Volvo 850 Glt -93 Startproblem efter långförvaring.

Kooza
15 januari 2012 · 234 Inlägg

Hej, jag håller på att fixa i ordning en 850 Glt -93 med automatlåda. Enligt transportstyrelsen så var den senast godkända besiktningen gjord 2008, vilket borde betyda att den inte har vart körd sen 2008-2009. Diverse grejer i motorrummet var demonterade och kablar till en ac-givaren på kondensorn, dimljus och stereon var avklippta. (lite fakta som skulle kunna vara intressant gällande problemet)

Nu till problemet, jag har monterat ihop allt men den vill inte starta. Den får gnista (har kollat alla tändstift och synliga skador på tändkablar, tändspole, fördelare), den får bränsle fram till spridarbryggan (är lite osäker på tillförseln till tändstiften då de är torra ibland och blöta ibland), kamremmen ligger rätt, startmotorn går runt.

När jag "gnuggar" på startmotorn går motorn runt, bilen skakar till som en motor gör när den ska starta (fast hela tiden nu då) och då och då "poffar" det till i luftburken. Vi har värmt upp garaget och haft motorvärmaren i, så att motorn blir så varm som möjligt.

Vad kan det vara för fel? Kan det vara någon/några ventiler som har fastnat, och i så fall är det någon som har något tips för att det ska släppa?

Hoppas att jag har varit tydlig med frågan och att den hamnade i rätt forumsdel.
Alla tips är välkomna!

MVH// Mattias Karlsson

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Kooza
20 januari 2012 · 234 Inlägg

Ingen som har något tips?
Men om jag vänder det såhär då. Är det någon som har något tips hur jag får en ventil som har hängt sig att släppa?
Utan att plocka av toppen alltså smile

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
744GLT
20 januari 2012 · 809 Inlägg

kan inte vara så enkelt att startspärren har gått i. enkelt och enkelt el är aldrig kul smile

volvo-racer
20 januari 2012 · 724 Inlägg

sopparelät? lr som tidigare talare skrev..

744GLT
20 januari 2012 · 809 Inlägg

volvo-racer skrev:
sopparelät? lr som tidigare talare skrev..

ja det var det jag glömde! satt och tänkte på  vad jag skulle skriva mer med fick fan inte fram det! smile pumpen i tanken kan balla ur ibland också, räcker med en liten knack på pumpen så brukar den hoppa igång igen.

MvH Tommy

Kooza
21 januari 2012 · 234 Inlägg

744GLT skrev:
kan inte vara så enkelt att startspärren har gått i. enkelt och enkelt el är aldrig kul smile

volvo-racer skrev:
sopparelät? lr som tidigare talare skrev..

Ok smile Bränslepumpen pumpar fram soppa till spridar bryggan i alla fall (man hör även att den jobbar), fast den kan ju spöka ändå e klart. Ska prova att byta relät smile.

Hur fungerar startspärren på dom här modellerna då och vart sitter den? Det borde ju gå att koppla förbi den om det skulle vara den som gör att det inte funkar smile.

Tackar för tipsen smile

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2012 · 13 744 Inlägg

finns ingen startspärr på en 850 från 93 möjligen den med pinnen men då går inte ens starten runt smile

relät till bränslepumpen sitter vid säkringsdosan sitter 4skruv som man får lossa sen ta bort locket som sitter vid säkringdosan och sen ta bort det där under sitter relät
minns jag inte jättefel är det märkt Fuelpump smile plocka isär det och tvångskör det och kolla om du har bra tryck där framme

på 850 är det ganska lätt att kolla soppatrycket så det kan vara en bra ide att göra

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kooza
21 januari 2012 · 234 Inlägg

Growe skrev:
finns ingen startspärr på en 850 från 93 möjligen den med pinnen men då går inte ens starten runt smile

relät till bränslepumpen sitter vid säkringsdosan sitter 4skruv som man får lossa sen ta bort locket som sitter vid säkringdosan och sen ta bort det där under sitter relät
minns jag inte jättefel är det märkt Fuelpump smile plocka isär det och tvångskör det och kolla om du har bra tryck där framme

på 850 är det ganska lätt att kolla soppatrycket så det kan vara en bra ide att göra

Ok smile Jag har en 140hästars -95 :a att plocka delar från så jag ska prova att byta relät smile (borde ju vara samma typ av relä, är ju inte mycket som skiljer egentligen mellan årsmodellerna).

Ja det är lätt att kolla så att den får tryck smile (antar att du menar ventilen på änden av spridar bryggan) men jag har dock inte mätt trycket eller kollat hur det är just i startförsöken.

Men vad kan det vara som gör att den baktänder? (det "poffar" till i luftburken då och då när vi försöker starta den)

Tackar för tipset smile, det är svårt att komma på vad det kan vara när man bara stirrar sig blind på problemen smile

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
nesum
21 januari 2012 · 695 Inlägg

Ett kännt problem med volvos vitmotorer som inte blivit körda på ett tag med ett gäng mil på mätarna. Oljan rinner ur de "hydrauliska" lyftarna pga slitna packningar i lyftarna, och då får man dessa bekymmer. Att bogsera igång maskinen brukar vara en lösning, men med automatlåda sitter du på pottan där. Ibland kan man lyckas om man kör på starten typ aslänge så motorn kanske, bara kanske lyckas bygga upp tillräckligt med oljetryck så den börjar gå för egen maskin, annars är de bara o riva av lyftarna o se glad ut... Kan juh såklart vara något annat, men med din beskrivning känner jag mig GANSKA säker... Lycka till..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Kooza
21 januari 2012 · 234 Inlägg

nesum skrev:
Ett kännt problem med volvos vitmotorer som inte blivit körda på ett tag med ett gäng mil på mätarna. Oljan rinner ur de "hydrauliska" lyftarna pga slitna packningar i lyftarna, och då får man dessa bekymmer. Att bogsera igång maskinen brukar vara en lösning, men med automatlåda sitter du på pottan där. Ibland kan man lyckas om man kör på starten typ aslänge så motorn kanske, bara kanske lyckas bygga upp tillräckligt med oljetryck så den börjar gå för egen maskin, annars är de bara o riva av lyftarna o se glad ut... Kan juh såklart vara något annat, men med din beskrivning känner jag mig GANSKA säker... Lycka till..

Ja det låter både troligt och otroligt jobbigt hmm. Ja att bogsera igång en automatare är ju lite jobbigt, det är väll en/ett par mil för att få upp tryck i lådan och sen bogsera runt den efter det. Det är väll bara att hoppas på att det går att få igång den med hjälp av startmotorn. Men med tanke på priset jag betalade för bilen skulle det inte vara jordens undergång att behöva riva ur lyftarna, det hade bara vart skönt att slippa smile

Tack för hjälpen smile

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang