att den är kall hela tiden. Det är därför den funkar när den är kall. Det betyder att den i så fall får för mycket soppa när den blir varm? Så då är det tempmätaren man byter?

Check engine lampan lyser (alltså den som ser ut som en motor)

53 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Slave_joe skrev:
trimmad? öppen dump?

Jupp, trimmad. Speedparts steg 1. Ingen öppen dump dock. Har funderat på om det kan vara vevhusventilationen som spökar men den är nyss bytt...

562 Inlägg
13 oktober 2011
Skrotfors skrev:
micke-opel skrev:

Så om kylvätsketempgivaren skulle vara sönder så tror motorn att den är kall hela tiden. Det är därför den funkar när den är kall. Det betyder att den i så fall får för mycket soppa när den blir varm? Så då är det tempmätaren man byter?

ja det är en potentiell felkälla, men tycker du ska läsa ut felkoder och se vad det ger..

Ingen mening provbyta grejer i onödan, hellre göra rätt från början och göra en rejäl felsökning. med läsning av felkoder som ett steg 1. Har du exempelvis P1312 eller 1334 kanske man kollar tändstift och kasett osv, som ett exempel..

9-5 Aero Sedan -05

53 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
micke-opel skrev:
Skrotfors skrev:
micke-opel skrev:

ja det är en potentiell felkälla, men tycker du ska läsa ut felkoder och se vad det ger..

Ingen mening provbyta grejer i onödan, hellre göra rätt från början och göra en rejäl felsökning. med läsning av felkoder som ett steg 1. Har du exempelvis P1312 eller 1334 kanske man kollar tändstift och kasett osv, som ett exempel..

Ok!

Jag tänkte faktiskt investera i en felkodläsare. Finns det någon lista på felkoder till saab?

Sök