Tankarmaturfråga!

caspersson1
10 december 2011 · 11 Inlägg

Gjorde ett tidigare inlägg för ett tag sen..
nu är min fråga jag hade satt armaturen 45 grader fel och ändradet det och nu funkar den fast den går åt fel håll hmm ju mindre bensin jag har i tanken ju högre går tankmätaren och ju mer bensin jag har i tanken ju mindre har jag på mätaren.. Vad kan va fel? bytte från den orginal som rostar sönder till plats något jag gjort fel?
Mvh

Grimling Professionell amatör
10 december 2011 · 451 Inlägg

Rätta mig om jag har fel, men det sitter väl en potentiometer(ställbart motstånd) i tankarmaturen, dvs tex högre nivå ger högre motstånd som ger starkare signal och mätaren visar mer bränsle..

Men om du kanske fått en armatur som ger -->lägre<-- motstånd ju högre nivån är så borde det visa tvärtom precis som du beskriver..

Jobbigt förresten att förklara för folk att du vill ha bensinpengar när tankmätaren visar fullt wink

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
caspersson1
10 december 2011 · 11 Inlägg

Okej, men sitter den i tankarmaturen eller någon annan stans? för isf så äre då skillnad på något motstånd på plast och den som rostar alltså?

Och jag det är blir ju skitsvårt och säga jag har ingen bensin så står den på fullt eller något HAHA

Senast redigerat av caspersson1 (10 december 2011)

Grimling Professionell amatör
10 december 2011 · 451 Inlägg

Jag vet inte hur den funkar specifikt för volvo, men principen är iaf att flötet i tanken flyttar en ledande kontakt längs en rad med olika motstånd, och är det då en annan modell på plast och originalet så kommer den att visa fel ja..

Dum fråga men det går inte att montera den uppochner ? wink

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
caspersson1
11 december 2011 · 11 Inlägg

okej okej, frågan är då om det går att byta mätaren i instrumenthuset då från en nyare modell?

haha nej för gör jag det så pekar den uppåt och då kommer jag inte kunna köra med fulltank i ens tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang