6492
Sök

Fyrhjulsdrift förklaring tack

BMW entusiast
579 Inlägg
5 december 2011
#21
LeafBox skrev:
dfine skrev:
Ett klipp som visar problemet. Testet simulerar att framhjulen inte får fäste (is, snö eller dylikt) och bakhjulen står still och knappt orkar dra upp bilen, sen när bakhjulen inte får fäste står framhjulen still och bakhjulen spinner på. Kolla gärna hela klippet då xDrive demonstreras med en BMW X3.
http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM


Audi lever på gamla meriter, det enda quattro gör är att göra en framtung framhjulsdriven bil understyra lite mindre..

Ha, i det där klippet är det ju bevisat att dom slagit av ESP (Dvs datorn som i princip styr diffarna)
Ska se om ja hittar länken till det igen

Det finns oändligt med klipp på youtube som visar problemet med quattro, dom hjulen som inte har fäste spinner och dom som har fäste står still. Lite tvärtom mot hur det borde vara wink
Kan vara så att just det klippet är fejk om du bevisar det, men alla kan inte vara det..
Lexus ATC vs. Audi Quattro vs. Acura SH-AWD
http://www.youtube.com/watch?v=FJZxVefta68


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 december 2011
#22
dfine skrev:
LeafBox skrev:
dfine skrev:
Ett klipp som visar problemet. Testet simulerar att framhjulen inte får fäste (is, snö eller dylikt) och bakhjulen står still och knappt orkar dra upp bilen, sen när bakhjulen inte får fäste står framhjulen still och bakhjulen spinner på. Kolla gärna hela klippet då xDrive demonstreras med en BMW X3.
http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM


Audi lever på gamla meriter, det enda quattro gör är att göra en framtung framhjulsdriven bil understyra lite mindre..

Ha, i det där klippet är det ju bevisat att dom slagit av ESP (Dvs datorn som i princip styr diffarna)
Ska se om ja hittar länken till det igen

Det finns oändligt med klipp på youtube som visar problemet med quattro, dom hjulen som inte har fäste spinner och dom som har fäste står still. Lite tvärtom mot hur det borde vara wink
Kan vara så att just det klippet är fejk om du bevisar det, men alla kan inte vara det..
Lexus ATC vs. Audi Quattro vs. Acura SH-AWD
http://www.youtube.com/watch?v=FJZxVefta68

Jag är ledsen, men sålänge jag inte får göra testet själv är jag väldigt skeptisk till allt detdär.
Vem vet som står bakom testet och hur det är gjort

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 december 2011
#23
dfine skrev:
LeafBox skrev:
dfine skrev:
Ett klipp som visar problemet. Testet simulerar att framhjulen inte får fäste (is, snö eller dylikt) och bakhjulen står still och knappt orkar dra upp bilen, sen när bakhjulen inte får fäste står framhjulen still och bakhjulen spinner på. Kolla gärna hela klippet då xDrive demonstreras med en BMW X3.
http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM


Audi lever på gamla meriter, det enda quattro gör är att göra en framtung framhjulsdriven bil understyra lite mindre..

Ha, i det där klippet är det ju bevisat att dom slagit av ESP (Dvs datorn som i princip styr diffarna)
Ska se om ja hittar länken till det igen

Det finns oändligt med klipp på youtube som visar problemet med quattro, dom hjulen som inte har fäste spinner och dom som har fäste står still. Lite tvärtom mot hur det borde vara wink
Kan vara så att just det klippet är fejk om du bevisar det, men alla kan inte vara det..
Lexus ATC vs. Audi Quattro vs. Acura SH-AWD
http://www.youtube.com/watch?v=FJZxVefta68

i båda klippen så har det varit nyare audis (haldex antar jag?) gäller detta fenomenet även på de äldre med torsen? ta en A6 quattro ifrån -01 som exempel smile

MVH


KHRacing
5 december 2011
#24
De första Quattrobilarna hade ingen mellandiff. har sett en intervju med Stig Blomqvist där
han berättade att det ej gick att sladda med handbromsen med dessa. Bilarna var även svårta att få riktig sladd med okså, pga 50/50 kraftfördelningen.

Det var en svensk som utvecklade Audi´s fyhjulsdriftsystem .

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 december 2011
#25
KHRacing skrev:
De första Quattrobilarna hade ingen mellandiff. har sett en intervju med Stig Blomqvist där
han berättade att det ej gick att sladda med handbromsen med dessa. Bilarna var även svårta att få riktig sladd med okså, pga 50/50 kraftfördelningen.

