3231
Sök

Teorifråga: För lågt Kultryck

346 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
En förare kör en bil med tillkopplad släpvagn. Kultrycket är för lågt. Hur påverkas fordonskombinationen?

1. Den blir stadig vid körning på rak väg, men svår att svänga i kurvor.

2. Den kan bli instabil.

3. Den blir trögbromsad.

Om man söker på google, så säger vissa alt1 och vissa alt 2.

tacksam för hjälpen.
Senast redigerat av naak2803 (20 januari 2012)

679 Inlägg
20 januari 2012
Svaret står i boken!

346 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
Bompeman skrev:
Svaret står i boken!

Jo det vet jag också... men har tyvärr inte teoriboken... och tänker inte köpa den för att ta reda på EN fråga.

12 086 Inlägg
20 januari 2012
Den blir instabil, allt som är instabilt fungerar givetvis bättre när man gör så små rörelser som möjligt, åker rakt fram alltså, men jag skulle definitivt inte kalla det stadigt!

Jag har skrotat med kärra pga dåligt eller snarare negativt kultryck, dåligt kultryck är livsfarligt.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
20 januari 2012
naak2803 skrev:
En förare kör en bil med tillkopplad släpvagn. Kultrycket är för lågt. Hur påverkas fordonskombinationen?

1. Den blir stadig vid körning på rak väg, men svår att svänga i kurvor.

2. Den kan bli instabil.

3. Den blir trögbromsad.

Om man söker på google, så säger vissa alt1 och vissa alt 2.

tacksam för hjälpen.

Detta är i mina ögon en definitionsfråga. Om du med lågt kultryck menar negativt kultryck så är alternativ 2 rätt svar. Då bakhjulen kommer få sämre grepp mot vägen.

Vad jag vet så ska du varken ha högt eller negativt kultryck. Det skall vara så neutralt som möjligt. I praktiken innebär detta att släpvagnen varken skall ställa sig på baken eller vara svintung att haka på bilen.

MVH

318 Inlägg
21 januari 2012
Släpet ska ha ett kultryck på ca 5-10  kg , så den inte lyfter bilens bakdel ..... men är den för tung( positivt kultryck)  så trycker den istället ner bakdelen ===> och framdelen på bilen lyfts så det blir svårt att svänga!

Fri fart för ett fritt folk!
14 947 Inlägg
21 januari 2012
har hört att 50kg kultryck ska vara lagom

googlar jag snackar dom om 80-120kg

negativt kultryck är verkligen livsfarligt

brukar lasta så man ser bilen sjunker ihop något bak
dock lite krångligare när man har stenhårda fjädrar bak då syns det inte så mycket smile

Kör fort så hinner inget hända...

318 Inlägg
21 januari 2012
50kg är ganska tungt om du tänker att du ska lyfta på kärran, tänk då 120:O då orkar man ju knappt lyfta av och på kärran!

100 kg på kroken  blir rätt mkt för bilen då kroken sitter ju 1 meter bakom bakaxeln:Psmile

Fri fart för ett fritt folk!
14 947 Inlägg
21 januari 2012
PartilleMalm skrev:
50kg är ganska tungt om du tänker att du ska lyfta på kärran, tänk då 120:O då orkar man ju knappt lyfta av och på kärran!

100 kg på kroken  blir rätt mkt för bilen då kroken sitter ju 1 meter bakom bakaxeln:Psmile

testa att googla så får du se smile

50kg är för lite enligt dom som fattar sig på sånt där smile

kan nog påstå att jag kör med för lågt kultryck

ska nog testa någon dag måste endå flytta lite bilar ska då göra en liten kontroll av kultrycket och se hur pass mycket bättre vagnen ligger med högre kultryck

har ofta problem med att kultrycket blir lite lågt och vagnen blir slingrig

kör nästan uteslutande biltransportsläp
så man kan påverka vikten lite

värsta skiten som finns är en gammal volvo utan motor och låda
helt omöjliga att lasta utan att det svajar över hela vägen =/

Kör fort så hinner inget hända...

318 Inlägg
21 januari 2012
Jag litar på att du talar sanning:) men det är vad jag har hört och brukar köra efter när jag kör med släp och det har funkat fint hittils:)

Jävel
2 018 Inlägg
21 januari 2012
Tog släpkort för några månader sen. Då sa vi 50 kg. En normalbyggd människa ska kunna lyfta i kulhandsken typ.

You got to risk it, to get the biscuit :)

12 086 Inlägg
21 januari 2012
På alla bilar med drag jag haft har det stått 50 eller 75kg på draget.

Med mycket lass och höga hastigheter så har ofta släpor en förmåga att vilja vandra runt på vägen, då är det viktigt att man har bra kultryck så bilen håller kursen, med inget eller dåligt kultryck följer bilen med släpet och den blir väldigt orolig.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
21 januari 2012
Hällre lite förhögt kultryck än förlågt brukar jag köra med. Jag brukar anse kultrycket "lagom" om an ställer sig bredbent över draget på kärran och precis orkar lätta på stödhjulet från marken med som marklyft ungefär. Skulle uppskatta att kultrycket då ligger mellan 70-100kg.

Har provat både det ena och andra och den mest extrema vagn jag drog var en fellastad båtvagn, var riktigt glad att jag drog med hjullastaren då, var sådant kultryck att man kände bakhjulen lätta lite i guppen, hjullastaren är moddad så jag har kula på lastaren och den lyfter 2 ton utan att bakhjulen lättar....

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
21 januari 2012
Den kan bli instabil. Har jag bittert fått erfara 2 gånger när far dragit biltrailer. Fick vända på bilen så motorn står närmare kulkopplingen = Mera tryck och det gick bra mycket stabilare.

Tja!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
21 januari 2012
Growe skrev:
har hört att 50kg kultryck ska vara lagom

googlar jag snackar dom om 80-120kg

negativt kultryck är verkligen livsfarligt

brukar lasta så man ser bilen sjunker ihop något bak
dock lite krångligare när man har stenhårda fjädrar bak då syns det inte så mycket smile

80-120 kg kultryck låter jävligt mycket, vill ha för mig att max kultryck på min legacy är 75 kg (står på en dekal på kroken)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Sök