1387
Sök

Kan man ta reda på vilket chip man har i bilen? Är en 9000 2.3T-95

33 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Har en chippad  9000 2.3T -95, men vet inte med vilket steg/chip eller från vilken firma.
Finns det något sätt att ta reda på detta? står det nåt på boxen kanske? eller nåt annat som kan ge en hint om vad det är. Föregående ägare visste inte, och har inte lust att ringa alla andra som ägt bilen.
Kan tilläggas att bilen går ruskigt bra, har kört Aero innan (original)och denna rör på sig bra mycket bättre.
Är även nerdrevad låda på bilen.

Mvh

5 710 Inlägg
14 februari 2007
Firmorna brukar klistra på  deras logo på styrboxen så med lite tur kan du få reda på programvaruleverantörens namn där.
Vilket steg är värre men man kan ju gissa t.ex genom att kolla vilket avgassystem som sitter monterat.
Original=steg 1
Havsats= steg 2
Grovt hela vägen med race kat= steg 3.

MVH Jonas
..............

33 Inlägg
14 februari 2007
Trådstartare
Ska kolla boxen då kanske. Satt ett 3" system från kat innan, men förra ägaren tyckte det dånade för mycket så han köpte nytt 2". Vilket jag tyckte va lite synd,men han hade småbarn därbak.

2 911 Inlägg
14 februari 2007
Det ska även tilläggas att dessa "steg" är bara yada-yada, används mest för att dela olika typer av trimpaket i olika avdelningar så dom kan skiljas åt under ett samlingsbegrepp, tänk på att Steg1 nästan aldrig överrensstämmer mellan Firma1 och Firma2, det finns inga gemensamma nämnare, regler eller rutiner, förutom att dom brukar snegla på varandra hur "stegen" är utformade.

Väldigt ofta kan man läsa av styrboxen och jämföra på lite olika sätt vad koden har för ursprung, detta är dock inget man gör utan vettig utrustning.

Edit: tänkte rätta mig själv lite.
Det jag menar är att Firma1 och Firma2 vanligen inte erbjuder samma produkter i de olika stegen vilket gör att man inte ska värdera vilket "steg" man har så mycket mer än att ha ett samlingsbegrepp för vilken typ av mod. som är gjord.
Senast redigerat av Decibel (14 februari 2007)

Sök