3847
Sök

laddtrycks fråga!

371 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#1
tjänar man mycket på att växla när man ser att laddtrycket går neråt (dvs innan varvstopp) ? så man typ har laddtryck hela tiden.. Kanske dum fråga, men tänkte på det innan när jag körde lite.. man förlorar väll "effekt" på att dra den för mkt, ex jag ska ha max hk vid 5900rpm, men brukar dra den till 7000rpm. Eller ska man dra den till där man har som mest häst?

/audi a4 1.8t (Chippad

Life is a bitch, then u die

10 287 Inlägg
16 februari 2007
#2
Att laddtrycket går ner behöver inte innebära att effekten minskar. När man försöker trimma moderna turbomotorer så backar man laddtryck på höga varv/WOT samtidigt som man höjer tändningen. Detta ger mer effekt än att ligga kvar med högt laddtryck och backa tändningen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
16 februari 2007
#3
Hittade en effekt/vridmomentskurva för din bil:


http://www.bsrab.se/bilder/_/ev_562_1_l.png

Möjligt att din trimfirma har lagt kurvorna lite annorlunda men säkerligen är det nått liknande.
Effekten dalar något på högre varv= att dra den föööör lång är inte en fördel.

MVH Jonas
..............


Sök