motorn går ojämt (740 -90)

Tizze
2 oktober 2006 · 161 Inlägg

motorn startar lätt men tomgången funkar inte, ibland rusar den upp till 2000v/min och ibland pändlar den mellan att nästan dö och 1500v/min.
den går betydligt bätre om ja plockar av kontakten till luftmängdsgivaren, har provat att byta ut den men gav bara samma resultat. någon som vet va det kan vara för fel?

vullen Mr White
3 oktober 2006 · 1 072 Inlägg

Om du tar bort kabeln från lmm å den går bättre då är de lmm som är kass..Kolla upp ev felkoder.

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Tizze
6 oktober 2006 · 161 Inlägg

okej tackar smile men har någ hittat felet och det var olja i fördelare, bytte den å nu går den lite bättre men ska kolla lmm med.

Senast redigerat av t4-bsr (6 oktober 2006)

msjoholm
8 oktober 2006 · 151 Inlägg

Har knappast nåt att göra med olja i fördelaren. Borde vara en tillfällighet att den går bättre. Kolla upp inställning på gasspjäll och dess reglage istället, och glöm inte spjällkontaktens justering. Och om det är feljusterat på nämnda komponenter så är det ändå inte säkert att det ger felkoder.

vullen Mr White
8 oktober 2006 · 1 072 Inlägg

msjoholm skrev:
Har knappast nåt att göra med olja i fördelaren. Borde vara en tillfällighet att den går bättre. Kolla upp inställning på gasspjäll och dess reglage istället, och glöm inte spjällkontaktens justering. Och om det är feljusterat på nämnda komponenter så är det ändå inte säkert att det ger felkoder.

Självklart kan den gå dåligt om packningen i bak kant på kammen/fördelaren har gett upp då blir de ju olja på rotorn å kolen i fördelaren.Men kolla de där me gasspjälskontakten...Lossa på de två bultar till givaren sen vrider du den tills de klickar då låser du den så är den i sitt rätta läge.

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Tizze
8 oktober 2006 · 161 Inlägg

okej. har redan kollat den, hade en annan liggande så ja bytte ut den. men de gav inget resultat. men kan hända att ja inte satt dit den som den ska. får kolla upp den igen.

Tinoz 10 sec före dig...
8 oktober 2006 · 540 Inlägg

hade samma problem med min bil! visste fan inte var det var! men det kan mycket väl vara pakningen till insprutaren! att den är lite sliten och tar in lite luft! mycket möjligt! jag hade bytat den!

skriv svara hur det har gått!!!

Tizze
8 oktober 2006 · 161 Inlägg

ok ska kolla de. men gjorde ett smidigt test, sprutade startgas runt alla vakumslangar, insug mm å om den skulle dragit in luft där så skulle motorn ha varvat men det gör den inte.
hörde av en annan snubbe att de kunde vara inpulsgivaren som sitter på svenghjulet, om de kommit massa skit på den.

zajja
8 oktober 2006 · 645 Inlägg

Rengör inplusgivaren som du sa, funkar det inte pröva byt bränslefilter och kolla om det är så enkelt.

//Marcus Saari
msjoholm
8 oktober 2006 · 151 Inlägg

För att köra uteslutningsmetoden och för att spara pengar så upprepar jag: olja i fördelaren gör EJ att motorn vandrar i tomgång, däremot kan det göra att motorn inte går att starta alt. går på 3-cyl. Dessutom, det räcker inte att bara justera spjällkontakten, man måste börja med gasspjället, sen länkaget och sist spjällkontakten. Dock måste man släppa insexskruvarna till spjällkontakten först så att inte denna "ligger i spänn" mot gasspjället. Detta är grundläggande funktioner för att bilen ska ha bra körbarhet. Impulsgivaren har inget heller att göra med att den vandrar i tomgång. Är givaren kass eller att det är skit på den så startar inte motorn, punkt slut. Eller att den plötsligt lägger av. Att detta stämmer kan du kolla hos vilken erfaren bilverkstad som helst.

vullen Mr White
9 oktober 2006 · 1 072 Inlägg

För att justera gasspjället så är de bara å vrida..Som volvomekaninker så har ja gjort de senast idag...

Om man öppnar gasspjället lite så ska de höras en klick.Justering sker genom att lossa fästskruvarna..Vrid kontakten medurs en bit sen moturs tills att de klickar.Lås sen.

det räcker inte att bara justera spjällkontaktenman måste börja med gasspjället, sen länkaget och sist spjällkontakten. Dock måste man släppa insexskruvarna till spjällkontakten först så att inte denna "ligger i spänn" mot gasspjället. Detta är grundläggande funktioner för att bilen ska ha bra körbarhet. Impulsgivaren

De har ja då aldrig hört..Berätta gärna på vilken volvo de gäller=)??

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
msjoholm
9 oktober 2006 · 151 Inlägg

Jo visst går det att vrida spjällkontakten för att justera spjället men det är fel sätt att göra det på. Det står utförligt i verkstadshandboken hur man ska göra. Och det ska mätas med bladmått mellan spjällhus och spjäll. Fast senare så tror jag det ändrades till att stänga spjället och skruva upp just.skruven nåt kvarts varv eller så.
Vilken Volvo? 240-740 med LH 2.4. Sen kom väl dom som ej gick att justera om inte jag minns fel. Och för att justera spjällkontakten i sig så har du rätt när du skriver "Om man öppnar gasspjället lite så ska de höras en klick.Justering sker genom att lossa fästskruvarna..Vrid kontakten medurs en bit sen moturs tills att de klickar.Lås sen."

Tinoz 10 sec före dig...
22 februari 2007 · 540 Inlägg

t4-bsr skrev:
nu är felet hittat, det var insugspackningen som va kass.

vad var det som jag sa;) gå efter dom som har en 740 -90 nästa gång:)

kan man komentera på min bil om du behöver hjälp jag har haft det mesta!

M

Gattin_T5
23 februari 2007 · 23 Inlägg

Jag hade typ nästan samma probelm bara att min 740-90:a med B230F typ startade och sedan gick ner till under 500rpm. Och sedan när man öppnade huven så visslade det lite...Kollade runt lite i morton och vad fick jag se att insugningspackningen hade gått av typ vid tremostaten. Åkte ner till mokonomen och köpte en ny.Artikelnr:13-599.913.... 120:- byte på 10 min....Funkade klockrent efteråt...

Senast redigerat av Gattin_T5 (23 februari 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang