940 M90-låda krånglar

davidburman
24 oktober 2011 · 296 Inlägg

Hej!
Har lite problem med min växellåda.
Fick talat om för mig att packboxen till utgående axel läckte när jag var på besiktningen i våras. Har kört med den sen dess utan att göra något åt det och nu på senaste veckorna har växlarna blivit tröga att få i, speciellt 1an och 2an. Det är mest när jag kör, och knappt något motstånd när jag står still.

Min tanke var att växellådan hade för lite olja eftersom packboxen läckt hela sommaren, men igår bytte jag den och när jag skulle fylla på fick jag knappt i en deciliter olja.
Först tyckte jag att den hade blivit bättre efter påfyllningen, men sen märkte jag att problemt kvarstod.
Någon som vet vad det kan bero på?hmm

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
Xuri One Man Clan
25 oktober 2011 · 4 287 Inlägg

glappar länkaget mycke växelspaken å växelådan ? känns växelspaken sladdrig?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
davidburman
25 oktober 2011 · 296 Inlägg

Förstår inte riktigt vad du menade med första meningen, men ja, växelspaken är sjukt sladdrig tongue

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
Xuri One Man Clan
25 oktober 2011 · 4 287 Inlägg

davidburman skrev:
Förstår inte riktigt vad du menade med första meningen, men ja, växelspaken är sjukt sladdrig tongue

då är de säkert busningarna som går mellan växelspaken å växelådan som är utslitna, då är de svårt att få i växlarna.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
25 oktober 2011 · 4 287 Inlägg

volvo ha delarna du behöver för typ 50 kr

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2011 · 13 773 Inlägg

köp alla delar både plastbussningarna som själva länkaget sitter i och sedan plastkulorna och gummi mellanlägget



trodde inte utgånde packboxen gick att köpa lös min fuktar lite du råkar inte ha art nummret?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Xuri One Man Clan
25 oktober 2011 · 4 287 Inlägg

Growe skrev:
köp alla delar både plastbussningarna som själva länkaget sitter i och sedan plastkulorna och gummi mellanlägget



trodde inte utgånde packboxen gick att köpa lös min fuktar lite du råkar inte ha art nummret?

jo den och båda oringarna till ingående packboxen går att köpa på volvo å har gjort hela tiden.

jag har bytt ett par sådana.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
davidburman
25 oktober 2011 · 296 Inlägg

Xuri skrev:

davidburman skrev:
Förstår inte riktigt vad du menade med första meningen, men ja, växelspaken är sjukt sladdrig tongue

då är de säkert busningarna som går mellan växelspaken å växelådan som är utslitna, då är de svårt att få i växlarna.

Okej tack! Då blir det åka till Volvo då smile Är det lätt att byta förresten?

Growe skrev:
köp alla delar både plastbussningarna som själva länkaget sitter i och sedan plastkulorna och gummi mellanlägget



trodde inte utgånde packboxen gick att köpa lös min fuktar lite du råkar inte ha art nummret?

Menar du utgående axel eller något till växelspaken?

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2011 · 13 773 Inlägg

davidburman skrev:

Xuri skrev:

davidburman skrev:
Förstår inte riktigt vad du menade med första meningen, men ja, växelspaken är sjukt sladdrig tongue

då är de säkert busningarna som går mellan växelspaken å växelådan som är utslitna, då är de svårt att få i växlarna.

Okej tack! Då blir det åka till Volvo då smile Är det lätt att byta förresten?

Growe skrev:
köp alla delar både plastbussningarna som själva länkaget sitter i och sedan plastkulorna och gummi mellanlägget



trodde inte utgånde packboxen gick att köpa lös min fuktar lite du råkar inte ha art nummret?

Menar du utgående axel eller något till växelspaken?

packboxen

dom andra har jag köpt förstärkta från kg

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
davidburman
25 oktober 2011 · 296 Inlägg

Packboxen köpte jag på Din bil i Göteborg för 350 kr inklusive 2l växellådsolja smile Så packboxen lär ju kosta 70 spänn kanske tongue

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
davidburman
28 oktober 2011 · 296 Inlägg

Xuri skrev:

davidburman skrev:
Förstår inte riktigt vad du menade med första meningen, men ja, växelspaken är sjukt sladdrig tongue

då är de säkert busningarna som går mellan växelspaken å växelådan som är utslitna, då är de svårt att få i växlarna.

Men det är inte farligt för växellådan att köra runt så ett tag eller?

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
sleepyoh
28 oktober 2011 · 1 319 Inlägg

davidburman skrev:

Xuri skrev:

davidburman skrev:
Förstår inte riktigt vad du menade med första meningen, men ja, växelspaken är sjukt sladdrig tongue

då är de säkert busningarna som går mellan växelspaken å växelådan som är utslitna, då är de svårt att få i växlarna.

Men det är inte farligt för växellådan att köra runt så ett tag eller?

Det är jobbigt om inte annat roll

_----------'
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang