4064
Sök

vad ska jag använda för delar vid turbokonvertering?

326 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
tjenare! gick och funderade lite idag om ja kanske ska turbokonvertera min 190e 2,3 16V (den blå)  men jag hade tänkt att göra det lite halv seriöst till att börja med och undrar,

Vad ska jag använda för turbo?

Kan jag ha en LTT från tex volvo 940? effersom jag inte hade planerat att kompsänka motorn.

Behöver jag byta nått mera tex spridare eller kan det räcka med en BTR?

Sen kan jag använda dump på en LTT?

Hur mkt laddar en LTT, och hur många hästar ger det? har hört runt 240hp vid 0,4 bar men det tycker jag värkar mkt!

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
22 februari 2007
ska du turbo komvertera en sådan bil så ska du vara lite mer seriös.
Du får ju gör ett grenrör själv så då kan du ju ta vilken turbo du vill, ja du kan använda 940 Lätt tryckare. men du bör sänka kompet annars gör du vatten insprutning ger både mer effekt å minskar spikningar.
Du kan använda va dump du hittar men den ska har rätt öppnings tryck.
En LTT laddar org ca 0.4 bar,   nja 240 låter lite mycket  men över 200 lär det nog bli.
Lycka te

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

326 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
hmm okeey men vil hälst inte kompsänka å så för ja vill kunna plocka av det om det inte blir bra och så!
sen har jag läst att det kan vara svårt att överladda sprutet jag har men hur gör dom på bulton kitten?
hmm lite över 200 är nog inte så svårt är ju facktiskt 185 orginal.
hur gör man vatteninsprutning?

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
23 februari 2007
vatteninsprut kan man göra på en del olika sätt men det som är enklast at göra själv är typ att du fäster en slang på tryck röret vid turbon och ha en bytta som är gjord för tryck typ spolarvätska bytta från gammal bubbla, å sedan fäster du en slang vid insuget då för du ett så kallat dött system det bygger ju på att man tappar alltid lite tryck vid intercoolern å då blir det tryck i slangen som går från turbon å vips så kommer det vatten ur andra slangen. Ett tips är att typ en nål eller nått som sprutar in vattnet i insuget och blanda vattnet med lite K eller T sprit. jag har själv gort detta på några av mina bilar och det funkar bra billigt är det med kostar typ timmarna du lägger ner på det kanske 200 i matrial.
lycka till

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
grattis å lycka te...

2 122 Inlägg
23 februari 2007
skit i vatteninsprutning och ge bilen mer soppa istället som kylning. finns många teorier om vatteninsprutning och de värkar vara de bästa om man kör utan intercooler men har man en sån kan man lika gjärna ge bilen mer soppa istället.

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

1 417 Inlägg
23 februari 2007
Du kan ju kompsänka genom en tjockare topp-packning. så slipper du härja med kolvarna osv. Packningen lär ju vara lättare att byta än allt det andra.

326 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
hmm joo har funderat på en tjockare packning men det blir dyrt om man ska byta top packning vid varje besiktning. men håller inte orginalgrejorna för ca 0,4 bar?
största problemet är hur jag ska göra för att få mera soppa! jag ska jivetvis använda intercooler

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 februari 2007
merca_ skrev:
hmm joo har funderat på en tjockare packning men det blir dyrt om man ska byta top packning vid varje besiktning. men håller inte orginalgrejorna för ca 0,4 bar?
största problemet är hur jag ska göra för att få mera soppa! jag ska jivetvis använda intercooler

packningen lär du knappast byta varje besiktning den låter man bara sitta.....0.4 0.2 0.0 1.0
kan vara vad som helst mycket som spealr in vad det håller för men tjockare packning
är nog det smartaste om du vill ladda 0.4 för att vara på den säkra sidan...

326 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
haha aa det är klart! men hur gör jag me soppan då?

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
24 februari 2007
går ju tvångsmata men det är inte så seriöts, klämåt retur slangen så matar det mer men bäst är ju å skaffa större spridare å en bränsletrycksregulator om inte effter marknads sprut.

grattis å lycka te...

326 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
hmm jooo hur stora spridare bör man ha då? om man plockar på tex BTR och en lite kraftigare pump? eller vad kåstar ett eftermerknadssprut? men hur går det om man sliter av turbo prylarna och har ett sånt sprut?
hmm så iprinsip behöver ja BTR, Spridare, Turbo, Grenrör; IC, toplockspackning och en dump?

Sök