Peppes Bodega skrev:
Vad borde automatiskt skickas ut menar du?
Om du ska besikta bilen i Mars (senast?) har tidigare ägare fått kallelse och du som köpare ska kontrollera bilens besiktningsperiod/besiktningsresultat.Alltför många struntar i att kolla detta tyvärr.Brukar komma surt efteråt.
Ja när årskatten ska betalas hade jag stenkoll på. De var så att bilen var avställd bara några veckor innan jag köpte den. Förra ägaren hade fått ut inbetalning för perioden som var kvar till mars då. Och jag betala ju in denna summan.
Så de var visst en skatteskuld kvar på bilen, de var just den jag blev lite fundersam på varför de inte skickade ut ett medelande. Ja jag hade kunnat kolla den om jag ringt in till dem såklart. Men nu när jag fick den nya årliga skattelappen så står de bara att de finns obetalt.
Och de är där de klämmer lite med, att de inte har en rutin och skickar ut ett nytt inbetalningskort på resterande summa som var kvar från skulden.
Jag trodde nästan de var omöjligt nu för tiden att de skulle kunna bli skatteskulder på bilar men där hade jag faktiskt fel. Det skumma är med att ska inte förra ägaren ha fått en påminnelseavgift och dessutom fått inkasso på detta?
Tycker de är så trassligt hela systemet på skatter men men.
Nu vet jag lyckligtvis varför de var såhär

Jag kan kanske drömma om att förra ägaren fått sig en skuld själv som inte talat om varför de var skuld.
Jag har ändå ägt bilen nu i snart 4 månader med, så de känns klart surt att veta i samband med årskatten att de faktiskt funnits skuld. Nu gör de väl inget om man tipsar om att de kanske kan införa en rutin att när ägarbytet meddelas till en så kan de skriva eventuella skulder.