4083
Sök

Turbo med weber förgasare?

This is me
334 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Tänkte se om någon vet om det ev går att sätta turbo på en weberförgasare?

Eller måste det vara en enkel förgasare för att få det o fungera?

Har nämligen tänkt bygga turbo på min fiesta xr2 och just nu har jag en weber förgsare på den men har även en orginal som ej är så bra.

2 122 Inlägg
18 februari 2007
klart att det går men du måste ju trycktäta båda gasarna och göra ett plenum som passar på båda gasarna mm... sen så blir det ju en förgasare till att ställa in men det brukar vara lätt att få tag på trycktätade dellorto 40´s med insug..
Senast redigerat av Kirre (18 februari 2007)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

324 Inlägg
18 februari 2007
Jag har för mej att det finns grejer till Weber som man tätar dom men det kostar väll en hel del skulle jag tro

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

This is me
334 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Vad menar ni med att täta?
Räcker det inte att bara bygga anslutning på webern som e tät?

514 Inlägg
18 februari 2007
Nej hela förgasaren måste vara tätad (ex spjällaxlar osv) för annars kommer det trycka ut där igenom. Dellorto är lättare att bygga på som tidigare sa, till dom finns kompletta satser att köpa som inte är allt för dyrt..

old volkswagens never die they just get lower

This is me
334 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
okej men då e det bättre att försöka att bara sätta dit en vanlig förgasare?

Eller är det värt o prova köra på webern utan några modiferingar?
Senast redigerat av Dakiz (18 februari 2007)

2 122 Inlägg
18 februari 2007
försök köpa färdig tätade förgasare för att alla förgasare måste du täta hur som helst jag rekommenderar tätade dellorto 40

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

324 Inlägg
18 februari 2007
Jag kör med en vanlig gammal volvo förgasare (pierburg) i mitt turbo bygge Det ända jag gjort med den är att modifiera choken. typ 200 på skroten.
Senast redigerat av Audikrille (18 februari 2007)

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

This is me
334 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Okej isåfall blir det något sådant.. nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.. Behålla webern o bara göra som jag tänkt från början eller byta ut webern mot en volvo fugge o dit med turbo.. vad tycker folket?

Visst vore det skönt med lite pyssljud under huven

xcOOb
388 Inlägg
18 februari 2007
kolla på våran hem sida och skriv där så får du svar..

This is me
334 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Japp ska kolla in lite där..

Kollar man på denna annons, så ser min weber förgasare likadan ut som den, den bör vara tryck säker?

alltså borde det ju finnas satser eller så får man försöka få tag på en sådan.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? … L:RTQ:UK:1

514 Inlägg
18 februari 2007
Klart att det går ju säkerligen att bygga på sån förgasare. Saken är den att man måste få så att hela förgasaren trycksätts oxå (dvs flotörhus osv) Annars kommer soppan att tryckas tbx när man laddar lite. Sen att inte glömma så lär du ha en tryckregulator med uttag för vakum (tryck)slang. För du måste alltid ha högre soppatryck än laddtryck.

Vet att till volvos så fanns det redan -78 förgasarturbo satser att köpa/montera.. Så allternativet är ju att bygga på en sån gammal volvoförgasare. Tror det kan bli lättare med tanke på att de bygger på trottel och inte spjäll som normala förgasare till bilar gör smile

Alternativet är ju att bygga sk sugturbo där du då låter turbon suga genom förgasaren, på det viset funkar i stort vilken förgasare som helst.. Fast det finns en hel del nackdelar med att köra på det viset.

Edit: Kan rekommendera att kolla denna boken om man är ute efter att bygga med turbo och då främst förgasarturbo http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=3

Har den boken själv och finns en hel del matnyttiga tips där.. Dock så i boken så bygger/illusterar dom främs på gamla vw's men det bygger ju ändå på samma vis smile
Senast redigerat av Ormfn (18 februari 2007)

old volkswagens never die they just get lower

This is me
334 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Okej
Jag ska bara ladda runt 0,5 som max kanske jag ska säga..

Sök