2769
Sök

Audi 2.7T blårök

4 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#1
Hej,

Har en Audi A6 2.7T som har gått 13.000 mil. Kamrem bytt vid 12.000 mil.
När jag startar bilen och kör kommer det blårök ut ur avgasröret. Detta försvinner när man har kört i 10-15 minuter.

Någon som har nån ide? Det känns som on det kommer bli dyrt.

/Mekman

1 798 Inlägg
11 februari 2007
#2
2.7t turbo antar jag att t står för

Blårök kan ja ju vara slitna turbo,ventiltätningar mm
kan väl även vara vevhusvent som behöver rengöras kanske de slarvar ju me de på service har man hört

Låter dock inte så bra på en bil som gått så pass lite
Senast redigerat av fredde85 (11 februari 2007)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

4 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#3
Låter inte lovande. Är det ngt man kan kolla/göra själv eller är det bara och lämna in bilen och hoppas på det bästa?

761 Inlägg
11 februari 2007
#4
När det tar så lång tid som 10-15 minuter innan blåröken försvinner så lär det inte vara ventiltätningar såvida de inte är genomdåliga, vilket är väldigt ovanligt.. Jag skulle gissa på turbon.. Att röken försvinner efter så lång tid tyder snarare på att katten har hunnit bli såpass varm att den förbränner oljan helt. Har du kollat oljeförbrukning??

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Gorgilus addictus
4 768 Inlägg
11 februari 2007
#5
Jag tycker de är lustigt att de försvinner efter 10-15 min körning. Blårök tyder ju på att motorn förbränner olja. Men var den kommer ifrån, de är där problemet är, OCH att de slutar sen....

Allt för den där jävla hatten!

4 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#6
Den drar inte märkbart mycket olja men röken är blå och det luktar bränt.

Gorgilus addictus
4 768 Inlägg
11 februari 2007
#7
De enda jag annar är turbo ras. Hur är det att köra då? Laddar den onormalt lite/mycket?

Allt för den där jävla hatten!

4 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#8
Det är en bi-turbo. Kan det vara så att en är dålig?

Gorgilus addictus
4 768 Inlägg
11 februari 2007
#9
Mekman skrev:
Det är en bi-turbo. Kan det vara så att en är dålig?

Ja de kan de ju vara. Men hur ska man får reda på det då? :S

Allt för den där jävla hatten!

2 122 Inlägg
11 februari 2007
#10
plocka loss och känn på kompressor hjulet om de glappar. du behöver ju inte plocka loss turbon för detta om det inte är riktigt trångt
Senast redigerat av Kirre (11 februari 2007)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

VULKARE
117 Inlägg
11 februari 2007
#11
THEBADGUY skrev:
Jag tycker de är lustigt att de försvinner efter 10-15 min körning. Blårök tyder ju på att motorn förbränner olja. Men var den kommer ifrån, de är där problemet är, OCH att de slutar sen....

katten har ju blivit varm och förbräner oljan så därför rycker de bara i 10-15 min

Team Ljudbyggaren
välljud så det hörs


Sök