3467
Sök

HJÄLP | 740:in dör när jag använder helljus !

264 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
Har inte haft min 740-92 GL så länge, men det är andra gången som bilen bara dör efter ett tag när jag använt helljuset.
Är inte så duktig på bilar, men vill gärna veta vad felet är..

Så snälla hjälp !

21 761 Inlägg
4 februari 2007
Så bilen dör inte direkt när du slår på helljuset alltså?

Har du extraljus också?

264 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
inte alltid, men oftast... 
Jag har inga extraljus heller.
Den kan fungera som vanligt ett tag men när den har börjat klydda sen dör den direkt när man slår igång helljset. Vet du vad det är `? sad
Senast redigerat av ZarX (4 februari 2007)

Kettunen
4 februari 2007
Kolla Kablage till ljusen. Säkert någon + kabel som blitt klämd och nuddar kaross eller någon jord plats.
& "Om du har " Extra lampor.

21 761 Inlägg
4 februari 2007
Jo, något sådant kan det vara. Har för mig att jordproblem kan få liknande symptom också ibland, är dock inte helt säker på det.

ZarX: Händer det inte så där om du tex slår på fläkten eller något annat?
Senast redigerat av Drönirettab (4 februari 2007)

264 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jo, något sådant kan det vara. Har för mig att jordproblem kan få liknande symptom också ibland, är dock inte helt säker på det.

ZarX: Händer det inte så där om du tex slår på fläkten eller något annat?

Nej. det är bara vid användning av helljus

1 893 Inlägg
4 februari 2007
Lyser batteri symbolen i panelen när du slår på tändningen? Innan du drar start motorn?
Inte helt troligt, men min första tanke var att kolen i generatorn är slut. När du drar på dina 100W helljus så går du över gränsen för vad kolen klarar. Det i kombination med ett batteri som inte sett full ladning (Pga kolen) skulle kunna vara fallet. Men då skulle batteri symbolen i panelen lysa när du kör, innan den dör.
Lyser den inte innan du drar starten, så är glödlampan i panelen trasig med.

Bara en tanke. smile

264 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
Men det skumma är att bensinpumpen stannar när man slår på helljuset.

1 785 Inlägg
5 februari 2007
ZarX skrev:
Men det skumma är att bensinpumpen stannar när man slår på helljuset.

Koppla bort en ledning som går från relät till stråkastarna vid relät och dra i heljusspaken. Om problemet uppstår då så ligger felet på den sidan relät. Alltså mellan spaken och relät.

Prova att göra tvärt om också. Alltså koppla bort kabeln som går från spaken och till relät och kör manuellt med en kabel ute vid relät.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök