3317
Sök

köpte en 850 glt i förrgår.

467 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Som rubriken alltså. Köpte en tyskimport glt som gått 13000 mil -95. enligt serviceboken så stämmer miltalen men ja e inte 100% säker. Han sålde den för 23 tusen efter att jag prutat ner den från 28. Han var pengakåt, säkert därför han sålde den så billigt till slut men nu i efterhand blir man nojig att den ska ha gått längre, vågar inte göra en test på volvo haha....

E skraj att bilen ska packa ihop osv..Har inte särskilt mycket pengar så ja hoppas den håller.

men till mina frågor
1  Kamremmen ska bytas, men finns det nån risk att den går åt helvete om man kör utan att byta ett tag efter 12000 mil?

2  Får för mig att det e massa fel på den..kanske e nojjig men ibland vid låga varv vid gaspådrag så låter det som en symaskin eller nåt i motorn...typ som enn moppe på långt avstånd..låter bara en sekund typ sen kan det komma på nästa växel oxå men bara när man gasar lugnt. Nån som har en aning?

3  När jag kör på lite ojämn väg så hörs det som det glappar i bakvagnen nånstans, måste ju vara nåt med upphängningen. Störigt som fan iaf. Nån som vet om det är ett vanligt fel på 850? Och isf vad e d?

Tack på förhand!!

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

265 Inlägg
23 januari 2007
Grattis till bilköpet!

Kan tyvärr inte svara på så mycket, men enligt Volvo skall man försöka byta kamremmen var 15000 mil. Vill du vara på säkra sidan så byt den, med tanke på att du fick den såpass billigt kan det vara värt det - att sluta tänka på det.
Senast redigerat av Ztyling (23 januari 2007)

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 januari 2007
Kamremmen skal bytas helst innan dom där 12000 milen ...tror de är 12000 mil eller 8 år ... sen e gummit i rem osv dåligt.. De som låter som en symaskin skulle kunna vara luftpumpen och är de den som låter så dröjer de nog inte länge innan lambda lampan lyser ...dom brukar skära efter att vattnet tränger in i dom och pajjar lager /elektronik ..nu fick jag lite hjärnsläpp men sitter de krängningshämmarlänkar på 850 ? gör det de så är de nog med största sannolikhet dom som låter och så är de vanligt att främre bärarmsinfästningarna brister (kolla aluminiumen runt bussningarna den spricker och lossnar)  om inte kan de ju bara vara sista avgasupphängningen som gett sig tongue

265 Inlägg
23 januari 2007
Ricaro skrev:
Vet att 850 gör någon självtest av abs när man kommer till ca 30 km/h vilket brukar låta i bilen och är normalt. Men de gör den endast en gång efter de att man startat bilen och kommer upp i hastighet runt 30.

Grymt. Det visste jag inte och jag har undrat över just det ljudet som beskrivs! Tack så mycket.
big_smile

Direktör
305 Inlägg
23 januari 2007
Grund regeln är att alltid byta kamrem vid bil köp, man vet inte hur långt bilen gått på remmen som sitter på

Speed limit are only for pussy

* Voff voff *
11 065 Inlägg
23 januari 2007
Ztyling skrev:
Grattis till bilköpet!

Kan tyvärr inte svara på så mycket, men enligt Volvo skall man försöka byta kamremmen var 15000 mil. Vill du vara på säkra sidan så byt den, med tanke på att du fick den såpass billigt kan det vara värt det - att sluta tänka på det.

Den som sa 15000 mil är helt ute och cyklar...

Intervallen är:

850 92-93 = 7500 mil
850 94-97 = 12000 mil

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

265 Inlägg
23 januari 2007
Brådhis skrev:
Den som sa 15000 mil är helt ute och cyklar...

Intervallen är:

850 92-93 = 7500 mil
850 94-97 = 12000 mil

//Brådhis

Hehe, okej. Då läste jag helt enkelt fel i användarhandboken. wink

467 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Ska låta farsan gå igenom bilen. Han har själv haft en 850. Hoppas det inte är nåt allvarligt bara.. tack för svaren grabbar=)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

406 Inlägg
24 januari 2007
De kan itne vaar värt att låta dem kolla upp milen och ltie sådan mer noggrant då? Kan ju vara bra att veta hur mycket den har gått, (ifall den nu gått mer) så man kan anpassa serviceintervaller och så efter det.

353 Inlägg
24 januari 2007
kan du kopiera in det här eller skriva ut en länk som funkar?

Enjoy....

467 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Testkabel va e d för nåt? vart hittar man en sån?

2 594 Inlägg
25 januari 2007
grattis till det nya köpet tips byt ut alla vätskor och kamremmen när du köpt den utomlans
tänk på att i tyskland är det ite lika kallt som i sverige därför är det viktigt att kolla hur många grader -den klarar det där med att det tickar och låtersom en symaskin kan bero på att dom inte skött oljebyten eller att dom kör med fördålig olja den kan innebära att motorn fått för dälig smörjning och fått en massa skit i oljekanalerna,ljudet uppstår av att de hydraliska ventillyftarna får för lite olja så byt ut olan och spil i riktig helsyntet inge skit
brukar köra me castrol på min v70i

hoppas du är nöjd me tipsen mvh erik

* Voff voff *
11 065 Inlägg
26 januari 2007
ghost_boy83 skrev:
grattis till det nya köpet tips byt ut alla vätskor och kamremmen när du köpt den utomlans
tänk på att i tyskland är det ite lika kallt som i sverige därför är det viktigt att kolla hur många grader -den klarar det där med att det tickar och låtersom en symaskin kan bero på att dom inte skött oljebyten eller att dom kör med fördålig olja den kan innebära att motorn fått för dälig smörjning och fått en massa skit i oljekanalerna,ljudet uppstår av att de hydraliska ventillyftarna får för lite olja så byt ut olan och spil i riktig helsyntet inge skit

Fast Volvos lösning på tickande ventiler är att slå i mineral eftersom den inte rinner ur lyftarna lika fort...

Så... Prova det istället! Funkar inte det så är det byte av lyftare som gäller...

Men... Symaskin? Det är inte spridarnas tickande du tänker på? För det är ju helt normalt...

//Brådhis

467 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
ja asså...när man gasar lugnt, vid ett visst varv på typ 2,an och 3,an så e d som ett surrande ljud som uppstår men som försvinner direkt nästan. varar kanske 1 sekund sen släpper det.

2 594 Inlägg
26 januari 2007
Brådhis skrev:
ghost_boy83 skrev:

Fast Volvos lösning på tickande ventiler är att slå i mineral eftersom den inte rinner ur lyftarna lika fort...

Så... Prova det istället! Funkar inte det så är det byte av lyftare som gäller...

Men... Symaskin? Det är inte spridarnas tickande du tänker på? För det är ju helt normalt...

//Brådhis

om det är volvos sätt att stoppa tickande ventillyftar tycker jag det va det sämsta jag hört!
det hjälper ju knappast ploblemet om man ha sludge i systemet då ska man i stället åka till en verkstad där dom har en maskin sin rengör helamotorn så man får bort allt skit kostar 100kr +filter och olja men det är de värt

684 Inlägg
26 januari 2007
de i bakvagnen,, kan va monteringsstagen,, de ska jag byta snart

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

* Voff voff *
11 065 Inlägg
26 januari 2007
Ricaro skrev:
Håller med föregående person "ghost_boy83" om att mineralolja inte löser problemet. Mineraloljan är ju tjockare och döljer bara ljudet, så bättre blir det inte även om man kan inbilda sig det för att de låter mindre. Som jag fått lära mig så ska man endast ha syntetiska oljor till hydraliska ventillyftare, så har man ett tickande ljud så är de bättre att lämna in den på någon typ av "oilflush" eller rengöring för att få bort beläggningar. Kan ju göra några täta byten med lite enklare olja också, så kanske de löser sig.
Men även vanligt att det på 850 tickar från insprutningen vilken man lätt kan tro är ventilerna. Kan ju vara bra att kolla de först, så man inte ger sig på massa jobb i onödan. smile

Mineraloljan är tjockare och rinner inte ut lika fort... Och... Lyftarna tickar ju för att den lilla backventilen i dom blivit sliten och släpper ut oljan fort igen...

Hur menar du att en rengöring skulle göra kulan i backventilen mindre sliten?

Och ja, som jag oxå skrev så misstar sig många på spridarnas tickande som ju faktiskt oxå låter som en symaskin...!

//Brådhis

2 594 Inlägg
26 januari 2007
Brådhis skrev:
Ricaro skrev:
Håller med föregående person "ghost_boy83" om att mineralolja inte löser problemet. Mineraloljan är ju tjockare och döljer bara ljudet, så bättre blir det inte även om man kan inbilda sig det för att de låter mindre. Som jag fått lära mig så ska man endast ha syntetiska oljor till hydraliska ventillyftare, så har man ett tickande ljud så är de bättre att lämna in den på någon typ av "oilflush" eller rengöring för att få bort beläggningar. Kan ju göra några täta byten med lite enklare olja också, så kanske de löser sig.
Men även vanligt att det på 850 tickar från insprutningen vilken man lätt kan tro är ventilerna. Kan ju vara bra att kolla de först, så man inte ger sig på massa jobb i onödan. smile

Mineraloljan är tjockare och rinner inte ut lika fort... Och... Lyftarna tickar ju för att den lilla backventilen i dom blivit sliten och släpper ut oljan fort igen...

Hur menar du att en rengöring skulle göra kulan i backventilen mindre sliten?

Och ja, som jag oxå skrev så misstar sig många på spridarnas tickande som ju faktiskt oxå låter som en symaskin...!

//Brådhis

backventilen slit pg av att det är sludge som täpper igjen oljekanalerna så att dom inte få smörjning,du kan töma i vilken jäkla olja du vill sitter oljekanalerna igjen får ventilerna ändå ingen smörjning

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 januari 2007
De  som brådis säger är sant! ... nått han kan testa är att ligga på 2:ans växel 1-2 Km på typ 3000 varv precis då kamen nästan "slår" på tryckarna ...de brukar kunna lösa problemet med tryckare som har svårt å hålla trycket osv ....Och ja man ska ha MINERALOLJA i för att få tyst på dom ... inte för de dölje ljudet utan för de stannar kvar i tryckarna och Ghostboy 83 ...Dom får visst smörjning om kanalerna täpps ...kamaxeln har ju smörjning och oljan rinner ju ner på tryckarna ..

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 januari 2007
Ricaro skrev:
Jo jag kan väl säkert ha fel då. Men undrar då varför de på volvo, mekonomen + övriga internetforum just gällande volvo 850 anger att syntetoljor är det enda alternativet för 850, om de då är mineralolja som man ska ha. Hm, lite snurrigt de här. Men de är väl som alltid med olja. Ena säger si och andra säger så gällande syntet eller inte. Själv kommer jag då fortsätta köra med syntetolja.

De där beror på vem du frågar som sagt ... Varför är syntetolja ända alternativet ? och vad skulle hända med motorn om man slog i mineral olja ?  alla säger att det är farlig å slänga syntetolja i en maskin som gått på mineral olja osv pga av att alla avlagringarna släpper ..men vad blir de om man gör motsatsen ?

Sök