3205
Sök

köpte en 850 glt i förrgår.

* Voff voff *
11 065 Inlägg
27 januari 2007
Ricaro skrev:
Jo jag kan väl säkert ha fel då. Men undrar då varför de på volvo, mekonomen + övriga internetforum just gällande volvo 850 anger att syntetoljor är det enda alternativet för 850, om de då är mineralolja som man ska ha. Hm, lite snurrigt de här. Men de är väl som alltid med olja. Ena säger si och andra säger så gällande syntet eller inte. Själv kommer jag då fortsätta köra med syntetolja.

När jag pratade med Volvo (Bilia Haga Norra) om vilken olja dom skulle hällt i min 850 GLT -92 som jag hade för 2 år sedan så sa dom mineral...

Mekonomen eller vilken annan biltillbehörsfirma som säljer olja som helst skulle jag knappast lyssna på eftersom dom är vinstdrivande och vill sälja så dyra saker som möjligt...

Internetforum? Vilka då? Alla Volvo-forum jag känner till (TPC, Nordic85x70Club, Svenska85x70klubben, SVXC osv.) brukar få denna fråga väldigt ofta (hur man löser det men tickande ventiler) och svaret brukar på samtliga forum vara entydigt: Mineralolja eller byte av ventiltryckarna!

Har du dessutom INTE tickande ventiltryckaer kan du självklart slå i syntet... Men nu handlade ju frågeställningen om hur man löser tickandet, inte om vilken olja en 850 i allmänhet ska ha...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

467 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
Tack för senaste inlägget, fan nästan så man går i säljtankar efter stormen som blev bhär, hahah..nämen ja låter d va så länge så får vi se va som händer..kan ju inte gå mer än åt helvete=)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

* Voff voff *
11 065 Inlägg
29 januari 2007
Prova du med mineralolja! På min GLT -92 jag hade så försvann tickningarna när jag hällde i mineraloljan och höll sig sedan borta under dom 7000 mil (25000-32000) jag körde med den...

Och tickningarna är i princip bara ett skönhetsfel så att säga, du kan köra länge länge innan det händer nå´t!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 594 Inlägg
30 januari 2007
ja jag skulle iallafal rena motorn först om jag hörde ett tickande ljud det är alltid bra att göra en oilfluch oavsett lite nu och då för att få bord en massa skit som kan täppa igjen oljekanalerna på din bil och försämra motornslivslängd,har pratat med många experter på området som har fixat många tickande bilar finns även ett repotage i bilsport om det så det är inget jag hittar på,

sen om man har slitna ventillyftar är det säkert bättre att hälla i en trögflytante olja
men man skall inte ta förgivet att det dom är slitna det är det jag försöker säga,
prova rensa motorn oftarst släpper det gör det inte det då är dom säkert slitna då kan man hälla i mineral olja eller byta lyftarna...

Sök