4454
Sök

Transportstyrelsen Skatt/vägtrafikregisteravgiften = körförbud?

Muttley
9 mars 2012
Sorry för rubriken vet inte hur jag ska skriva.

Frågan då, fick hem papperna för årskatten på bilen.  Med brevet är de bifogat ett brev där det står.

"Enligt vägtrafikregistret har skatt/avgift debiterats tidigare men inte betalats. Fordonet får därför inte användas."

Har inte fått några brev om det, och när jag köpte bilen så betala jag själv skatten för typ 4 månader sedan när jag köpte den. Och då troligen vägtrafikavgiften då de stod på samma papper. Inte ett knyst om någon avgift till vägtrafikregistret.
Och betalningsmånad är mars på bilen, men ingen påminnelseavgift på detta.

Har transportstyrelsen fått dille och bara skickar med en massa lustiga brev? Såklart så stänger de kl 4 med och har stängt över helgen.
Betyder nu de att de tror jag kommer att låta bli att använda mitt fordon som jag betalt för?

(anledningen att jag betala skatten då var pga att de hade varit avställt innan)

1 803 Inlägg
9 mars 2012
Skatteskuld är det första jag tänker, ring o kolla på måndag det första du gör.

Edit: Alltså att det finns en skuld sedan tidigare ägare, det innebär ju att fordonet inte får brukar förrän allt är betalt.
Senast redigerat av Hilmer (9 mars 2012)

Muttley
9 mars 2012
Hmm, jo, men hade för mig att de stod isåfall på transportstyrelsen? 
Fick skattepapperna till bilen när jag köpte den och de var ju delskatt då de ställt på den nyligen. Och jag betala in de runt 1 dec. Torde inte de skriva något alls vid ägarbytet?

Tycker de vore mycket märkligt om transporstyrelsen inte meddelar överhuvudtaget, inte ens någon extrasumma stod på fakturan jag fick idag vilket jag tycker vore sitt rätta om de vill ha mer pengar.

5 198 Inlägg
9 mars 2012
Det är skatteskuld på bilen sen tidigare ägare och därmed nyttjandeförbud tills all skatt är betald.
Senast redigerat av gamlingen (9 mars 2012)

Muttley
9 mars 2012
Så de måste jag alltså ringa in själv för att ta reda på hur jag ska betala den? Går de inte kolla den över nätet?

5 198 Inlägg
9 mars 2012
tkd_rille skrev:
Så de måste jag alltså ringa in själv för att ta reda på hur jag ska betala den? Går de inte kolla den över nätet?

jag har inte sett nåt sånt iaf...utan man måste ringa.. men jag tror du kan kolla med polisen också tel 11414 dom svarar på sådana frågor i den mån de har tid.

Muttley
9 mars 2012
gamlingen skrev:
tkd_rille skrev:

jag har inte sett nåt sånt iaf...utan man måste ringa.. men jag tror du kan kolla med polisen också tel 11414 dom svarar på sådana frågor i den mån de har tid.

Hittade faktiskt den nu. Om man logga in med behörighetskoden. 

Men sen var de en fråga till, om bilen ställts av borde då inte de automatiskt skickas ut när den ställs på igen tycker jag?

Jaja nu var de visst inte någon speciellt hög summa. Då tog jag fel och trodde iallafall att de skulle ha gjort någon påminnelse i med de inte fått in pengarna, skoj då jag betalat in i god tro.

Men sen blev det ännu krångligare, hur ska man kunna betala in när de inte finnes ocr smile

261 Inlägg
9 mars 2012
Vad borde automatiskt skickas ut menar du?

Om du ska besikta bilen i Mars (senast?) har tidigare ägare fått kallelse och du som köpare ska kontrollera bilens besiktningsperiod/besiktningsresultat.Alltför många struntar i att kolla detta tyvärr.Brukar komma surt efteråt.

Muttley
9 mars 2012
Peppes Bodega skrev:
Vad borde automatiskt skickas ut menar du?

Om du ska besikta bilen i Mars (senast?) har tidigare ägare fått kallelse och du som köpare ska kontrollera bilens besiktningsperiod/besiktningsresultat.Alltför många struntar i att kolla detta tyvärr.Brukar komma surt efteråt.

Ja när årskatten ska betalas hade jag stenkoll på. De var så att bilen var avställd bara några veckor innan jag köpte den. Förra ägaren hade fått ut inbetalning för perioden som var kvar till mars då. Och jag betala ju in denna summan.
Så de var visst en skatteskuld kvar på bilen, de var just den jag blev lite fundersam på varför de inte skickade ut ett medelande. Ja jag hade kunnat kolla den om jag ringt in till dem såklart. Men nu när jag fick den nya årliga skattelappen så står de bara att de finns obetalt.
Och de är där de klämmer lite med, att de inte har en rutin och skickar ut ett nytt inbetalningskort på resterande summa som var kvar från skulden.
Jag trodde nästan de var omöjligt nu för tiden att de skulle kunna bli skatteskulder på bilar men där hade jag faktiskt fel.  Det skumma är med att ska inte förra ägaren ha fått en påminnelseavgift och dessutom fått inkasso på detta?
Tycker de är så trassligt hela systemet på skatter men men.
Nu vet jag lyckligtvis varför de var såhär smile Jag kan kanske drömma om att förra ägaren fått sig en skuld själv som inte talat om varför de var skuld.

Jag har ändå ägt bilen nu i snart 4 månader med, så de känns klart surt att veta i samband med årskatten att de faktiskt funnits skuld. Nu gör de väl inget om man tipsar om att de kanske kan införa en rutin att när ägarbytet meddelas till en så kan de skriva eventuella skulder.
Senast redigerat av tkd_rille (9 mars 2012)

261 Inlägg
9 mars 2012
Som sagt:Alltför många kollar inte upp bilar de ska köpa.Synd att du blir drabbad,men många köper bilar som ska ha gått igenom bes. osv och när ägarbytet är genomfört får dom reda på alla fel som egentligen fanns på bilen och att det är körförbud.
Man får se det som läropengar...

Muttley
9 mars 2012
Ja den var ju godkänd på förra besiktningen och inga fel smile.

Nu var summan så pass liten. Och jag pruta ner bilen rätt så duktigt på plats med så jag ser väl de fortfarande som en förtjänst då jag betala 10 tusen under det värdet de "godkända" bilarna hade.

Men där lärde jag mig, och kommer kolla ännu nogare på nästa bilaffär.

Tack för alla som hjälpte smile Nu har jag ett frågetecken mindre.

Sök