Det var en svensk som utvecklade Audi´s fyhjulsdriftsystem .

quattro gen1 - 81-87
Fram - Öppen
Mellan - Öppen (Men går att låsa med manuellt)
Bak - Öppen (Men går att låsa manuellt)


FreddeLi skrev:
i båda klippen så har det varit nyare audis (haldex antar jag?) gäller detta fenomenet även på de äldre med torsen? ta en A6 quattro ifrån -01 som exempel smile

MVH

Bara Audis med tvärställd motor som har Haldex



Men Q7/5 som dom använder i alla dessa tester använder en Borg-Wagner setup olikt alla andra Audis!
Senast redigerat av LeafBox (5 december 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

KHRacing
5 december 2011
#26
LeafBox skrev:
KHRacing skrev:
De första Quattrobilarna hade ingen mellandiff. har sett en intervju med Stig Blomqvist där
han berättade att det ej gick att sladda med handbromsen med dessa. Bilarna var även svårta att få riktig sladd med okså, pga 50/50 kraftfördelningen.

Det var en svensk som utvecklade Audi´s fyhjulsdriftsystem .

quattro gen1 - 81-87
Fram - Öppen
Mellan - Öppen (Men går att låsa med manuellt)
Bak - Öppen (Men går att låsa manuellt)

Jag läste detta mkt väl du :-)
men eftersom Stig själv tävlat med dessa bilarna så borde han veta bättre än någon infosajt tycker jag, ELLER - så var det så att rallybilarna var moddade i drivlinan med "svetsad centerdiff" kanske ?
vad vet jag, jo, jag vet vad som sades i intervjun :-)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 december 2011
#27
KHRacing skrev:
LeafBox skrev:
KHRacing skrev:
De första Quattrobilarna hade ingen mellandiff. har sett en intervju med Stig Blomqvist där
han berättade att det ej gick att sladda med handbromsen med dessa. Bilarna var även svårta att få riktig sladd med okså, pga 50/50 kraftfördelningen.

Det var en svensk som utvecklade Audi´s fyhjulsdriftsystem .

quattro gen1 - 81-87
Fram - Öppen
Mellan - Öppen (Men går att låsa med manuellt)
Bak - Öppen (Men går att låsa manuellt)

Jag läste detta mkt väl du :-)
men eftersom Stig själv tävlat med dessa bilarna så borde han veta bättre än någon infosajt tycker jag, ELLER - så var det så att rallybilarna var moddade i drivlinan med "svetsad centerdiff" kanske ?
vad vet jag, jo, jag vet vad som sades i intervjun :-)

Fair enough

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
6 december 2011
#28
Eftersom detta blev en visa att du har fel med youtubetråd... Är väl jag inte sämre, men tar lite hjälp från wikipedia.

Eftersom Audin i det berömda klippet alltså hade ESP.n avslagen hur tror ni det hade funkat om BMW:n haft det... Kolla länken och läs...

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_xDrive
Before xDrive, BMW offered 4WD as an option in the 1980s for the 3 series and the 5 series. The system had a planetary center differential with a permanent 38-62 (front-back) torque split. Both the center and rear differential had a viscous lock which would engage automatically if slippage occurred (one shaft rotated at a significantly different speed compared to the other). The front differential had no lock of any kind.
4WD was again offered for the X5 and the 2001 3 series. The system was similar to the earlier system except without any of the locks. Instead, slipping wheels would be braked with the DSC system, helping transfer power to the wheels with traction.

Med vänlig hälsning, Magnus
Senast redigerat av zovix (6 december 2011)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2011
#29
zovix skrev:
Eftersom detta blev en visa att du har fel med youtubetråd... Är väl jag inte sämre, men tar lite hjälp från wikipedia.

Eftersom Audin i det berömda klippet alltså hade ESP.n avslagen hur tror ni det hade funkat om BMW:n haft det... Kolla länken och läs...

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_xDrive
Before xDrive, BMW offered 4WD as an option in the 1980s for the 3 series and the 5 series. The system had a planetary center differential with a permanent 38-62 (front-back) torque split. Both the center and rear differential had a viscous lock which would engage automatically if slippage occurred (one shaft rotated at a significantly different speed compared to the other). The front differential had no lock of any kind.
4WD was again offered for the X5 and the 2001 3 series. The system was similar to the earlier system except without any of the locks. Instead, slipping wheels would be braked with the DSC system, helping transfer power to the wheels with traction.

Med vänlig hälsning, Magnus

Du säger ju det själv, i ditt citat står det "Before xDrive", BMW`s tidigare 4WD-system hade helt klart nackdelar precis som dem som påpekats för Audi quattro men vad jag kan se har ingen heller påstått att detta system var vidare vasst. Det är det moderna xDrive som är ett extremt vasst 4WD-system, och mig veterligen har inga direkta nackdelar konstaterats hos detta xDrive?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2011
#30
Som kuriosa tänkte jag att en liten beskrivning utav hur xDrive fungerar hade varit intressant även om det inte riktigt hör till ämnet. BMW xDrive har tre olika lägen:

-Standardläge:
Aktivt antisladdsystem, "antispinn" och xDrive är aktivt. Det förstnämnda motverkar vid behov en sladd, om ett eller flera hjul spinner motverkas detta genom sänkt motoreffekt (Strypning) samt ingrepp med bromsarna och xDrive använder fortfarande bromsarna för att fördela kraften till det hjul som bäst behöver det. Om så 100% av kraften skall skickas till ett hjul.

-DTC-läge, aktiveras genom ett enkelt tryck på knappen märkt "DTC".
Aktivt antisladdsystem och xDrive är aktivt, men antisladdsystemet griper i detta läge in senare och då arbetar det dessutom "med" föraren istället för att bryskt försöka häva sladden. Detta läge är i mina ögon en av de stora fördelarna med BMW, här kan även en oerfaren förare köra ordentligt aktivt men om bilen bryter ut i för kraftig sladd hjälper elektroniken till. Även i standardläge uppträder en xDrive lätt bakhjulsdrivet men i DTC-läge understyr bilen knappt alls som de flesta 4WD-system gör, xDrive uppträder mycket likt en bakhjulsdriven bil i DTC-läge och BMW´s reklamflosk "Alla fördelarna med RWD finns kvar" innehåller faktiskt en liten gnutta sanning. Framhjulen driver fortfarande och hjälper till att få ner kraften i backen, men man märker inte av det.

-Elektronisk hjälp avstängd, aktiveras genom att knappen märkt "DTC" hålls inne.
I detta läge är endast xDrive aktivt, bilen begränsar aldrig hjulspinn med varken bromsar eller sänkt motoreffekt och bilen går aldrig in och försöker häva en sladd oavsett vad som händer. xDrive är fortfarande fullt aktivt och fördelar med hjälp utav bromsarna kraften till det hjul som systemet bedömer har störst behov utav det.

Kort och gott finns det inget läge på en modern fyrhjulsdriven BMW där bilen slutar reglera krafterna, en äldre BMW Xi kunde med bortkopplad elektronik bli ståendes med spinnande hjul men det kan i teorin aldrig ske med xDrive. Varken i fråga om framkomlighet genom exempelvis djup snö i låg fart, eller att kraften spinner bort vid kraftig kurvtagning.

I övrigt vill jag förtydliga vad jag menar med att inga större nackdelar funnits på xDrive.
-Systemet kan inte ta skada av olika rullomkrets på det viset gamla Viscokopplingar kunde.
-Jag har endast hört talas om ett fall av defekt xDrive, en 330Xd med trasig ställmotor.
-Systemet kan (åtminstone i teorin) inte bli ståendes och skicka kraften till det hjul eller den axel med minst motstånd (Sämst grepp) vilket ett ospärrat system eller vissa varianter av quattro kan (Se filmer ovan).
-Systemet uppträder konsekvent lätt överstyrt till skillnad från många 4WD som kan växla kraftigt mellan över och understyrning.
-Systemet innebär självklart en högre drivlineförlust, men BMW´s modeller med 4WD lider inte utav en markant högre förbrukning varken enligt EU-körcykeln eller enligt test till skillnad från många 4WD bilar. Det finns till och med exempel på BMW modeller som åtminstone enligt EU-körcykeln dricker exakt lika mycket bränsle som motsvarande 2WD modell. I praktiken kan man dock tvivla på detta...
-Systemet har, trots att det använder sig utan bromsarna för att reglera kraften, inte visat sig slita ut bromsar i rasande rakt.

Jag kör själv en xDrive som kanske är lite underförstått, en X3 E83 av senare årsmodell med xDrive och DTC. Jag har prövat min bil i många förhållanden, allt från djup snö med tungt släp på kroken till att köra med ställ både på hal is och genom djupare snö, och åtminstone inte lyckats stressa systemet till att misslyckas än i vart fall.

Påståendet om att Audi lever på gamla meriter får den ansvarige stå för, jag kan bara konstatera att jag personligen upplever BMW xDrive som säkrare, mer kompetent och framför allt roligare än de 4WD Audi och Subaru jag kört och det har blivit en del modeller med åren. Jag vill ändå betona att jag aldrig upplevt varken någon Audi eller Subaru som annat än mycket kompetent.
Senast redigerat av Rquired (6 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ingen himmel är så blå som min
2 984 Inlägg
6 december 2011
#31
LeafBox skrev:
Okey, här har vi ett problem...

quattro gen1 - 81-87
Fram - Öppen
Mellan - Öppen (Men går att låsa med manuellt)
Bak - Öppen (Men går att låsa manuellt)

quattro gen2 - 88-94
Fram - Öppen
Mellan - Torsen (upp till 75% kraft överföring till vardera axel)
Bak - Öppen (Men går att låsa manuellt)

quattro gen3 - 88-94
Användes bara på Audi V8, så den hoppar vi över så länge


quattro gen4 - 95-b7 karossen
Fram - Öppen (Med EDL (Electronic Differential Lock)
Mellan - Torsen (upp till 80% kraftöverföring till vardera axel)
Bak - Öppen (Med EDL (Electronic Differential Lock)


Dom du ser så har det aldrig gjorts en quattro som inte kan låsa ihop axlarna, så A4n med bakhjulen i luften var väll trasig isf,
Och här kommer en nyttig video som förklarar det rätt simpelt


Mja. Problemet är att bilar upp till 2001 bara hade ESP som tillval. Således finns det bilar utan ESP (och därmed utan EDL). Dessa bilar kan inte tvinga över kraften till den andra axeln om den första tappar allt grepp - eftersom "bara" upp till 75-80% kan överföras.
Hittade videon:
http://www.youtube.com/watch?v=MXWg_IUk … n&NR=1
och en till:
http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ

Och såhär bra funkar det med EDL:
http://www.youtube.com/watch?v=5r0ESU2g … re=related

Om A4an i den ena videon var trasig så är väldigt många A4or trasiga..


Jag har själv byggt rullar och testat ett gäng olika bilar. Tyvärr försvann allt material jag filmade i en hårddiskkrash, utom en, på min TT som finns under mina videos här.
Jag testade en A6 1,8tq -01, min TT 225q -01, V70 XC -97, Mitsubishi Outlander -04, Subaru Outback -06 (3L med automatlåda - dessa bilar skiljer en hel del i drivlinan beroende på motor och låda!!!)
Testade även en Mercedes C-klass med RWD och differentialbroms. Långsam reaktion, men det funkade. (Bara ett hjul i rullar då alltså)

Rullarna finns kvar, så om någon med 4WD/AWD vill testa kan vi ju göra om det smile (Skulle mer än gärna testa en BMW med xDrive i mina rullar!!)

/Mattias

BMW entusiast
579 Inlägg
6 december 2011
#32
LeafBox skrev:
Jag är ledsen, men sålänge jag inte får göra testet själv är jag väldigt skeptisk till allt detdär.
Vem vet som står bakom testet och hur det är gjort

Ok! wink

zovix skrev:
Eftersom detta blev en visa att du har fel med youtubetråd... Är väl jag inte sämre, men tar lite hjälp från wikipedia.

Eftersom Audin i det berömda klippet alltså hade ESP.n avslagen hur tror ni det hade funkat om BMW:n haft det... Kolla länken och läs...

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_xDrive
Before xDrive, BMW offered 4WD as an option in the 1980s for the 3 series and the 5 series. The system had a planetary center differential with a permanent 38-62 (front-back) torque split. Both the center and rear differential had a viscous lock which would engage automatically if slippage occurred (one shaft rotated at a significantly different speed compared to the other). The front differential had no lock of any kind.
4WD was again offered for the X5 and the 2001 3 series. The system was similar to the earlier system except without any of the locks. Instead, slipping wheels would be braked with the DSC system, helping transfer power to the wheels with traction.

Med vänlig hälsning, Magnus

Vart är det bevisat att ESP'n var avslagen? Förutom ett gäng arga audifanatiker som inte klarar av att se att audin presterade sämre!

Okej. Det du säger är alltså att BMW's 30 ÅR gamla 4WD system presterar lika dåligt som Audis quattro gör idag? Eller har jag missuppfattat dig?


Hobby Fotograf
650 Inlägg
6 december 2011
#33
Rquired skrev:
Som kuriosa tänkte jag att en liten beskrivning utav hur xDrive fungerar hade varit intressant även om det inte riktigt hör till ämnet. BMW xDrive har tre olika lägen:

-Standardläge:
Aktivt antisladdsystem, "antispinn" och xDrive är aktivt. Det förstnämnda motverkar vid behov en sladd, om ett eller flera hjul spinner motverkas detta genom sänkt motoreffekt (Strypning) samt ingrepp med bromsarna och xDrive använder fortfarande bromsarna för att fördela kraften till det hjul som bäst behöver det. Om så 100% av kraften skall skickas till ett hjul.

-DTC-läge, aktiveras genom ett enkelt tryck på knappen märkt "DTC".
Aktivt antisladdsystem och xDrive är aktivt, men antisladdsystemet griper i detta läge in senare och då arbetar det dessutom "med" föraren istället för att bryskt försöka häva sladden. Detta läge är i mina ögon en av de stora fördelarna med BMW, här kan även en oerfaren förare köra ordentligt aktivt men om bilen bryter ut i för kraftig sladd hjälper elektroniken till. Även i standardläge uppträder en xDrive lätt bakhjulsdrivet men i DTC-läge understyr bilen knappt alls som de flesta 4WD-system gör, xDrive uppträder mycket likt en bakhjulsdriven bil i DTC-läge och BMW´s reklamflosk "Alla fördelarna med RWD finns kvar" innehåller faktiskt en liten gnutta sanning. Framhjulen driver fortfarande och hjälper till att få ner kraften i backen, men man märker inte av det.

-Elektronisk hjälp avstängd, aktiveras genom att knappen märkt "DTC" hålls inne.
I detta läge är endast xDrive aktivt, bilen begränsar aldrig hjulspinn med varken bromsar eller sänkt motoreffekt och bilen går aldrig in och försöker häva en sladd oavsett vad som händer. xDrive är fortfarande fullt aktivt och fördelar med hjälp utav bromsarna kraften till det hjul som systemet bedömer har störst behov utav det.

Kort och gott finns det inget läge på en modern fyrhjulsdriven BMW där bilen slutar reglera krafterna, en äldre BMW Xi kunde med bortkopplad elektronik bli ståendes med spinnande hjul men det kan i teorin aldrig ske med xDrive. Varken i fråga om framkomlighet genom exempelvis djup snö i låg fart, eller att kraften spinner bort vid kraftig kurvtagning.

I övrigt vill jag förtydliga vad jag menar med att inga större nackdelar funnits på xDrive.
-Systemet kan inte ta skada av olika rullomkrets på det viset gamla Viscokopplingar kunde.
-Jag har endast hört talas om ett fall av defekt xDrive, en 330Xd med trasig ställmotor.
-Systemet kan (åtminstone i teorin) inte bli ståendes och skicka kraften till det hjul eller den axel med minst motstånd (Sämst grepp) vilket ett ospärrat system eller vissa varianter av quattro kan (Se filmer ovan).
-Systemet uppträder konsekvent lätt överstyrt till skillnad från många 4WD som kan växla kraftigt mellan över och understyrning.
-Systemet innebär självklart en högre drivlineförlust, men BMW´s modeller med 4WD lider inte utav en markant högre förbrukning varken enligt EU-körcykeln eller enligt test till skillnad från många 4WD bilar. Det finns till och med exempel på BMW modeller som åtminstone enligt EU-körcykeln dricker exakt lika mycket bränsle som motsvarande 2WD modell. I praktiken kan man dock tvivla på detta...
-Systemet har, trots att det använder sig utan bromsarna för att reglera kraften, inte visat sig slita ut bromsar i rasande rakt.

Jag kör själv en xDrive som kanske är lite underförstått, en X3 E83 av senare årsmodell med xDrive och DTC. Jag har prövat min bil i många förhållanden, allt från djup snö med tungt släp på kroken till att köra med ställ både på hal is och genom djupare snö, och åtminstone inte lyckats stressa systemet till att misslyckas än i vart fall.

Påståendet om att Audi lever på gamla meriter får den ansvarige stå för, jag kan bara konstatera att jag personligen upplever BMW xDrive som säkrare, mer kompetent och framför allt roligare än de 4WD Audi och Subaru jag kört och det har blivit en del modeller med åren. Jag vill ändå betona att jag aldrig upplevt varken någon Audi eller Subaru som annat än mycket kompetent.

Det mesta du säger är säkert sant, det betvivlar jag ej. Men, jag upplever inte xDrive systemet som du säger utan mer att bilen har en tendens att understyra som vilken annan 4wd bil som helst.

Och har provat några gånger att köra min svärfars BMW 320D xDrive så att 2 däck bli i luften t.ex att höger framhjul och vänster bakhjul är i luften och då har dom hjulen ståt och snurrat och jag har inte kommit nånstans, vilket inte förekommer i någon av mina XC70.Jag säger inte att Volvos Haldex är bättre! Absolut inte, jag upplever bara att dom arbetar på olika sätt och jag är otroligt imponerad utan både Haldex och xDrive.


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
6 december 2011
#34
dfine skrev:
LeafBox skrev:
Jag är ledsen, men sålänge jag inte får göra testet själv är jag väldigt skeptisk till allt detdär.
Vem vet som står bakom testet och hur det är gjort

Ok! wink

zovix skrev:
Eftersom detta blev en visa att du har fel med youtubetråd... Är väl jag inte sämre, men tar lite hjälp från wikipedia.

Eftersom Audin i det berömda klippet alltså hade ESP.n avslagen hur tror ni det hade funkat om BMW:n haft det... Kolla länken och läs...

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_xDrive
Before xDrive, BMW offered 4WD as an option in the 1980s for the 3 series and the 5 series. The system had a planetary center differential with a permanent 38-62 (front-back) torque split. Both the center and rear differential had a viscous lock which would engage automatically if slippage occurred (one shaft rotated at a significantly different speed compared to the other). The front differential had no lock of any kind.
4WD was again offered for the X5 and the 2001 3 series. The system was similar to the earlier system except without any of the locks. Instead, slipping wheels would be braked with the DSC system, helping transfer power to the wheels with traction.

Med vänlig hälsning, Magnus

Vart är det bevisat att ESP'n var avslagen? Förutom ett gäng arga audifanatiker som inte klarar av att se att audin presterade sämre!

Okej. Det du säger är alltså att BMW's 30 ÅR gamla 4WD system presterar lika dåligt som Audis quattro gör idag? Eller har jag missuppfattat dig?

Eftersom du inte läst mitt inlägg har jag markerat den viktiga texten i citatet ovan.

BMWs exemplariska körning i den svåra backen med rullarna, beror på att BMW:ns dator (DSC) gick in och bromsar det spinnande hjulet och då fördelar kraften till det som fortfarande ar fäste...

Det enda jag försöker säga är att detta test hade inte varit lika uppseendeväckande om audin hade fått använda sig av liknande antispinnsystem vilket enl. Uppgift var avstängt på Audin men inte BMW:n. Bmwn hade nämligen inte klarat backen utan DSCn...

Alltså är testet värdelöst för att säga vilket system som är bäst.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

BMW entusiast
579 Inlägg
6 december 2011
#35
zovix skrev:
zovix skrev:
Eftersom detta blev en visa att du har fel med youtubetråd... Är väl jag inte sämre, men tar lite hjälp från wikipedia.

Eftersom Audin i det berömda klippet alltså hade ESP.n avslagen hur tror ni det hade funkat om BMW:n haft det... Kolla länken och läs...

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_xDrive
Before xDrive, BMW offered 4WD as an option in the 1980s for the 3 series and the 5 series. The system had a planetary center differential with a permanent 38-62 (front-back) torque split. Both the center and rear differential had a viscous lock which would engage automatically if slippage occurred (one shaft rotated at a significantly different speed compared to the other). The front differential had no lock of any kind.
4WD was again offered for the X5 and the 2001 3 series. The system was similar to the earlier system except without any of the locks. Instead, slipping wheels would be braked with the DSC system, helping transfer power to the wheels with traction.

Med vänlig hälsning, Magnus

Eftersom du inte läst mitt inlägg har jag markerat den viktiga texten i citatet ovan.

BMWs exemplariska körning i den svåra backen med rullarna, beror på att BMW:ns dator (DSC) gick in och bromsar det spinnande hjulet och då fördelar kraften till det som fortfarande ar fäste...

Det enda jag försöker säga är att detta test hade inte varit lika uppseendeväckande om audin hade fått använda sig av liknande antispinnsystem vilket enl. Uppgift var avstängt på Audin men inte BMW:n. Bmwn hade nämligen inte klarat backen utan DSCn...

Alltså är testet värdelöst för att säga vilket system som är bäst.

Med vänlig hälsning, Magnus

Men det är fortfarande det gamla systemet som fanns innan xDrive kom, testet jag länkade till visar xDrive mot quattro. Förstår inte riktigt vad det gamla 4WD systemet har med nått att göra?

Skrev det innan med, det kan vara så att just det klippet är fejk om du bevisar det, men alla klippen kan inte vara det..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 december 2011
#36
dfine skrev:
zovix skrev:
zovix skrev:
Eftersom detta blev en visa att du har fel med youtubetråd... Är väl jag inte sämre, men tar lite hjälp från wikipedia.

Eftersom Audin i det berömda klippet alltså hade ESP.n avslagen hur tror ni det hade funkat om BMW:n haft det... Kolla länken och läs...

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_xDrive

Med vänlig hälsning, Magnus

Eftersom du inte läst mitt inlägg har jag markerat den viktiga texten i citatet ovan.

BMWs exemplariska körning i den svåra backen med rullarna, beror på att BMW:ns dator (DSC) gick in och bromsar det spinnande hjulet och då fördelar kraften till det som fortfarande ar fäste...

Det enda jag försöker säga är att detta test hade inte varit lika uppseendeväckande om audin hade fått använda sig av liknande antispinnsystem vilket enl. Uppgift var avstängt på Audin men inte BMW:n. Bmwn hade nämligen inte klarat backen utan DSCn...

Alltså är testet värdelöst för att säga vilket system som är bäst.

Med vänlig hälsning, Magnus

Men det är fortfarande det gamla systemet som fanns innan xDrive kom, testet jag länkade till visar xDrive mot quattro. Förstår inte riktigt vad det gamla 4WD systemet har med nått att göra?

Skrev det innan med, det kan vara så att just det klippet är fejk om du bevisar det, men alla klippen kan inte vara det..

Som Dfine skriver, systemet i 3-serie E46 och X5 E53 från 2001 är absolut inte xDrive utan ett helt annat betydligt äldre system.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 december 2011
#37
ProXem skrev:
Rquired skrev:
Som kuriosa tänkte jag att en liten beskrivning utav hur xDrive fungerar hade varit intressant även om det inte riktigt hör till ämnet. BMW xDrive har tre olika lägen:

-Standardläge:
Aktivt antisladdsystem, "antispinn" och xDrive är aktivt. Det förstnämnda motverkar vid behov en sladd, om ett eller flera hjul spinner motverkas detta genom sänkt motoreffekt (Strypning) samt ingrepp med bromsarna och xDrive använder fortfarande bromsarna för att fördela kraften till det hjul som bäst behöver det. Om så 100% av kraften skall skickas till ett hjul.

-DTC-läge, aktiveras genom ett enkelt tryck på knappen märkt "DTC".
Aktivt antisladdsystem och xDrive är aktivt, men antisladdsystemet griper i detta läge in senare och då arbetar det dessutom "med" föraren istället för att bryskt försöka häva sladden. Detta läge är i mina ögon en av de stora fördelarna med BMW, här kan även en oerfaren förare köra ordentligt aktivt men om bilen bryter ut i för kraftig sladd hjälper elektroniken till. Även i standardläge uppträder en xDrive lätt bakhjulsdrivet men i DTC-läge understyr bilen knappt alls som de flesta 4WD-system gör, xDrive uppträder mycket likt en bakhjulsdriven bil i DTC-läge och BMW´s reklamflosk "Alla fördelarna med RWD finns kvar" innehåller faktiskt en liten gnutta sanning. Framhjulen driver fortfarande och hjälper till att få ner kraften i backen, men man märker inte av det.

-Elektronisk hjälp avstängd, aktiveras genom att knappen märkt "DTC" hålls inne.
I detta läge är endast xDrive aktivt, bilen begränsar aldrig hjulspinn med varken bromsar eller sänkt motoreffekt och bilen går aldrig in och försöker häva en sladd oavsett vad som händer. xDrive är fortfarande fullt aktivt och fördelar med hjälp utav bromsarna kraften till det hjul som systemet bedömer har störst behov utav det.

Kort och gott finns det inget läge på en modern fyrhjulsdriven BMW där bilen slutar reglera krafterna, en äldre BMW Xi kunde med bortkopplad elektronik bli ståendes med spinnande hjul men det kan i teorin aldrig ske med xDrive. Varken i fråga om framkomlighet genom exempelvis djup snö i låg fart, eller att kraften spinner bort vid kraftig kurvtagning.

I övrigt vill jag förtydliga vad jag menar med att inga större nackdelar funnits på xDrive.
-Systemet kan inte ta skada av olika rullomkrets på det viset gamla Viscokopplingar kunde.
-Jag har endast hört talas om ett fall av defekt xDrive, en 330Xd med trasig ställmotor.
-Systemet kan (åtminstone i teorin) inte bli ståendes och skicka kraften till det hjul eller den axel med minst motstånd (Sämst grepp) vilket ett ospärrat system eller vissa varianter av quattro kan (Se filmer ovan).
-Systemet uppträder konsekvent lätt överstyrt till skillnad från många 4WD som kan växla kraftigt mellan över och understyrning.
-Systemet innebär självklart en högre drivlineförlust, men BMW´s modeller med 4WD lider inte utav en markant högre förbrukning varken enligt EU-körcykeln eller enligt test till skillnad från många 4WD bilar. Det finns till och med exempel på BMW modeller som åtminstone enligt EU-körcykeln dricker exakt lika mycket bränsle som motsvarande 2WD modell. I praktiken kan man dock tvivla på detta...
-Systemet har, trots att det använder sig utan bromsarna för att reglera kraften, inte visat sig slita ut bromsar i rasande rakt.

Jag kör själv en xDrive som kanske är lite underförstått, en X3 E83 av senare årsmodell med xDrive och DTC. Jag har prövat min bil i många förhållanden, allt från djup snö med tungt släp på kroken till att köra med ställ både på hal is och genom djupare snö, och åtminstone inte lyckats stressa systemet till att misslyckas än i vart fall.

Påståendet om att Audi lever på gamla meriter får den ansvarige stå för, jag kan bara konstatera att jag personligen upplever BMW xDrive som säkrare, mer kompetent och framför allt roligare än de 4WD Audi och Subaru jag kört och det har blivit en del modeller med åren. Jag vill ändå betona att jag aldrig upplevt varken någon Audi eller Subaru som annat än mycket kompetent.

Det mesta du säger är säkert sant, det betvivlar jag ej. Men, jag upplever inte xDrive systemet som du säger utan mer att bilen har en tendens att understyra som vilken annan 4wd bil som helst.

Och har provat några gånger att köra min svärfars BMW 320D xDrive så att 2 däck bli i luften t.ex att höger framhjul och vänster bakhjul är i luften och då har dom hjulen ståt och snurrat och jag har inte kommit nånstans, vilket inte förekommer i någon av mina XC70.Jag säger inte att Volvos Haldex är bättre! Absolut inte, jag upplever bara att dom arbetar på olika sätt och jag är otroligt imponerad utan både Haldex och xDrive.

Ok jag känner att jag behöver förtydliga det uttalandet lite, klart en viss understyrning finns kvar den går troligen inte att undkomma i praktiken så länge framhjulen driver utan det är endast en bakhjulsdriven bil som kan undvika understyrning framkallad av drivlinan. Jag tänkte mer på att xDrive understyr väldigt lätt och den kraftiga växling mellan under och överstyrning (Först understyrning, sedan krävs kraftigt gaspådrag och då kommer bakänden farandes snabbt) som exempelvis Audi har som egenskap saknas.

När det gäller din svärfars 320d var det konstigt, Teknikens Värld körde just 320d xDrive i nummer 25/2008 och hade inga sådana problem. De skrev tvärt om;
"Tillsammans med Mercedes klättrar BMW obehindrat över våra rullar" och "När vi testar på våra isfläckar fungerar systemet precis så bra som BMW påstår". Min erfarenhet är densamma, jag har ändå utsatt min bil för lite prov och aldrig råkat ut för att ett hjul som t.ex befinner sig i luften snurrar.

Teknikens Värld´s tester kan du hitta som PDF på deras hemsida. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök