Kvittrar ur sportluftsfiltret vid dumpning.

Civilarn
4 januari 2012 · 249 Inlägg

Hejsan, nu har det hänt faktiskt hänt mig att min bil fått det där ovälkomnande kvittret efter att jag monterat öppet filter och detta har jag aldrig råkat ut för tidigare. Jag köpte denna bil för 1 vecka sedan, Bilen är en 940 FTT med bränslechip tme steg 1 ecomax jag har inte hunnit köpt guldbox och tändchip ännu. Laddet är lite uppställt och ligger kring 0.7-0.8 bar.

Men som sagt man hör verkligen tydligt hur luft studsar mot turbinbladen och avger ett "du du du du du du" läte istället för pysljudet när man släpper gasen, jag tog loss wastegaten igår kväll och hittade inga fel med denna..

Vad kan vara felet hörni??

Tack på förhand MVH

Driftar_N
4 januari 2012 · 227 Inlägg

Har du problem med wg så får du skenladd eller väldigt segt laddtryck

Kolla så avlastningsventilen (aka dumpen) funkar som den ska

Erick
4 januari 2012 · 4 767 Inlägg

På grund av det öppna filtret så hör man ju turbo mer. Men jag tycker att det låter som att din återcirkulationsdump inte öppnar som den ska, vet inte hur det ser ut exakt på just 940 men det brukar sitta en plastdump från bosch i dom flesta bilarna orginal från den tiden.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Civilarn
4 januari 2012 · 249 Inlägg

jag vet inte alls, jag funderar på att sätta dit originalluftburken och sätta dumplock på originaldumpen och fixa en eftermarknadsdumpventil att sätta på ett tryckrör, då kommer jag antagligen förbi problemet=)

skjortan Down n`out
4 januari 2012 · 514 Inlägg

pröva med att endast byta ut original dumpen, dra till skroten och köp en billigt och testa med denna. eller om du kan låna av någon polare?

Down n`out
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
4 januari 2012 · 839 Inlägg

Dumpventilen öppnar inte som den ska. Följ den tunna slangen som är monterad på ventilen. Leta efter hål eller byt helt enkelt ut den. Det är den som både håller dumpen stängd och öppnar den.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Civilarn
4 januari 2012 · 249 Inlägg

Jag har kollat på slangen mellan dump och insug och kan inte hitta någon spricka men kan dock se att slangen sitter  inte åtklämd med klamret som sitter där på insuget då klamret blivit slitet och saknar spänst, jag prövade att klämma åt slangen med fingrarna utan resultat, tror ni att detta problem försvinner om jag ordnar ett nytt klammer dit? Det gick jättelätt att dra av slangen från nippeln.

henkemedpuffen
4 januari 2012 · 249 Inlägg

kör som de låter? låter ju goast när det kvitrar med org turbo tkr ifall jag=)

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
Crille88
4 januari 2012 · 1 353 Inlägg

byt slangen helt för att utesluta.. fortsätter ljudet så är dumpen kass, byt ut den isåfall.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Civilarn
4 januari 2012 · 249 Inlägg

henkemedpuffen: Det är inge bra att köra när det kvittrar på detta sätt, kvittret kommer när gasspjället i insuget stänger till när du släppt gasen, och luften som turbon fortfarar pressar på har ingenstans att ta vägen när den studsar rakt in i detta gasspjäll som nu är stängt. Då studsar luften tillbaka mot turbons vingar och det är det ljudet som hörs, det är inte skonsamt alls.

lakhea Leg. Bilplågare.
4 januari 2012 · 218 Inlägg

Lät nästan rally men nu lärde jag mig nåt nytt.
Kvitter är inte bra.  smile

henkemedpuffen
4 januari 2012 · 249 Inlägg

Jag körde så men min ltt och de funka fint, men som du säger inte bra, testa byta dump brukar va den

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
Frissan
8 mars 2012 · 4 693 Inlägg

Gammal tråd, men min lät likadant. Köpte ny dump, vips låter det AAAAHHHH istället för WAAADADADDADA

Senast redigerat av Softis (8 mars 2012)

Booyakasha!
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
8 mars 2012 · 839 Inlägg

Softis skrev:
Gammal tråd, men min lät likadant. Köpte ny dump, vips låter det AAAAHHHH istället för WAAADADADDADA

Ja är den för hård elelr kärvar så öppnar den inte som den ska. Vilket får fram detta ljud.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Frissan
8 mars 2012 · 4 693 Inlägg

UhrJr skrev:

Softis skrev:
Gammal tråd, men min lät likadant. Köpte ny dump, vips låter det AAAAHHHH istället för WAAADADADDADA

Ja är den för hård elelr kärvar så öppnar den inte som den ska. Vilket får fram detta ljud.

Min var helt slapp, totalt slut.
Har antagligen suttit på bilen sen den var ny och bilen har gått 35k nu så fjädern hade nog gett upp.

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang