Hur petiga är dom på uppkörningen ?

Merclone Leg. Spådam
29 januari 2007 · 816 Inlägg

T-Ruud skrev:

whitesnake skrev:
Är det bra om de som inte kan köra bil får körkort?

Självklart är det inte bra, men jag menade att om man har perfekt på allt förutom någon lite mindre viktig sak, som t.ex. hur man placerar sig på vägen.   Då kan man ju köra, bara att man gjorde ett litet litet misstag.

Men det är skillnad på att köra privat och på körskola alltså, jag går ju ioch för sig på körskola, men det låter iallafall lite konsitgt att dom skulle bedöma körningen på olika sätt.

Jo, alltså, det är ju inte alls viktigt hur man placerar sig på vägen... Jag gillar att köra i mitten eller på vänster sida när jag är på det humöret...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
hampa87 *BECE**
29 januari 2007 · 334 Inlägg

tror också de går väldigt mycket på helheten, titta mycket i backspeglarna och döda vinkeln! Kuggade också på det under min första uppkörning!

Master_J Stålmannen
29 januari 2007 · 465 Inlägg

gamlingen skrev:

Master_J skrev:
När jag körde halkan så berättade dom där att en person kuggat för att han inte justerade nackstödet. :S

Tror du på det själv ?

Jag tror på det, vissa är riktiga Hitlers. En som gick i min klass blev kuggad för att råkade köra över en spärrlinje med ett hjul.

Senast redigerat av Master_J (29 januari 2007)

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
Merclone Leg. Spådam
29 januari 2007 · 816 Inlägg

Master_J skrev:

gamlingen skrev:

Master_J skrev:
När jag körde halkan så berättade dom där att en person kuggat för att han inte justerade nackstödet. :S

Tror du på det själv ?

Jag tror på det, vissa är riktiga Hitlers. En som gick i min klass blev kuggad för att råkade köra över en spärrlinje med ett hjul.

Hmmm, om man gör nånting som är olagligt att göra i trafiken, och man blir kuggad för det, betyder det att "dom är riktiga Hitlers"? Dels så gör de rätt i att inte utfärda körkort då, och utöver det så dödar de knappast en för att man misslyckas. När ska folk låta bli att jämföra allting med Hitler? Det är kanske världens roligaste för er som inte känner någon som råkat ut för hans ideér, men andra människor ser det inte tvunget på samma sätt...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Sandman
29 januari 2007 · 873 Inlägg

janozbananoz skrev:
Råden att köra passivt är kanon! Ligg typ 10 km/h lägre än hastighetsbegränsningarna. Och som Jerry sa: HÅLL ÖVERDRIVEN KOLL I BACKSPEGLARNA!

Min uppkörningsgubbe blev fly förbannad för att vi blev stående vid en utfart ca två minuter.
Det var minusgrader och desutom regnade det och jag var av någon anledning skitnervös inför denna vänstersväng på 70 väg.
Undrar varför...

Jag förklarade detta och sade att jag inte kände för att bränna ut genom två körbanor i det här vädret med min ringa erfarenhet av fordonet.


Han nästan skrek åt mig "Det är väl för fan ingen ursäkt!"



Lite skumt av en uppkörningsgubbe att tycka det är dåligt att köra försiktigt när förhållandena och sikten är dålig, inte heller hade jag någon arg bilist bakom mig.

But there you go...

Don't get mad, get even.
dagg
30 januari 2007 · 657 Inlägg

Sandman skrev:

janozbananoz skrev:
Råden att köra passivt är kanon! Ligg typ 10 km/h lägre än hastighetsbegränsningarna. Och som Jerry sa: HÅLL ÖVERDRIVEN KOLL I BACKSPEGLARNA!

Min uppkörningsgubbe blev fly förbannad för att vi blev stående vid en utfart ca två minuter.
Det var minusgrader och desutom regnade det och jag var av någon anledning skitnervös inför denna vänstersväng på 70 väg.
Undrar varför...

Jag förklarade detta och sade att jag inte kände för att bränna ut genom två körbanor i det här vädret med min ringa erfarenhet av fordonet.


Han nästan skrek åt mig "Det är väl för fan ingen ursäkt!"



Lite skumt av en uppkörningsgubbe att tycka det är dåligt att köra försiktigt när förhållandena och sikten är dålig, inte heller hade jag någon arg bilist bakom mig.

But there you go...

Hur gick de då? smile klarade du det på den uppkörningen?

Jolle87
30 januari 2007 · 1 585 Inlägg

Hmm jadu det dom är inte så snälla direkt bara att konsentrera dig på körningen och titta mycket i speglarna och försök göra ditt bästa så få man ju se hur långt det räcker jag själv fick en sur gubbe som kugga mig för att jag stog 2cm utanför rutan när jag fickparkera riktigt surt hela körningen och allt annat va bra sa han också. Sen andra gången så klara jag det fast fick skäll som fan av gubben för att vi blev stående i en korsning i 1min typ.. men brydde mig inte eftersom jag hade klarat det.. lycka till iallafall men många klarar inte det första gången utan 2dra gången för då är dom inte lika hårda käns som dom vill tjäna mer pengar på oss...

