3323
Sök

Bmw 325 E36 hård koppling.

13 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
God afton.

Jag har en Bmw e36 325, som har en rätt så hård koppling tycker jag, står man vid trafikljuset så kan man få lite ont i benet.

Men över till problemet om man nu kan kalla det de.
Min koppling är hård, och det känns som den tar långt upp, men jag har drag läget i mitten ändå. När jag starat i ettan ibland så låter det som ett knarrande ljud typ när jag lättar kopplingen med?

Jag har testat att köra i 70 till 80 km/h och trampat ner kopplingen snabbt och gasat, och den grepar direkt.
Samma, sak har jag testat att köra sakta i ettan och lagt i tvåan och gasat upp, och jag tycker inte den slirar iallafall, men det blir lite ryckigt i början när jag lagt i tvåan kan det ha något med saken att göra?  Efter jag har kört har luktat i motorrummet och verkligen sökt efter en lukt av ''bränd koppling'' men finner inget där heller. Jag har även bytt växellådsoljan på bilen.

Tackar på förhand.

Vänliga hälsningar en funderande Bmw ägare.

-utan 940
1 728 Inlägg
30 april 2010
Jag tycker det låter som att en tidigare ägare satt i en hårdare tryckplatta än original eftersom du skriver att det är jobbigt att hålla kopplingen nertryckt.
Jag kör med samma tryckplatta som sitter original i gamla BMW M5 och den är också jobbig att hålla nere längre stunder eftersom hydrauliken inte är dimensionerad för den.
Angående knarret kan du testa att smörja in kopplingsgaffeln där tryckstången ligger emot.

13 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
Okej ja det är mycket möjligt att det kan vara så, verkar ju vara mest troligt iaf.
Tack för svar!

dARKiE
5 031 Inlägg
2 maj 2010
<har samma problem i min 328:an knarrar när man trycker ner å upp kopplingen,. ganska hård koppling jämfört med mina polare med 325:or också har jag märkt.. Kanske också har något hårdare grejs i växellådan då.. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

"Unloaded"
1 557 Inlägg
2 maj 2010
Min koppling beter sig precis likadant som TS beskriver, en Sachs 618 tryckplatta, M3 urtrampningslager, sex-puckad ofjädrad sinterlamell och enkelmassigt svänghjul. Har bara av och på i min bil ;P

"When innovation meets passion!"

Sök