Volvo 945 LTT -97 går sämre

Robino
10 november 2011 · 241 Inlägg

Tjena.
Jag var ute på en sväng med bilen igår. Körde runt i en cirkel på en vändplan i ett trevligt område.

Innan jag kom dit, och även i början av tiden då jag var där så gick bilen normalt (ganska bra), men precis innan jag åkte där ifrån märkte jag att den blivit en del segare. Det känns som att den går normalt, men med sämre acceleration. Inget ryck eller så.
Kände dessutom idag att den inte hade samma kraft upp för en backe i 70 på 4:ans växel som innan.

Jag har inte undersökt saken själv i bilen ännu, därför att jag tänkte höra med er vad som jag bör kolla efter, på bilen.
Någon som har någon aning?

Bilen i fråga är som rubriken lyder, en Volvo 945 LTT -97.

Pendulum
10 november 2011 · 1 298 Inlägg

Har du turbotrycksmätare i den? Laddar den isåfall normalt?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Robino
10 november 2011 · 241 Inlägg

Pendulum skrev:
Har du turbotrycksmätare i den? Laddar den isåfall normalt?

Det har jag tyvärr inte.

Jag är inte erfaren med turbo, och har bara kört bilen i en vecka. Det är dock inte omöjligt att det är för turbotrycket är för lågt. Den känns som att den fortfarande laddar, men inte fullt ut. =/

Vet dock inte, och det är därför jag vänder mig hit.

Pendulum
10 november 2011 · 1 298 Inlägg

Förutsatt att inga lampor lyser och att du inte har några missljud i bilen, höjd förbrukning eller dålig tomgång så får du försöka börja någonstans att felsöka. Ta hjälp av en kompis eller något, låna en laddtrycksmätare eller köp en billig på biltema och koppla in och testa. En original LTT ska mig veterligen ladda runt 0,3 Bar.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Elving_
10 november 2011 · 675 Inlägg

Det kan inte vara så att katten har sats igen av lekandet? smile (gått sönder innifrån och fastnat inne i röret)

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
Robino
10 november 2011 · 241 Inlägg

Linkan_740 skrev:
Det kan inte vara så att katten har sats igen av lekandet? smile (gått sönder innifrån och fastnat inne i röret)

Inte omöjligt men otroligt då avgasröret (hela) är nytt sen ett år tillbaka. Gjort på Speedy, så det bör vara bättre saker än biltema. Dock inga garantier.

Magistern Industritekniker
10 november 2011 · 433 Inlägg

Kan va armen på tryckklockan som har trillat av wastegatearmen. Kolla det då det är ganska vanlig:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Robino
10 november 2011 · 241 Inlägg

Magistern skrev:
Kan va armen på tryckklockan som har trillat av wastegatearmen. Kolla det då det är ganska vanlig:)

Skall kollas upp! Tack.

Robino
11 november 2011 · 241 Inlägg

Update 11-11-11:

Jag kikade lite runt turbo:n och det är som Magistern sade. Armen har lossnat. Dock har jag inte riktigt fått dit den, så jag ska kika på det imorgon.
Återkommer med svar om hur det går.

Magistern Industritekniker
11 november 2011 · 433 Inlägg

Robino skrev:
Update 11-11-11:

Jag kikade lite runt turbo:n och det är som Magistern sade. Armen har lossnat. Dock har jag inte riktigt fått dit den, så jag ska kika på det imorgon.
Återkommer med svar om hur det går.

Härligt att man kunde va till hjälp. du får dra i pinnen på tryckklockan så den går på axeln, är lite tight men är inte jättesvårt. Har gjort det typ 100ggr på min då jag laborerat med diverse laddtryck på min ställbara tryckklocka. Sedan när pånnen sitter på wg-armen så pressar du bara på ett C-clips på wg armen så lossnar tryckklockepinnen inte mer. (C-clipset skall vara för en 6mm axel.)

Lycka till!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang