2799
Sök

Behöver tips för seriös turbo konventering till en sug motor samt trim och styrning.

79 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
#1
Tja har planer 07 att turbo konventera min nissan primera p10 2,0e GT det e en sr20de en sug motor med 150 hk o 181 nn med dubbla kam axlar. har planer o få mer fart i den samt att den ska vara seröst byggd samt att den ska klara en besiktning och göra för att regga om o sånt me turbo hur ska jag ta mej till behöver tips på vad för turbo samt delar som kan behövas samt vad för pumpar och styrsystem m,m samt vad jag behöver göra i motor o block jag kan behöva för att den ska hålla fick inpiration av hot woken med primera motor om du har gjort detta på din bil med sug motor som klarar besiktning hör gärna av dej behöver massor me tips kolla gärna in mitt prodjekt så får ni lite inblick på motor och sånt.

kommer ej pilla med motorn som sitter i men ska inhandla en likadan motor som jag tänkte bygga om vid sidan av har samma motor som i en Nissan Sunny gti-r

som sagt väldigt tacksam för svar.

Mvh Billy

162 Inlägg
26 januari 2007
#2
Billy_Butt skrev:
Tja har planer 07 att turbo konventera min nissan primera p10 2,0e GT det e en sr20de en sug motor med 150 hk o 181 nn med dubbla kam axlar. har planer o få mer fart i den samt att den ska vara seröst byggd samt att den ska klara en besiktning och göra för att regga om o sånt me turbo hur ska jag ta mej till behöver tips på vad för turbo samt delar som kan behövas samt vad för pumpar och styrsystem m,m samt vad jag behöver göra i motor o block jag kan behöva för att den ska hålla fick inpiration av hot woken med primera motor om du har gjort detta på din bil med sug motor som klarar besiktning hör gärna av dej behöver massor me tips kolla gärna in mitt prodjekt så får ni lite inblick på motor och sånt.

kommer ej pilla med motorn som sitter i men ska inhandla en likadan motor som jag tänkte bygga om vid sidan av har samma motor som i en Nissan Sunny gti-r

som sagt väldigt tacksam för svar.

Mvh Billy

Ta turbo från nissan 200sx S13 och grenrör o massa andra delar


2 655 Inlägg
26 januari 2007
#3
Borde kunna använda lite grejer från den nyare 200SX (S14) sitter en SR20DET i den.
Framförallt så sitter det ju större turbo i S14. smile

231 Inlägg
26 januari 2007
#4
Att turbokonvertera (bygga egen) motor på en -91:a är tyvärr inte inte genomförbart. Går inte att regbesiktiga med den, då du skriver att den ska klara besiktningen!

ur Therealpintos text:

1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

Läs hela tråden:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245


79 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
#5
Jag har funderingar på att köpa en til sr20de motor som jag har i nu som jag tänkte bygga om med turbo samt att det ska palla allt me läste det nu var lite o tänke på

Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 januari 2007
#6
9-5 AERO M-06 skrev:
Att turbokonvertera (bygga egen) motor på en -91:a är tyvärr inte inte genomförbart. Går inte att regbesiktiga med den, då du skriver att den ska klara besiktningen!

ur Therealpintos text:

1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

Läs hela tråden:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

den går att regga som:

Amatörbyggt fordon....massa jobb massa pengar....men som amatörbyggt fordon får du turbokonvertera tänk dock på 15kw/100kg....att byta drivlina bärande delar hela bromssytem osv är inte så roligt och inte gratis heller.....


79 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
#7
MeloveGolf skrev:
9-5 AERO M-06 skrev:
Att turbokonvertera (bygga egen) motor på en -91:a är tyvärr inte inte genomförbart. Går inte att regbesiktiga med den, då du skriver att den ska klara besiktningen!

ur Therealpintos text:

1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

Läs hela tråden:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

den går att regga som:

Amatörbyggt fordon....massa jobb massa pengar....men som amatörbyggt fordon får du turbokonvertera tänk dock på 15kw/100kg....att byta drivlina bärande delar hela bromssytem osv är inte så roligt och inte gratis heller.....

okej okej jo det é jue lite helt instämnd på det men ska se vad pengarna räcker till.

terazzi
30 januari 2007
#8
Hoppas detta ordnar sig winkbig_smile ska bli skoj se detta!!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
30 januari 2007
#9
jag kommer själv i sommar turbokonvertera väljer dock att köra olagligt amatör byggt fordon kostar och kräver enorm erfarenhet blir man stoppad på flygande får man ta  smällen
dom kastar dig inte i finkan och du förlorar inte körkortet dock får man en ombesiktning
böter kan i vissa fall också vara aktuellt......


79 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
#10
MeloveGolf skrev:
jag kommer själv i sommar turbokonvertera väljer dock att köra olagligt amatör byggt fordon kostar och kräver enorm erfarenhet blir man stoppad på flygande får man ta  smällen
dom kastar dig inte i finkan och du förlorar inte körkortet dock får man en ombesiktning
böter kan i vissa fall också vara aktuellt......

jo det kan man jue också göra lite jobbigt att behöva plocka dän turbon varje gån=/
vill ej veta vad bötern ligger på sen dom höjde


Sök