Sandman
30 januari 2007 · 873 Inlägg

dagg skrev:

Sandman skrev:

janozbananoz skrev:
Råden att köra passivt är kanon! Ligg typ 10 km/h lägre än hastighetsbegränsningarna. Och som Jerry sa: HÅLL ÖVERDRIVEN KOLL I BACKSPEGLARNA!

Min uppkörningsgubbe blev fly förbannad för att vi blev stående vid en utfart ca två minuter.
Det var minusgrader och desutom regnade det och jag var av någon anledning skitnervös inför denna vänstersväng på 70 väg.
Undrar varför...

Jag förklarade detta och sade att jag inte kände för att bränna ut genom två körbanor i det här vädret med min ringa erfarenhet av fordonet.


Han nästan skrek åt mig "Det är väl för fan ingen ursäkt!"



Lite skumt av en uppkörningsgubbe att tycka det är dåligt att köra försiktigt när förhållandena och sikten är dålig, inte heller hade jag någon arg bilist bakom mig.

But there you go...

Hur gick de då? smile klarade du det på den uppkörningen?

Nä.

Det var kört ögonblicket den gubben såg mitt långa hår. Redan innan jag satt mig i bilen.
Fick höra i efterhand att han stod för en väldigt stor andel av de unga män som blev kuggade och att han hade smeknamn därefter.
Att jag bara skulle skita i det och försöka igen.

Sagt och gjort bokade jag ny tid så fort det gick.
Fick annan gubbe.
Fick lappen med berömsmile

Don't get mad, get even.
Honken_ Klyphuggare
30 januari 2007 · 328 Inlägg

du ska ju inte ha nåt körkort om du inte klarar av att köra så är det bara

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
MeloveGolf Vw trimmare
30 januari 2007 · 2 995 Inlägg

Sandman skrev:

dagg skrev:

Sandman skrev:
Min uppkörningsgubbe blev fly förbannad för att vi blev stående vid en utfart ca två minuter.
Det var minusgrader och desutom regnade det och jag var av någon anledning skitnervös inför denna vänstersväng på 70 väg.
Undrar varför...

Jag förklarade detta och sade att jag inte kände för att bränna ut genom två körbanor i det här vädret med min ringa erfarenhet av fordonet.


Han nästan skrek åt mig "Det är väl för fan ingen ursäkt!"



Lite skumt av en uppkörningsgubbe att tycka det är dåligt att köra försiktigt när förhållandena och sikten är dålig, inte heller hade jag någon arg bilist bakom mig.

But there you go...

Hur gick de då? smile klarade du det på den uppkörningen?

Nä.

Det var kört ögonblicket den gubben såg mitt långa hår. Redan innan jag satt mig i bilen.
Fick höra i efterhand att han stod för en väldigt stor andel av de unga män som blev kuggade och att han hade smeknamn därefter.
Att jag bara skulle skita i det och försöka igen.

Sagt och gjort bokade jag ny tid så fort det gick.
Fick annan gubbe.
Fick lappen med berömsmile

vet hur det är
Hade en kugg gubbe 5st kuggade samma dag samma gubbe körskolan sa : vi vet vem det är vi ska se till att du får någon annan nästa gång" 1 vecka senare lappen i handen wink

Senast redigerat av MeloveGolf (30 januari 2007)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Sandman
30 januari 2007 · 873 Inlägg

Honken_ skrev:
du ska ju inte ha nåt körkort om du inte klarar av att köra så är det bara

Visst.
Men faktum är att det varierar mycket på vem du kör upp för om du blir godkänd eller inte.
En del människor där ute har ju glidit igenom på ett bananskal.
Andra blir inte godkända hur bra de än kör eftersom uppkörningsgubben också är människa och kanske helt enkelt bestämt sig för att hitta fel på förhand.

Hur man kör på uppkörningen säger egentligen inte mycket om hur du kommer att utvecklas som förare efter det.
För riktigt bra blir ingen av att övningsköra eller läsa teori, det får man av erfarenhet.
Och den erfarenheten får du aldrig om du inte får lappen.

Uppkörningsgubben ska egentligen bara bedömma om du utgör en fara i trafiken eller inte.
Min sista gubbe sa ToM till mig att han såg lappen han gav mig som "tillstånd att övningsköra på egen hand".


Däremot finns det folk som kört i flera år och ändå utgör en fara i trafiken.
En del blir helt enkelt inte bättre.

Men vad ska man göra åt det?
Införa test vid förnyelse av körkort kanske.

Don't get mad, get even.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang