3382
Sök

Oljelampa lyser på Golf3!!

VeeDub
319 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
Hej!

Pillade lite i motorrummet på min Golf3 Vr6 -98a igår när jag hittade två brutna sladdar till Bromsvätske behållaren. Satte ihop sladdarna som de varit tidigare och nu blinkar oljelampan i bilen.

Vad beror det på?

Värt att veta är kanske att jag monterade varvmätare igår (rotade i lite sladdar vid ECUn), fyllde på kylarvatten. Dessutom bytte jag olja/oljefilter för 2 veckor sedan. Då har inte bilen gett några signaler om oljan och jag har kört 15-20mil sen dess.

Vid oljebytet fyllde jag på med 6½liter Castrol olja och oljestickan visar att där är fullt av olja.

1 785 Inlägg
5 februari 2007
Genuine skrev:
Hej!

Pillade lite i motorrummet på min Golf3 Vr6 -98a igår när jag hittade två brutna sladdar till Bromsvätske behållaren. Satte ihop sladdarna som de varit tidigare och nu blinkar oljelampan i bilen.

Vad beror det på?

Värt att veta är kanske att jag monterade varvmätare igår (rotade i lite sladdar vid ECUn), fyllde på kylarvatten. Dessutom bytte jag olja/oljefilter för 2 veckor sedan. Då har inte bilen gett några signaler om oljan och jag har kört 15-20mil sen dess.

Vid oljebytet fyllde jag på med 6½liter Castrol olja och oljestickan visar att där är fullt av olja.

Var någonstans på sträckan fram till bromsvätske behållaren var de brutna?

Givaren för olje trycket sitter ju strax ovanför oljefiltret. En blå/svart eller blå/vit kabel. Är den hel?

Inte omöjligt att du har fått problemet när du monterade varvräknaren. Man ska ta det väldigt försiktigt med Golf's elsystem hehe....

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

VeeDub
319 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Genuine skrev:
Hej!

Vad beror det på?

Var någonstans på sträckan fram till bromsvätske behållaren var de brutna?

Givaren för olje trycket sitter ju strax ovanför oljefiltret. En blå/svart eller blå/vit kabel. Är den hel?

Inte omöjligt att du har fått problemet när du monterade varvräknaren. Man ska ta det väldigt försiktigt med Golf's elsystem hehe....

Sladdan var av precis vid kontakten typ. Ananrs hade jag nog aldrig set att det var till den behållaren.

Har inte hittat några andra skadade sladdar, så kan inte säga om den sladden är hel eller inte.

5 710 Inlägg
5 februari 2007
Kontrollera kabeln till din oljetryckskontakt som prio 1.
Hiitar du inget fel där finns det 2 scenarion:
1. Oljetryckskontakten mäter fel.
2. Du har problem med oljetrycket.

För att får reda på hur det ligger till är mätning av trycket med en graderad riktig mätare att rekommendera.
Köp/låna en eller låt en verkstad mäta upp det.

Behöver jag säga att det är HÖGST olämpligt att köra bilen tills du får reda på hur det är?

MVH Jonas
..............

VeeDub
319 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
Kontrollera kabeln till din oljetryckskontakt som prio 1.
Hiitar du inget fel där finns det 2 scenarion:
1. Oljetryckskontakten mäter fel.
2. Du har problem med oljetrycket.

För att får reda på hur det ligger till är mätning av trycket med en graderad riktig mätare att rekommendera.
Köp/låna en eller låt en verkstad mäta upp det.

Behöver jag säga att det är HÖGST olämpligt att köra bilen tills du får reda på hur det är?

Nä, tro mig. Jag hann precis bara baka bak bilen 3 meter innan jag märkte att det blinkade. Puttade in bilen i parkeringsfickan igen! smile

Ska dyka ner o leta upp kontakten imorgon, annars får jag rulla ner till Stig på Din-X macken. Byns egna Bosse bildoktor!

1 785 Inlägg
7 februari 2007
Hur går det med olje trycket?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

VeeDub
319 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
Mysteriet löst! Så här går det när hobby meken får fritt spelrum lol

När jag kopplade in min varvräknare häromdagen tyckte jag det var smart med en knapp till varvräknaren för att slippa den röda lampan etc när man INTE rejsade. Problemet var att när knappen va på AV läge fick både orginal varvräknaren OCH oljelampan fnatt. Där av den blinkande oljelampan.

Oljetrycket var fullt normalt, oljan är utbytt och oljefiltret likaså.

Nu ska jag ut o koppla om varvräknaren så den går på tändningen ist. Kan sätta en knapp till den röda lampan om den nu är så jobbig.  :twisted:

Tack för hjälpen i övrigt!!

Sök