3698
Sök

Trimma marindieslar.

18 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Halloj!

Jag har ingen stor erfarenhet av trimning och definitivt inte så bra kunskap om dieslar så det kanske uppstår en del frågor som kan uppfattas som triviala efter vägen. Jag ber om överseende. Har i alla köpt och läst igenom ungefär halva boken "Forced Induction Performance Tuning" så viss teoretisk kunskap tycker jag åtminståne att jag har. Har tänkt komplettera med "Four Stroke Performance Tuning" snart också. smile

Svar som "Eftersom du inte kan/vet nåt så rekommenderar jag inte detta bla bla bla" undanbedes vänligen men bestämt. De kommer att ignoreras om det inte finns ett bra resonemang bakom som till exempel hutlösa kostnader (i så fall även vad som kostar) eller att det är VÄLDIGT svårt att få det bra. Kunskap som saknas kan skaffas, så det är inget bra resonemang i sig självt. Tid finns det gott om. Möjligheter att konstruera egna lösningar finns också. Annars hade inte den här frågan varit aktuell över huvudtaget.

Jag har en god vän som byggt en båt i vilken det sitter två stycken 6 cylindriga turbodieslar från Perkins. Det är rätt så gamla motorer från 70-talet eller nåt. Det är en av dom allra vanligaste lastbilsdieslarna som gjorts tydligen. Kommer inte ihåg vad modellnamnet var men dom är milt uttryckt väldigt vanliga i lastbilar. Dom har i dagsläget 175hp styck men båten är lite för stor och tung så den vill inte plana. Han har pratat med "förståsigpåare" i rollen säljare och dom vill sälja nya lastbilsmotorer till honom med 275hp styck som sannolikt skulle få båten att plana. Dessa motorer är tydligen i grunden samma motorer men med diverse moderniteter har dom vässats genom åren. Att köpa nya motorer är något han funderat lite kring, men det känns ju surt att lägga jättestora summor pengar på i princip likadana motorer.

Jag tänker att det borde väl inte vara omöjligt att peta ut i närheten av 300 häst styck ur dom nuvarande med lite större turbos och vanligt trimmande med påställt laddtryck? Eftersom många tuningturbos som säljs idag egentligen är till lastbilar (verkar det i alla fall som när man läser runt) så borde det väl rimligtvis gå att använda dessa till lastbilsmotorer även om dom modifierats och optimerats för användning på personbilar? Den uppenbara fördelen med dessa turbos är förstås priset. Vad skiljer när man kör med diesel jämfört med bensin när man överladdar? Hur mycket brukar man ladda på med lastbilsdieslar? Jag gissar att man kan ladda rätt högt eftersom turbos tagna från lastbilar brukar kunna köra med väldigt höga laddtryck jämfört med bilturbos. Dessutom brukar man ju få byta topplocksbultar och grejor på bilar när man laddar på. Lastbilsmotorer borde klara det direkt? Eller? Spool-up och sånt är ju inte en superviktig detalj eftersom vi pratar om båtmotorer som kommer att gå med ganska jämn belastning under lång tid.

Jag vet inte vad det rör sig om för toppackning på de aktuella motorerna. Stålpackningar lär väl vara att föredra antar jag men det kanske alltid är det på lastbilar? Skulle det här kanske vara ett stort problem om det inte går att få tag på packning som klarar trycken? Fast dieslar har å andra sidan generellt hög komp vilket borde borga för att man kör med bättre toppackningar än i vanliga bensinbilar?

Ska man satsa på rejäla oversize turbos eller funkar det med typ T04E från KL racing som enligt ryktet kan skrämma upp bensinmotorer till ca 400hp? Hur blir det med mottryck eftersom det ofta sitter ganska små turbinhus på bilturbos när lastbilsmotorerna har förhållandevis stort deplacement? Vad gör det för soppaförbrukningen? Motorerna i båten har varken waste gate eller blow off vad jag sett. Länge sen jag tittade på dom så kan minnas fel, men är det kanske normalt på dieslar? Hur styr man laddtrycket utan waste gate i så fall?

Jag utgår från att styrsystemet är rätt så primitivt, om det ens kan kallas styrsystem. Risken finns att det är nåt rent mekaniskt som i princip måste bytas hela skiten. Vad skulle man prata för kostnader i sådana fall?

Hur funkar det med dieslar egentligen? Kan man köra Mega Squirt? Har man spridare och grejor på dom precis som vanliga bilar? I egenskap att det är marindieslar har dom lite speciella intercoolers som är vattenbaserade och grejor också, så det går nog inte att stoppa dit några andra om vi ska hålla oss inom rimliga kostnader. Men dom kanske är bra redan från start? Hur mycket brukar lastbilsgrejor palla egentligen?

Hur blir det med bränsleekonomin? Det är ju knappast önskvärt att trippla soppaförbrukningen vid låglastsituationer bara för att kunna få båten att plana när man öser på.

Mycket text blev det! Hoppas att det finns nån som är kunnig och villig att läsa! Fast kanske framförallt vill jag ha ett svar.... tongue

5 710 Inlägg
19 mars 2012
Hej!

Mycket text och många frågor där...skall försöka mig svara på ett par.
Generellt kan man säga när det gäller maringrejjer och hur tillverkaren gör vid utveckling så bruka det vara såhär.
Motorn utvecklas inte att bli en marin från första början.
Grundkonceptet utvecklas alltid till volymmarknader typ bilar om vi pratar småmotorer och lastbilar omm vi pratar större grejjer.
Det finns naturligtvis undantag i de riktigt små och de riktigt stora segmenten.

Det bruka även vara så att man plockar mer effekt ur samma motor och det brukar fungera med med eller mindre ny hårdvara. Anledningen till att motorn klarar av det är att man kan ha betydligt kortare livslängd inom marinsektorn. Man pratar 1000-2000 timmar till renovereing inom rena fritidssektorn.
= En marinmotor är ofta redan hårt trimmad, tar ett exempel från min verksamhet.
D13 i marint utförande, 900hk.
D13 i lastbilsutförande, 540hk
Mer hårdvara (turbo, bränsle,kylning) men samma block, topp, vevaxel osv.

Dessa motorer är tydligen i grunden samma motorer men med diverse moderniteter har dom vässats genom åren

Det ger ju utrymme för trimning. Håller motorna i produktionstrimmat utförande finns det ju stabilitet i hårdvaran OM man nu inte bytt ut állt.

Eftersom många tuningturbos som säljs idag egentligen är till lastbilar (verkar det i alla fall som när man läser runt) så borde det väl rimligtvis gå att använda dessa till lastbilsmotorer även om dom modifierats och optimerats för användning på personbilar?

Mmm...kanske, turbinhuset är ofta vattenkylt på marinmotorer och då funkar inte ett lastbilsagg, motorrummet kommer bli glödhett.

Hur mycket brukar man ladda på med lastbilsdieslar?

1.5-2.0 bar är inga ovanligheter.

Spool-up och sånt är ju inte en superviktig detalj eftersom vi pratar om båtmotorer som kommer att gå med ganska jämn belastning under lång tid.

Du skall komma upp ur sjön oxo.....

Stålpackningar lär väl vara att föredra antar jag men det kanske alltid är det på lastbilar?

På "mina" motorer har det varit stålpackning alltid....

Motorerna i båten har varken waste gate eller blow off vad jag sett. Länge sen jag tittade på dom så kan minnas fel, men är det kanske normalt på dieslar? Hur styr man laddtrycket utan waste gate i så fall?

Man vet att motorn lämnar ett visst massflöde vid vissa vartal och anpassar turbin/kompressor efter det.
Olika bränslemängd kan få massflödet att variera så det får man oxo ta hänsyn till.

Jag utgår från att styrsystemet är rätt så primitivt, om det ens kan kallas styrsystem. Risken finns att det är nåt rent mekaniskt som i princip måste bytas hela skiten. Vad skulle man prata för kostnader i sådana fall?

En gammal diesel har ofta radpump helt utan elektronik. Dessa motorer har garanterat radpump.
Går att bygga om/ställa på för att ge mer bränsle men kräver kunskap. Hitttar ni den så.....

MVH Jonas
..............

18 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
Tack för bra och informativt svar!

Kan man bygga om till "vanlig" styrning som man brukar ha på bilar? Kan man skruva på en turbo som skulle ladda tills den dör om man inte dumpar lite avgaser? Hur brukar dom göra vid truck racing? Finns det nåt truck racing forum i Sverige?

Kanske nåt ställe där folk visar upp sina stôlltrimmade båtar? Känns som en milt uttryckt smal nisch faktiskt. Racing med jättebåtar är nog inte så vanligt.... Men det vore kul att läsa om! smile

Är det vanligt med dieslar inom tractor pulling? Blir nog svårt att få tag på svenska sidor, men det kanske finns engelska forum där dom tar massa fina bilder och beskriver sina moddar? Eller det kanske är värsta konkurrensen och folk vill hålla sina tips och tricks för sig själva? Som ni förstår är det väldigt mycket brainstorming i nuläget... big_smile

EDIT:
http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=CPccChYJN1o

I den här videon hör man tydligt hur det pyser i blow off'en på dom, så nog lär dom ha rätt så bitiga turbos där i alla fall! big_smile

Kan man inte använda inbäddningsfunktionen av youtube-klipp på nåt sätt? Fan vad kefft.

EDIT2:
http://www.tractorbynet.com/forums/cust … lling.html

Kubota 3 cylindrig, turbokonverterad åkbar gräsklippare. Mycket fina och tydliga bilder! Original 24hp, nu ~100hp. Gillar särskilt hjälpfjädern dom använder vid klockan för att "ställa" laddtrycket. Verkar förresten vara ett betydligt säkrare och mer användbart fultrim på vanliga bilar än det högst oprecisa pystrimmet. tongue
Senast redigerat av Saxxa (19 mars 2012)

5 710 Inlägg
20 mars 2012
Kan man bygga om till "vanlig" styrning som man brukar ha på bilar?

Nej. Bränslestyrningen är det svåra här. På bensinare har du ett bränsletryck på 3-bas som du kan styra men hanska enkla spridare. På en diesel har du ett bränsletryck på 600-2300bar som skall styras.
Som sagt, på dina motorer är det en mekanisk bränslepump som snurrar med motorn och fixare detta, på lite nyare maskiner har man ett stryrsystem...men det är ganska mycket mer avancerat än på en bensinare.

Är det vanligt med dieslar inom tractor pulling?

Ja de har en  eller flera dieselklasser och det även i sverige.

Som med all annan trimning handlar det om 2 saker för att få fram mer effekt.
Mer bränsle
Mer luft

För din del är luften relativt enkel. Större turbos eller dubbla turbos som du laddar seriellt.
Bränslet är det svåra....

MVH Jonas
..............

929 Inlägg
20 mars 2012
Är det en Diesel från -70 talet så är insprutningstrycket MAX 500 bar. Mest troligt ligger det kring 250 bar. Det är ingen magi. Väldigt troligt sitter det rad-pump också, men Perkins har kört väldigt hårt med fördelarpump också. Blir lite svårare att få till en sådan.

Det är en fördel med lite halvgamal motor, billiga reservdelar och det finns större möjligheter att modifiera själv. Med datastyrning blir det lite krångligare. Diesel är inte lika enkel som en bensinare att bygga eget styrsystem på

Insprutningspumpen är hjärtat i hela motorn. Så små pumpelement som möjligt för jämn och fin gång, men tillräckligt stora för att få tillräcklig effekt. Det ska styras av den mekaniska centrifugalregulatorn, alltså vikter och fjädrar. Här krävs det en mekanisk hjärna som kan få till "Styrsystemet". Bränslemängden som styrs av regulatorn är det som styr Turbotrycket också. Mer bränsle mer turbotryck. (Om Turbon tillåter.)
Utmaningen är att hitta en lagom trimning som orkar bryta upp båten ur vattnet, massor med vridmoment vid det aktuella varvtal som propellern jobbar vid just när planings ska börja. Därefter, om nu båten ska gå fortare, ska motorn orka varva lite till till önskad toppfat.
För stor Turbo så kommer knuffen för sent. För liten turbo så orkar den inte varva ur.
Men med rätt avstämd Turbo gjord för Dieselmotor krävs ingen Wastgate eller annan typ av styrning. Pang på bara.
För att en överdimentionerad insprutningspump inte ska göra att motorn ryker som en svart borstbindare krävs en rökgasbegränsare. Den påverkas rent mekaniskt av Turbotrycket. När trycket kommer så tillåter den pumpen att pumpa på ännu mer bränsle. En bra regulator ger max bränsle när båten går upp ur vattnet för att sedan reglera av bränsle sucsesivt tills maxvarvtalet nås.

Ett vanligt fel som förkortar livslängden på stora dieslar är värmeväxlingar. Snabbt upp med motortempen och snabbt ner igen. Kan leda till efterkokning. Varmkör försiktigt innan man belastar hårt. Kör sakta några minuter innan man slår av motorn, efter hård belastning. Då håller det bättre. Problemet kan annars leda till Fodersjunkningar. Vanligt på lastmaskiner så går i grusgropar. Upp i hytten fullgas, lasta flaket, sedan vidare och köra lastbil istället.

Med tanka på att en båt belastas väldigt hårt under lång tid, är det viktigt att Turbon verkligen är avstämd för sitt ändamål. På en lekbil, belastar man bara några sekunder i taget. Men  en båt kan ligga på max i Timmar.

Googla på "Dieselmeken" han har troligtvis kunskapen att bygga om insprutningspumpen till eran önskade effekt.
Turbo köper man av någon som verkligen kan dieselturbo.

Tractorpullers laddar upp emot 15-18 bar Turbotryck. 3 i serie är inte ovanligt. OCH, det håller inte. Går ofta sönder. Men när det väl går så går det bra :-)

Lycka till!

Sök