4042
Sök

Keramikmotorn - Framtid på 80-talet - Vad hände sen?

Smålänning
7 887 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
Hittade en bok hemma: "All världens bilar 1987" och i den finns det en artikel som handlar om Isuzus keramikmotor, som dom experimenterade med på 80-talet, och som enligt boken "Isuzu snart tror skall massproduceras".

Citerar från boken: "Keramik anses vara framtidens material i bilar. Keramik är värmetåligt och behövet t. ex ingen kylning. Det ökar möjligheterna att göra bilkarosserna än mer aerodynamiska."

Låter ganska bra, eller hur? Frågan är varför den inte serietillverkats ännu. Jag vet i alla fall ingen bil som har en motor gjord i keramik. Efter det står det lite om att det har varit problem att hitta den bästa keramiken, men sen står det "Motorn levererar 30% mer kraft än en motsvarande 1800-motor, samtidigt som bränsleförbrukningen minskar med 30%"

Låter nästan för bra för att vara samt tycker jag, samt att det vidare står: "En annan fördel är att keramikmotorn kan tillgodogöra sig alternativa bränslen, t. ex vegetabiliska oljor, tack vare den höga förbränningtemperaturen"

Jag tycker att det känns som tid att återuppliva idén! Med modern teknik så skulle den motorn kunna bli riktigt miljövänlig och ekonomisk. Undrar varför ingen biltillverkare har anammat idén från Isuzu? Kan ju knappast vara kostnadsskäl, eller... tongue

Fler som tycker som jag? Tror ni den skulle kunna slå stort? Eller är det bara skitsnack från 80-talets exprimentavdelningar? Vill ha synpunkter av alla slag.
Senast redigerat av twin_cam (21 februari 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

140 Inlägg
21 februari 2007
Det skulle ju vara en perfekt motor med tanke på dagens miljökrav och bensinpriser, och som sagt, med dagens teknik så skulle det nog kunna bli en riktigt bra motor..

Large Cap
1 816 Inlägg
21 februari 2007
Tycker det låter skitbra! smile

5 710 Inlägg
21 februari 2007
Mmmmm....finns säkert ett antal bra anledningar till vi inte sett något av av denna  motor.
Ett problem som jag direkt kan komma på är bearbetning.
Keramiska material är jäääkligt hårda och därför svåra/dyra att bearbeta i.
Just att det är så hårt gör det perfekt när man har konstant belastning på materialet men slag eller "stötvis" belastning kan orsaka att materiale spricker.

Men visst finns det idag i motorer, rullar till vipparmar finns keramiska och även lager.
Att bygga hela motorn i keramik tror jag dock inte på.
Dels för att endel material i motorn måste vara sega och dels av kostnadsskäl.

MVH Jonas
..............

Smålänning
7 887 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
JonTe har en poäng, tyvärr så är det hårt. Men fan vet om man byggde bara blocket och toppen av keramik, och hade kvar vev- och kamaxlarna, kolvarna, stakarna i alu. och ventilerna i stellitbehandlat stål...

Jag tror nog faktiskt på idén. Låter vansinnigt, men dom fick ju faktiskt fram en fungerande motor!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 710 Inlägg
21 februari 2007
Liten detalj bara....
twin_cam skrev:
och hade kvar vev- och kamaxlarna, kolvarna, stakarna i alu.

Vääääldigt sällan man har dessa komponenter (förutom kolvarna) i aluminium.

MVH Jonas
..............

Smålänning
7 887 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
Liten detalj bara....
twin_cam skrev:
och hade kvar vev- och kamaxlarna, kolvarna, stakarna i alu.

Vääääldigt sällan man har dessa komponenter (förutom kolvarna) i aluminium.

Hoppsan tongue Jag vet det, egentligen, men det blev visst lite snabbt där...

Glömde bort att tänka innan big_smile

En del har ögonen med sig... wink

Sök