Har fått det klassiska felet på min 740 nu att tankmätaren lagt av.
Den har ända sedan jag köpte den vart väldigt konstig. När jag köpte den så var bilen tvungen att stå rakt för att den skulle funka. Rörde bilen på sig började mätaren fara upp o ner för fullt. Precis som bensinen kvalpar. Sen idag nu så la den av helt, inte en gnutta liv från den.
Bilen är en 740 Gl från 85 alltså med B230A motorn.
har läst en del guider men alla visar på insprutade motorerna och vet inte om det gäller detta. hur kollar jag enklast vad som är fel? Hur och vad ska jag mäta?
Armaturen i tanken är ett klassiskt fel på 700/900 serien. Volvo blandade stål och aluminium, galvaniska strömmar åt upp armen till flotören på bara några år.
Armaturen i tanken är ett klassiskt fel på 700/900 serien. Volvo blandade stål och aluminium, galvaniska strömmar åt upp armen till flotören på bara några år.
om det nu är så, vad har jag för val att göra åt det? kan man laga det själv eller är det en ny armatur som gäller?
de lättaste knepet å kolla e nog å mäta resistansen i armaturen samtidigt som man fyller på lite soppa ...skiljer sig värdet så är de mätaren och inte armaturen som e pajj...
Bra att du skapade en tråd om detta, har ju funderingar på att få tummen ur och fixa samma problem i min bil. Ska ta och kolla armatur och givare och allt sånt där när jag har tid. Kanske ger mig ut lite senare om det inte regnar
Har öppnat instrumentpanelen och det är inget glapp där iaf.
Ibland går det väl att fixa den gammla, men om inte felet sitter i kretskortet ska bilen i övrigt vara i väldigt bra skick för att det ska vara mödan värt att fixa.
Ibland går det väl att fixa den gammla, men om inte felet sitter i kretskortet ska bilen i övrigt vara i väldigt bra skick för att det ska vara mödan värt att fixa.
Jo, dyrt är det. Tog ett snack med min far, han gav mig en instruktion om hur jag kan kolla det utan att byta allt. Den billiga vägen, så att säga
Förhoppningsvis är det bara kablarna som är fel, i värsta fall motståndet?
Förhoppningsvis är det bara kablarna som är fel, i värsta fall motståndet?
Relativt vanligt att felet sitter i kretskortet till mätaren eller i kablage på vägen. Men i värsta fall är "felet" att tankarmaturen för länge sedan totalförintats.
Beror ju på hur fäst man är vid bilen. Detta är min första bil och min kompis hade den också som första bil. så för mig är den värd mer än vad penningvärdet på den säger.
Skulle fortfarande behöva veta vad och vart man ska mäta för att mäta ut det?
Öhum är det samma typ som på en 240? Då är det bara att skruva bort luckan i botten på bagageluckan, skruva bort locket i tanken (kan sitta lite men jag böjde ett stålrör och vred med) sedan lirkar du upp hela amaturen (inklusive förpump om du har det på förknasaren) och sedan kan du kolla flotören samt ex be någon mäta motstånd framme vid instumentet. Lättare att dra i flotören än att hälla i bensin i tanken...
Öhum är det samma typ som på en 240? Då är det bara att skruva bort luckan i botten på bagageluckan, skruva bort locket i tanken (kan sitta lite men jag böjde ett stålrör och vred med) sedan lirkar du upp hela amaturen (inklusive förpump om du har det på förknasaren) och sedan kan du kolla flotören samt ex be någon mäta motstånd framme vid instumentet. Lättare att dra i flotören än att hälla i bensin i tanken...
Men de är mer jobb att lossa alla anslutningar på locket till armaturen än å hälla i bensin?