4076
Sök

Hackig och ryckig audi

2 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Hej, har en Audi A6, 2.0(ABK), årsmodell 96 med ca 15000 mil som jag har lite problem med och behöver experthjälp. Vid vissa motortemperaturer, tex när tempen börjar stiga (ca 50 gr) och till strax under full temp (90 gr) hackar och rycker den. Tommgången är också väldigt ojämn, pendlar mellan 600-1100 rpm. När motorn är kall är det inga problem, inte heller några svårigheter att starta kall eller varm.  Det känns ungefär som att köra en snålställd volvo 240 utan choke när det är kallt.

Detta har audiverkstad kollat på :
Lambdasonden är bytt, tempgivaren är bytt, luftmassemätaren också. bränslesystemet kontrollerat, tändingen kontrollerad. Inga felmeddelande heller.
Stift, tändkablar, bränslefilter mm är kollat/bytt.
Men felet kvarstår, och dom kan inte hitta någon lösning.

Det sitter en givare i luftburken som går in mot insuget (är det den som kallas för flödesmätare?), när jag rycker ut kontakten så går den betydligt bättre, men inte riktigt helt 100, och om jag stannar bilen vid ca 55-60 gr motortemp så går den inte igång. Måste låta den bli lite kallare eller pluggar tillbaka kontakten för att kunna starta.

Själv är jag nollad på insprutning, men jag får den uppfattningen att det är någon givare som inte ger rätt värden för bränslet och att det sen blir en massa följd fel

Mvh/Micke

"audiot"
287 Inlägg
18 februari 2007
Fråga på www.nordicaudi.com ,där har dom jävligt bra koll på audi.

Mvh Johan

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 februari 2007
hade ett liknande fel på min ådi, gick ojämt på tomgång, men nästan aldrig när den var kall. ett jättevanligt är att grenröret som sitter på ABK-motorerna spricker berättade en kompis till mig. tog jag väck insugsröret och i grenröret fanns två sprickor, ungefär 4 cm långa, efter att jag svetsat dom gick bilen som ny.

kan tillägga att bilen var inlämnad på Din Bil för felsökning, dom bytte tempsensor, lambdasond, gasspjällspotentiometer, tändstift - kablar, insugsgummit, packningar och luftmängdsmätare för en inte så liten prislapp, när felet egentligen var så enkelt.

tycker dessutom att dom borde sett sprickan när dom bytte gasspjällspotentiometern, eftersom dom tog väck hela insuget, men dom ville väl tjäna pengar...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

2 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Okej, tack. Ska prova posta frågan på nordicaudi och kika på grenröret imorgon. Det är ju inte så kul för plånboken att prova byta alla givare utan att hitta något fel.

/micke

Sök