Fel lutning på garage golv, även målning av garagegolv, tips!

JonR
5 februari 2012 · 3 259 Inlägg

Hej på er! Ska snart till att göra iordning golvet i garaget. Problemet är att vattnet från bilarna rinner åt fel håll, golvbrunn finns men den ska läggas igen då jag vill slippa ha oljeavskiljare(bilverkstad)

Kan man slipa ner golvet så det får en lutning så att vattnet rinner in mot mitten och sedan ut under garageporten? Eller måste det gjutas på mer betong? Vad kan sådant kosta om man inte klarar det själv? (ca 40kvm)

Om det nu går att fixa utan att gjuta om golvet, finns det nån färg som funkar att måla ett golv som har utsatts för 15års olje och allla möjliga andra spill? Gno av det 10ggr med Yes? Tvätta med thinner?

Dela gärna med er om ni har kunskap om detta! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
aakesson
6 februari 2012 · 812 Inlägg

Att slipa betong är INTE roligt och tar väldigt lång tid (har själv erfarenhet av det)
Så då återstår flyt spackel, hur mycket som går åt beror ju på hur stor lutningen är
Snabbt räknat kan man säga att en säck med spackel blir 1m2 - 1cm


Skulle det varit mitt golv så hade jag hyrt en HILTI slip och sen slipat hela golvet så skiten på ytan försvinner
det finns också större maskiner, dock har jag ingen erfarenhet av dom så jag kan inte rekomendera någon av dom
sen ta inte hiltis egna damsugare utan välj en rör damsugar istället som fungerar mycket bättre

http://hirehere.ie/image/cache/data/new_products/hilti%20dg%20150%201-500x500.jpg

Senast redigerat av aakesson (6 februari 2012)

engolf
6 februari 2012 · 3 235 Inlägg

vad med klickplattor som man lägger över hela golvet? det löser dock inte ditt problem med avrinningen, men fint blir det i alla fall:)

annala
7 februari 2012 · 17 Inlägg

fogfria golv i halsta fixade till svärfars garage golv. de vart riktigt bra. då flyta  dom de i samma veva så att de vart rätt avrinning mot golvbrunnen. de blir som industrigolv med små flakes i. tror att han fick pröjsa 7 ner i fickan.

gasar tills de rasar!!
fredrikwendt Stressad BMW
7 februari 2012 · 120 Inlägg

hyr en ordentlig golvslip så är det inga problem ! kostar inte så mycket. bara att gå in till valfri maskinuthyrning


Mvh

JonR
8 februari 2012 · 3 259 Inlägg

Att slipa golvet låter ju som en väldans massa jobb! Måste vara rätt så lätt att göra fel och då måste det ändå gjutas på...

Vad tror ni att det kan kosta om nån kommer och flytspacklar golvet istället? Annala: du sa 7000kr, "vid sidan av" menar du då alltså? hur stor var det garaget?

Det enda jag har problem med är ett hörn dit allt vatten rinner, mindre jobb än med ett toksnett golv tänker ju en annan men så kanske inte är fallet?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
annala
8 februari 2012 · 17 Inlägg

vid sidan av svar ja. de är ungefär som ditt. kanske något mindre. de är iaf 6 meter långt å 3 meter brett.

gasar tills de rasar!!
Lardi SQ
8 februari 2012 · 1 343 Inlägg

Till å börja med, hur pass ojämnt är de? Du vill alltså bli av med golvbrunnen å lämpligtvis planflyta golvet? Finns en mängd olika flytspackel. Fiberförstärkta eller inte. Vissa är bra för 15mm och tjockare osv.
Är de bara någon svacka så går de även handspackla upp de..

Va ska du ha för beläggning sedan? Har du haft mkt olja osv på garagegolvet tidigare? Isf vill ja varna dig lite för att flyta då skiten kan ha väldiga problem att fästa..  Dvs de blir bara kaker ovanpå.. Om så är fallet så kanske fräsa av översta ytan vore på sin plats för att sedan flytspackla golvet..

Nackdelen med gamla golv som utsats för en del oljespill genom tiderna kan va att få beläggningen att fästa riktigt. Då finns de lämpliga fräsar att hyra för att skala av den översta kakan..

Sånna där fogfria golv skulle inte ja ha något emot att ha i mitt garage iaf wink

Ljudnörd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang