3945
Sök

Ingen gnista på volvo 240

153 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
Tja.
Har lite problem med min volvo 240tic, som jag har byggt ihop. problemet är att jag inte får någon gnista? motorn är en B21ET fast men nya "F" sprutet.
Har kollat det mesta, har spänning fram till tändspolen, men när jag kör den på nycklen så försvinner spänningen, vaför? har en liten teori att det kan vara något fel med hallgivaren, när jag satte dit svänghjulet så ställde jag in kammhjulet på markeringen och satte markeringen på svänghjulet "klockan 3". har kollat tändbox, tändmondulen säkringen som sitter till batteriet.. men de funkar. och när jag felsöker den så får jag 3 ettor, alltså inga fel... någon som har några tipps på vad det kan vara så hade jag varit väldigt tacksam// Nenne

Tuned By Nenne !!

1 785 Inlägg
9 februari 2007
Menar du att spänningen på normala 13volt försvinner från tändspolen när du vrider startnyckeln till läget 3?

I såfall är det felkopplat från tändningslåset.

Prova att direkt koppla tändspolens + till batteriet.

Du kan också göra en felsökning på kabeln till hallgivaren. + och - finns ytterst och styrsignalen i mitten. 11,5volt ska det vara mellan de yttre kontakterna!

Kontrollera hallgivaren vid tändmodulen, mät mellan stift 6 och Jord. 1.8-8Volt när metallen i fördelaren är ivägen för givaren och 0-0.7Volt när gapet är framför givaren.

Hoppas du hittar felet medhjälp av dessa råd. Skicka ett mail annars så ska jag guida dig vidare
Senast redigerat av dbjanoz (9 februari 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
9 februari 2007
Sedan är det väl så att tändspolen får en reducerad spänning från förkopplingsmotståndet när nyckeln är i tändläge(läge 2), men när nyckeln är i läge 3 så ska det komma spänning från solenoiden istället. Är lite osäker men tror att det fungerar så.

Kolla om det sitter en kabel från stift 16(?) på solenoiden som går till förkopplingsmotståndet, borde vara en brun eller blå kabel.

153 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
Tackar för dom olika alternativen, men felaet var att det fattades en kabel mella tändspolens minus och ner till startmotorn, lätt ordnatt som tur var//Nenne

Tuned By Nenne !!

21 761 Inlägg
10 februari 2007
Tändspolens minus?

Där ska det ju bla sitta kabel från tändmodulen, från startmotorn går det bara pluskablar vad jag vet.

1 785 Inlägg
10 februari 2007
Tändspolens minus anslutning är det som triggar tändningen till spolen. Gnistan kommer när den bryts av hallgivaren.

Startmotorns hölje fungerar som jord och plus kabeln är alltid ansluten direkt till + på batteriet 30. Soleniden på starmotorn går via tändningen läge 3.

Förkopplingsmotståndet är förbikopplat i startläget, för att mata med starkare gnista i starten.

Om du kopplar mellan minus på tändspolen och till plus på startmotorn har du + på båda sidor av tändspolen.
Senast redigerat av dbjanoz (10 februari 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök