problem med servo på en 740

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
18 april 2008 · 5 753 Inlägg

har lite problem med servon på sunken... den är tungstyrd och "hugger" eller vad jag ska säga när man svänger... nån som vet varför?? eller är det bara att byta servon?




MVH//Glenn

Senast redigerat av _Glenne_ (18 april 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Opelmadness German cars, quality and beyond
18 april 2008 · 8 197 Inlägg

Hä ä nog dålit mä ålja Glenne. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Nattugglan Idiot..
18 april 2008 · 285 Inlägg

Min servo tjöt och högg till ibland osv på en golf jag hade förut.
Då fick jag tipset att spänna "servo-remmen" dock så hann jag inte kolla upp det innan jag gled av vägen med bilen.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
18 april 2008 · 5 753 Inlägg

olja är det i den.... kanske ska kolla remmen då.. har ju inte hunnit kolla så mkt, bytte åt mig skiten igårkväll ganska sent så

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Saffranskalle Palfinger tekniker
18 april 2008 · 1 248 Inlägg

testa att lufta systemet tongue sväng fult åt vänster hål i ändläget i ca 1 sec sen svänger du till höger och håller i ändläget i ca 1 sec sen upprepar du det ca 10 ggr åt varge håll ett tips är att lyfta upp fram så går det MYCKET lättare

Volvo Xc70 (2001)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
19 april 2008 · 5 753 Inlägg

jao.. men ska kika lite imorgon när det är ljust ute och se om jag kan hitta nå tattar fel för förra ägarn var lååååångt irån bil kunnig vill jag lova

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Boostrider Försöker iaf
19 april 2008 · 1 998 Inlägg

Samma på farsans 745a. Tjuter som fan när man svänger ibland. sen går den trögare än utan när de händer.

Tecken på att remmen bör spännas eller pumpen bytas?
Olja finns

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Schotttz
19 april 2008 · 586 Inlägg

Fyll på servolja (ATF olja), och ute och kör lite, sedan fyller du på resterande som fattas.

Min 740 högg så när jag köpte den, och då var det bara att fylla på med olja, så släppte det direkt.
Om servon tjuter vid fullt rattutslag så oroa dig inte, min har gjort det i 4 år, och fungerar fortfarande problemfritt smile

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
19 april 2008 · 5 753 Inlägg

är ju svårt att förklara hur den beter sig... den är typ tungstyrd och lixom när man svängar sågår det tungt och rätt vad det är så kan det högga till så går den lätt ett tag osv.. plus att när man svänger så går inte ratten tillbaka av sig jälv utan man får även svänga tillbaka manuellt eller hur jag ska förklara det... ganska störande.. smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Schotttz
19 april 2008 · 586 Inlägg

_Glenne_ skrev:
är ju svårt att förklara hur den beter sig... den är typ tungstyrd och lixom när man svängar sågår det tungt och rätt vad det är så kan det högga till så går den lätt ett tag osv.. plus att när man svänger så går inte ratten tillbaka av sig jälv utan man får även svänga tillbaka manuellt eller hur jag ska förklara det... ganska störande.. smile

Låter som att det är förlite olja, eller att pumpen inte går som den ska.

1. Kolla nivån.
2. Starta bilen och kolla att det cirkulerar i behållaren... då går pumpen som den ska iaf...

THEBADGUY Gorgilus addictus
19 april 2008 · 4 737 Inlägg

Låter som att det är luft någonstans?

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
19 april 2008 · 547 Inlägg

Spänn remmen, en polare hade samma fel som du beskrev de o de gick över på en gång..

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
19 april 2008 · 5 753 Inlägg

olja finns det i den, jag har försökt luftat och remmen är sträckt... kanske är pumpen som nån sa.... aja jag tror jag byter servon endå, har ju endå en 745a som reservdelsbil så smile



till er som funderar på en volvo... håll er undan traktorerna, det bara jävlas wink

Senast redigerat av _Glenne_ (19 april 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
morecore
3 juni 2008 · 24 Inlägg

Jag har nått annat konstigt fel, om det nu beror på servon kanske inte är helt klart. Det "brummar" när jag svänger på tex parkeringsplats. Ungefär som att nått "släpar efter" och hackar, därav brummar det lite.  Servo olja finns. Har just bytt spindel-led o styrled på nån utav sidorna, på de jag fick 2or på.
Så jag vetetusan vad det kan va... nån som känner igen?

WhySoSerious Sa du sten?
13 oktober 2011 · 189 Inlägg

Har samma problem, i början när bilen är kall så fungerar knappt servot alls.. men efter att man kört ett tag så blir det lättare o lättare men oftast är det så som glenn beskriver att det går trögt sen så släpper det helt plötsligt och går lätt igen.
kollade runt lite och såg nånstans att det kan vara styrlväxeln som brukar gå sönder..
förövrigt ser oljan förjävlig ut så tänkte testa byta den först. men hur går jag till väga för att tömma den på min är en 740 16v 90a finns det nått dräneringshål? är inte så bra på bilar men om nån är snäll o förklarar så ska jag ge mig på ett försök smile

twin_cam Smålänning
13 oktober 2011 · 7 877 Inlägg

740 har problem med styrväxlarna.

Men byt servooljan först, är dne 20+ år så är dne inte bra längre wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
eppaa
13 oktober 2011 · 21 Inlägg

nästan garanterat styrväxeln som krånglar. jag har haft så på två av fyra 740 som jag ägt... det är ventilerna i styrväxeln som krånglar därav det hugger osv i ratten. har man otur så blir det till och med tyngre att styra än utan servo  det blir verkligen stumt ... inte så kul om man åker på ställ roll

Senast redigerat av eppaa (13 oktober 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang