Koppla extraljus. Hur?

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
6 januari 2012 · 125 Inlägg

Hejsan..

Så här långt har jag kommit :

Batteri plus -> 30
87 till extraljus plus

Batteri Minus -> 85
Extraljus minus -> batteri polen Minus

Relä 86 -> Helljus på orginal lampa

..

Nu, jag har 3 extra ljus, ska jag ha 3st relän? och då ha 3st säkringar till plusen från Batteriet till Relät?

eller hur fan bär ja mig åt tongue

Mvh

F-Tar
6 januari 2012 · 1 335 Inlägg

Du behöver bara 2 relän, en säkring på varje.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
Loket_
7 januari 2012 · 10 Inlägg

ja har 3 st ljus till samma säkring, med 2 relän, finns relä för singel och för 2 ljus

Volvo 740 "ozwen" (1990)
Vuoleva
8 januari 2012 · 88 Inlägg

Det räcker med ett relä, förstår inte varför alla jämt tjatar om att ha flera.

Jag har alltid kört med ett relä, både på 3*100w samt nuförtiden 3*75xenon..

Har dock dubbla säkringar/kablar innan relä ist, där försvinner det mkt ström..

henke_99 Offroad Racing
8 januari 2012 · 3 122 Inlägg

Vuoleva skrev:
Har dock dubbla säkringar/kablar innan relä ist, där försvinner det mkt ström..

Eller så ser man till att ha en kabel som är tillräckligt grov. Det försvinner inte mer ström innan relät än efter om man bara dimensionerat sina kablar rätt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Janneutanb
8 januari 2012 · 7 272 Inlägg

Vuoleva skrev:
Det räcker med ett relä, förstår inte varför alla jämt tjatar om att ha flera.

Jag har alltid kört med ett relä, både på 3*100w samt nuförtiden 3*75xenon..

Har dock dubbla säkringar/kablar innan relä ist, där försvinner det mkt ström..

Problemet är att man lär ha ett ganska kraftigt relä isåfall för annars är risken stor att den bränner fast till slut.

PartilleMalm
8 januari 2012 · 318 Inlägg

I=300/12=25A
Ett 30 Amperes relä räcker ju till dåsmile
och säkra av den på 30 A lika så..... se dock till att skaffa ordentliga kablar ! när man köper "satser" till extraljus brukar de vara till max 200w så skaffa grövrekablage smile Jorden ska vara MINST lika grov som pluskabeln:)

Hammar90
8 januari 2012 · 100 Inlägg

koppla rätt på batteriet bara big_smile så har vi gjort oss en brastad meck !

Höölan Racing
VolvoMaffian
Volvo 240 "V8" (1975)
Lyngmo
8 januari 2012 · 466 Inlägg

samma här.. jag har också 1 st relä ...1st säkring till 3 st extraljus.
ha grova kablar bara. fattar inte varför man ska mata på med mer grejer än vad som behövs....

Bargis
8 januari 2012 · 86 Inlägg

Jag köpte ett relä på el & diesel som skulle räcka till 12 x-tra lysen, funkar fint. Aldrig mer biltema relän till x-tra lysen wink

Ford Mondeo (2011)
Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
11 januari 2012 · 125 Inlägg

Tack smile Ja har kopplat med 2 st relän nu smile 2xLjus till ena sidan med 15A säkring & 1x30A relä, och sedan andra sidan med lika så smile Tack för svar !

Hammar90
11 januari 2012 · 100 Inlägg

fel fel fel!!! man behöver varken relä eller säkringar. dra bara skiten me 2 kablar sen låter du dom hänga ut vid panelen nån stans så sätter du bara ihop kablarna när du vill ha ljus big_smile

Höölan Racing
VolvoMaffian
Volvo 240 "V8" (1975)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2012 · 13 757 Inlägg

Brains skrev:

Vuoleva skrev:
Det räcker med ett relä, förstår inte varför alla jämt tjatar om att ha flera.

Jag har alltid kört med ett relä, både på 3*100w samt nuförtiden 3*75xenon..

Har dock dubbla säkringar/kablar innan relä ist, där försvinner det mkt ström..

Problemet är att man lär ha ett ganska kraftigt relä isåfall för annars är risken stor att den bränner fast till slut.

ammen har hänt mig några gånger inte skoj när man inte kan slå av extraljusen

ett 30amp relä av skrotyp bränner fast ganska snabbt med 3*100watt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2012 · 13 757 Inlägg

PartilleMalm skrev:
I=300/12=25A
Ett 30 Amperes relä räcker ju till dåsmile
och säkra av den på 30 A lika så..... se dock till att skaffa ordentliga kablar ! när man köper "satser" till extraljus brukar de vara till max 200w så skaffa grövrekablage smile Jorden ska vara MINST lika grov som pluskabeln:)

enda gång det fungerar i praktiken är när man har ett RIKTIGT bra relä

risken är överhängade att du eldar fast relät och det förblir tända extraljus

kör man relän som kostar ganska lite så är det en garanti att dom kommer bränna fast

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
11 januari 2012 · 1 594 Inlägg

PartilleMalm skrev:
I=300/12=25A
Ett 30 Amperes relä räcker ju till dåsmile
och säkra av den på 30 A lika så..... se dock till att skaffa ordentliga kablar ! när man köper "satser" till extraljus brukar de vara till max 200w så skaffa grövrekablage smile Jorden ska vara MINST lika grov som pluskabeln:)

Inte riktigt då! Vid upptändning drar det betydligt mer är uträknade 25A

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Ciaaao
11 januari 2012 · 75 Inlägg

Biltema har ju annars dubbelrelän på 2x40A.
Kostar inte mer än att det kan vara värt att ha ett sådant relä till varje 4-par extraljus, som i mitt fall 2 sådana relän till 8 extraljus.

Limpan_92
28 januari 2012 · 66 Inlägg

"enda gång det fungerar i praktiken är när man har ett RIKTIGT bra relä

risken är överhängade att du eldar fast relät och det förblir tända extraljus

kör man relän som kostar ganska lite så är det en garanti att dom kommer bränna fast"

Kanske var det som hade hänt med en bil jag mötte tidigare,vägrade blända av,fick smaka på 8st bosch big knick samt original xenon hel lyse på lastbilen,i efterhand så känns det som att det vore ett rimligt scenario att relät bränt fast,eller så hade killen köpt nya värsting solbrillor och ville testa dom ordentligt;-)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2012 · 13 757 Inlägg

Limpan_92 skrev:
"enda gång det fungerar i praktiken är när man har ett RIKTIGT bra relä

risken är överhängade att du eldar fast relät och det förblir tända extraljus

kör man relän som kostar ganska lite så är det en garanti att dom kommer bränna fast"

Kanske var det som hade hänt med en bil jag mötte tidigare,vägrade blända av,fick smaka på 8st bosch big knick samt original xenon hel lyse på lastbilen,i efterhand så känns det som att det vore ett rimligt scenario att relät bränt fast,eller så hade killen köpt nya värsting solbrillor och ville testa dom ordentligt;-)

kan vara så
det brukar brinna fast om man kör en stund på helljuset smile
jävligt drygt när man bländar av och märker att extraljusen fortsätter att lysa smile
har hänt mer än 1gång kan jag säga smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang