Halloj!
Jag har ingen stor erfarenhet av trimning och definitivt inte så bra kunskap om dieslar så det kanske uppstår en del frågor som kan uppfattas som triviala efter vägen. Jag ber om överseende. Har i alla köpt och läst igenom ungefär halva boken "Forced Induction Performance Tuning" så viss teoretisk kunskap tycker jag åtminståne att jag har. Har tänkt komplettera med "Four Stroke Performance Tuning" snart också.
Svar som "Eftersom du inte kan/vet nåt så rekommenderar jag inte detta bla bla bla" undanbedes vänligen men bestämt. De kommer att ignoreras om det inte finns ett bra resonemang bakom som till exempel hutlösa kostnader (i så fall även vad som kostar) eller att det är VÄLDIGT svårt att få det bra. Kunskap som saknas kan skaffas, så det är inget bra resonemang i sig självt. Tid finns det gott om. Möjligheter att konstruera egna lösningar finns också. Annars hade inte den här frågan varit aktuell över huvudtaget.
Jag har en god vän som byggt en båt i vilken det sitter två stycken 6 cylindriga turbodieslar från Perkins. Det är rätt så gamla motorer från 70-talet eller nåt. Det är en av dom allra vanligaste lastbilsdieslarna som gjorts tydligen. Kommer inte ihåg vad modellnamnet var men dom är milt uttryckt väldigt vanliga i lastbilar. Dom har i dagsläget 175hp styck men båten är lite för stor och tung så den vill inte plana. Han har pratat med "förståsigpåare" i rollen säljare och dom vill sälja nya lastbilsmotorer till honom med 275hp styck som sannolikt skulle få båten att plana. Dessa motorer är tydligen i grunden samma motorer men med diverse moderniteter har dom vässats genom åren. Att köpa nya motorer är något han funderat lite kring, men det känns ju surt att lägga jättestora summor pengar på i princip likadana motorer.
Jag tänker att det borde väl inte vara omöjligt att peta ut i närheten av 300 häst styck ur dom nuvarande med lite större turbos och vanligt trimmande med påställt laddtryck? Eftersom många tuningturbos som säljs idag egentligen är till lastbilar (verkar det i alla fall som när man läser runt) så borde det väl rimligtvis gå att använda dessa till lastbilsmotorer även om dom modifierats och optimerats för användning på personbilar? Den uppenbara fördelen med dessa turbos är förstås priset. Vad skiljer när man kör med diesel jämfört med bensin när man överladdar? Hur mycket brukar man ladda på med lastbilsdieslar? Jag gissar att man kan ladda rätt högt eftersom turbos tagna från lastbilar brukar kunna köra med väldigt höga laddtryck jämfört med bilturbos. Dessutom brukar man ju få byta topplocksbultar och grejor på bilar när man laddar på. Lastbilsmotorer borde klara det direkt? Eller? Spool-up och sånt är ju inte en superviktig detalj eftersom vi pratar om båtmotorer som kommer att gå med ganska jämn belastning under lång tid.
Jag vet inte vad det rör sig om för toppackning på de aktuella motorerna. Stålpackningar lär väl vara att föredra antar jag men det kanske alltid är det på lastbilar? Skulle det här kanske vara ett stort problem om det inte går att få tag på packning som klarar trycken? Fast dieslar har å andra sidan generellt hög komp vilket borde borga för att man kör med bättre toppackningar än i vanliga bensinbilar?
Ska man satsa på rejäla oversize turbos eller funkar det med typ T04E från KL racing som enligt ryktet kan skrämma upp bensinmotorer till ca 400hp? Hur blir det med mottryck eftersom det ofta sitter ganska små turbinhus på bilturbos när lastbilsmotorerna har förhållandevis stort deplacement? Vad gör det för soppaförbrukningen? Motorerna i båten har varken waste gate eller blow off vad jag sett. Länge sen jag tittade på dom så kan minnas fel, men är det kanske normalt på dieslar? Hur styr man laddtrycket utan waste gate i så fall?
Jag utgår från att styrsystemet är rätt så primitivt, om det ens kan kallas styrsystem. Risken finns att det är nåt rent mekaniskt som i princip måste bytas hela skiten. Vad skulle man prata för kostnader i sådana fall?
Hur funkar det med dieslar egentligen? Kan man köra Mega Squirt? Har man spridare och grejor på dom precis som vanliga bilar? I egenskap att det är marindieslar har dom lite speciella intercoolers som är vattenbaserade och grejor också, så det går nog inte att stoppa dit några andra om vi ska hålla oss inom rimliga kostnader. Men dom kanske är bra redan från start? Hur mycket brukar lastbilsgrejor palla egentligen?
Hur blir det med bränsleekonomin? Det är ju knappast önskvärt att trippla soppaförbrukningen vid låglastsituationer bara för att kunna få båten att plana när man öser på.
Mycket text blev det! Hoppas att det finns nån som är kunnig och villig att läsa! Fast kanske framförallt vill jag ha ett svar....
Jag har ingen stor erfarenhet av trimning och definitivt inte så bra kunskap om dieslar så det kanske uppstår en del frågor som kan uppfattas som triviala efter vägen. Jag ber om överseende. Har i alla köpt och läst igenom ungefär halva boken "Forced Induction Performance Tuning" så viss teoretisk kunskap tycker jag åtminståne att jag har. Har tänkt komplettera med "Four Stroke Performance Tuning" snart också.

Svar som "Eftersom du inte kan/vet nåt så rekommenderar jag inte detta bla bla bla" undanbedes vänligen men bestämt. De kommer att ignoreras om det inte finns ett bra resonemang bakom som till exempel hutlösa kostnader (i så fall även vad som kostar) eller att det är VÄLDIGT svårt att få det bra. Kunskap som saknas kan skaffas, så det är inget bra resonemang i sig självt. Tid finns det gott om. Möjligheter att konstruera egna lösningar finns också. Annars hade inte den här frågan varit aktuell över huvudtaget.
Jag har en god vän som byggt en båt i vilken det sitter två stycken 6 cylindriga turbodieslar från Perkins. Det är rätt så gamla motorer från 70-talet eller nåt. Det är en av dom allra vanligaste lastbilsdieslarna som gjorts tydligen. Kommer inte ihåg vad modellnamnet var men dom är milt uttryckt väldigt vanliga i lastbilar. Dom har i dagsläget 175hp styck men båten är lite för stor och tung så den vill inte plana. Han har pratat med "förståsigpåare" i rollen säljare och dom vill sälja nya lastbilsmotorer till honom med 275hp styck som sannolikt skulle få båten att plana. Dessa motorer är tydligen i grunden samma motorer men med diverse moderniteter har dom vässats genom åren. Att köpa nya motorer är något han funderat lite kring, men det känns ju surt att lägga jättestora summor pengar på i princip likadana motorer.
Jag tänker att det borde väl inte vara omöjligt att peta ut i närheten av 300 häst styck ur dom nuvarande med lite större turbos och vanligt trimmande med påställt laddtryck? Eftersom många tuningturbos som säljs idag egentligen är till lastbilar (verkar det i alla fall som när man läser runt) så borde det väl rimligtvis gå att använda dessa till lastbilsmotorer även om dom modifierats och optimerats för användning på personbilar? Den uppenbara fördelen med dessa turbos är förstås priset. Vad skiljer när man kör med diesel jämfört med bensin när man överladdar? Hur mycket brukar man ladda på med lastbilsdieslar? Jag gissar att man kan ladda rätt högt eftersom turbos tagna från lastbilar brukar kunna köra med väldigt höga laddtryck jämfört med bilturbos. Dessutom brukar man ju få byta topplocksbultar och grejor på bilar när man laddar på. Lastbilsmotorer borde klara det direkt? Eller? Spool-up och sånt är ju inte en superviktig detalj eftersom vi pratar om båtmotorer som kommer att gå med ganska jämn belastning under lång tid.
Jag vet inte vad det rör sig om för toppackning på de aktuella motorerna. Stålpackningar lär väl vara att föredra antar jag men det kanske alltid är det på lastbilar? Skulle det här kanske vara ett stort problem om det inte går att få tag på packning som klarar trycken? Fast dieslar har å andra sidan generellt hög komp vilket borde borga för att man kör med bättre toppackningar än i vanliga bensinbilar?
Ska man satsa på rejäla oversize turbos eller funkar det med typ T04E från KL racing som enligt ryktet kan skrämma upp bensinmotorer till ca 400hp? Hur blir det med mottryck eftersom det ofta sitter ganska små turbinhus på bilturbos när lastbilsmotorerna har förhållandevis stort deplacement? Vad gör det för soppaförbrukningen? Motorerna i båten har varken waste gate eller blow off vad jag sett. Länge sen jag tittade på dom så kan minnas fel, men är det kanske normalt på dieslar? Hur styr man laddtrycket utan waste gate i så fall?
Jag utgår från att styrsystemet är rätt så primitivt, om det ens kan kallas styrsystem. Risken finns att det är nåt rent mekaniskt som i princip måste bytas hela skiten. Vad skulle man prata för kostnader i sådana fall?
Hur funkar det med dieslar egentligen? Kan man köra Mega Squirt? Har man spridare och grejor på dom precis som vanliga bilar? I egenskap att det är marindieslar har dom lite speciella intercoolers som är vattenbaserade och grejor också, så det går nog inte att stoppa dit några andra om vi ska hålla oss inom rimliga kostnader. Men dom kanske är bra redan från start? Hur mycket brukar lastbilsgrejor palla egentligen?
Hur blir det med bränsleekonomin? Det är ju knappast önskvärt att trippla soppaförbrukningen vid låglastsituationer bara för att kunna få båten att plana när man öser på.
Mycket text blev det! Hoppas att det finns nån som är kunnig och villig att läsa! Fast kanske framförallt vill jag ha ett svar....

0
0
0
0