Civic Type-R -05 lampspolare???

Blagmeister
11 augusti 2011 · 30 Inlägg

Hej,

ja ni, jag vet inte riktigt hur jag ska försöka förklara detta på bästa sätt men har haft min CTR i ca 5 månader snart och upptäckte inte detta förens idag. Va ute och åkte lite idag och då till min förvåning när jag skulle spola rent rutan lite så sprutade det på rejält fram från bilen över hela bilen...

När jag gick ut för att kolla vart fasiken det kom ifrån så va det från två spå "kvadratiska delar" framme vid fronten under framlysena... Asså förlåt om jag förklarar kasst men kommer inte på hur man kan lägga upp detta på bättre sätt :S

Här är bilden på dessa: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e430e2f7b654_WTF.jpg

Nu kan det va så att dessa är till för att spola av framlysena, men alla andra tidigare gånger jag använt vindrutetorkare så har inte detta hänt, och anledningen till att jag frågar här nu är att jag ska besikta bilen nu på fredag och undrar om detta är något man bör oroa sig över? Går det att stänga av eller ska det va så?

Värt att nämna är att man kan röra på dessa i alla riktningar förutom fram & tillbaka, samt att dessa bara finns på de svensksålda CTR vad jag sett. Någon med erfarenhet av CTR och som kan dela med sig lite av sin kunskap är mer än välkommen!

Tack på förhand!
MVH B

Got VTEC?
vw-mannen-90
11 augusti 2011 · 55 Inlägg

har för mig att de ska va så  för min kusins är de lika dant på

Volkswagen PASSAT B7 2.0TDI "Candy White" (2012)
Blagmeister
11 augusti 2011 · 30 Inlägg

volvo_90 skrev:
har för mig att de ska va så  för min kusins är de lika dant på

hmm okej, men märkligt att det inte varit så innan iaf... Samt att det sprutar som fan, om någon/några går förbi min bil när jag ska rengöra rutan så kan jag lova att de får en ordentlig dusch haha. Undra vad besiktningen säger om detta då? :S

Got VTEC?
jigab
13 augusti 2011 · 182 Inlägg

när du har på ljuset  alltså påslaget  manuellt ej halvljus automatik ska dom spola ,  annars ska dom inte spola

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se
Nissan GTi-R "PULSAR BY JIGAB" (1992)
Blagmeister
13 augusti 2011 · 30 Inlägg

jigab skrev:
när du har på ljuset  alltså påslaget  manuellt ej halvljus automatik ska dom spola ,  annars ska dom inte spola

När man sätter på lysena menar du alltså? Fick även höra från en annan att det ska vara så då det är lag på att man måste ha spolare när man har Xenon lampor... Men skitsamma, bilen gick igenom besiktningen så det va inget att va orolig över, tyckte bara det va konstigt eftersom det aldrig hänt tidigare smile

Got VTEC?
silverbird
13 augusti 2011 · 666 Inlägg

som tidigare säger så rengör de bara när xenonljuset är påslaget, annars behövs de inte rengöras. Det stämmer även med lagen i sverige så ska man ha högtrycksrengöring av strålkastarna om man har xenon ljus, att det går igenom bilprovningen säger inte så mycket.. de misar många saker;)

Lowpass
6 februari 2012 · 1 224 Inlägg

Strålkastarspolningen har en egen säkring märkte jag, är det bara att rycka bort den om man inte vill att de spolar?
Känns lite dumt att spola strålkastarna varje gång man vill spruta på rutan lite hmm Smutsar ner det nypolerade :p

La även märke till att säkring för sätesvärme fanns i? Har CTR sätesvärmare? Har jag missat något?

i-vtec Do you?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang