4299
Sök

Saab 9000 2.3i Installera turbo?

11 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Hej!

Är relativt ny här på garaget och kan inte jättemycket om bilar, har precis fått hem en Saab 9000 2.3i -95 (Dvs 150hk UTAN turbo).

Har letat runt en del på nätet efter folk som försöker sig på att installera turbo i dessa utan några vidare framgångar, är det någon som har erfarenhet av detta här? Vad behöver jag byta? Passar en vanlig turbo från en 2.3ltt eller 2.3T? Borde jag satsa på en ltt eller T?

Tack på förhand!

1 327 Inlägg
14 april 2012
Köp en 9000 med turbo istället. Betydligt billigare och enklare.

11 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Aero T16 skrev:

Kan man ju göra, men det är ju rätt så tråkigt, speciellt när man redan har en 9000 ståendes hemma wink

Hjultomte
1 500 Inlägg
14 april 2012
Riickarderikson skrev:
Aero T16 skrev:

Kan man ju göra, men det är ju rätt så tråkigt, speciellt när man redan har en 9000 ståendes hemma wink

Blir nog lättast. Eller köp ett grenrör och turbo från turbon  sen bara lek igång det wink Möjligheterna är oändliga

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

11 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
TooS skrev:
Riickarderikson skrev:
Aero T16 skrev:

Blir nog lättast. Eller köp ett grenrör och turbo från turbon  sen bara lek igång det wink Möjligheterna är oändliga

Måste väl mappa om och byta hela röret?

Hjultomte
1 500 Inlägg
14 april 2012
Riickarderikson skrev:
TooS skrev:
Riickarderikson skrev:

Det lär skita sig rätt fort men för att lära sig kan du göra så smile Annars skaffa en motor komplett med styrsystem och allt och prega ner wink Du slipper en kaross samt "bara" lägger i.

11 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
TooS skrev:
Riickarderikson skrev:
TooS skrev:

Det lär skita sig rätt fort men för att lära sig kan du göra så smile Annars skaffa en motor komplett med styrsystem och allt och prega ner wink Du slipper en kaross samt "bara" lägger i.

Definiera "skita sig" wink Du vet ingen som provat eller? smile Finns det guider på hur man bygger turbo? vore kul att läsa liksom, så man lär sig utan att rasa hela motorn wink

Hjultomte
1 500 Inlägg
14 april 2012
Riickarderikson skrev:
TooS skrev:
Riickarderikson skrev:

Definiera "skita sig" wink Du vet ingen som provat eller? smile Finns det guider på hur man bygger turbo? vore kul att läsa liksom, så man lär sig utan att rasa hela motorn wink

Så här tycker jag. Dumt att bygga turbo på en bil där det finns en bra grund redan. Det kommer kosta mer pengar och kommer bli mycket slit i håret och lyckas du så kommer någon annan med en turbo (som kan lägga ner dom pengar du la ner på din piska dig ändå)

Idén att lära sig är skit härlig. MEN du måste tänka har du tillgång till allt som kan och inte kan behövas. Du måste tex riva motorn. Har du plats?. Eventuellt rasa en motor rätt snabbt och ha plats till ett motorbyte. Har du tid och plats?

Googla turbokonvertering. Där har du myyycket läsbart smile

11 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
TooS skrev:
Riickarderikson skrev:
TooS skrev:

Så här tycker jag. Dumt att bygga turbo på en bil där det finns en bra grund redan. Det kommer kosta mer pengar och kommer bli mycket slit i håret och lyckas du så kommer någon annan med en turbo (som kan lägga ner dom pengar du la ner på din piska dig ändå)

Idén att lära sig är skit härlig. MEN du måste tänka har du tillgång till allt som kan och inte kan behövas. Du måste tex riva motorn. Har du plats?. Eventuellt rasa en motor rätt snabbt och ha plats till ett motorbyte. Har du tid och plats?

Googla turbokonvertering. Där har du myyycket läsbart smile

Får kanske bli ett senare projekt, ska få hem en crosskart snart som jag kan leka med sålänge wink Har allt utom pengar.... verkstad, smörjgrop och sånt, men inga cash!

Men tack för alla svar!

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
14 april 2012
byt motor ... en saab 9000 maskin med turbo hittar man billigt smile var och hämtade en idag... 2000kr gick den på med hela fadderullan

1 327 Inlägg
15 april 2012
Du kommer inte att kunna besikta bilen med en turbomotor utan en massa bekymmer = körförbud.

1 062 Inlägg
15 april 2012
Och kopplingen kommer att brinna upp fortare än fort. Och med ett original komp på 10,5:1 så blir det till att vara bra snäll med tändningen i det nya programmet du kommer att behöva!

M.V.H.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
21 april 2012
Det går att bygga en LTT på denna motor bara man vill, läs nedan i tråden om hur en person löste det på en NG900 2.3i. Samma motor men med Motronic styrsystem. Jag vet inte hur Trionic-systemet på din motor uppför sig, men det är ju bara justera med hjälp av tryckvakten.

Har du inte tillgång till delarna billigt så rinner det ju snabbt iväg, men helt klart kul projekt! Och för den med tummen där den ska sitta så kastar man ju ur prylarna ganska snabbt vid besiktningen.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=255629
Senast redigerat av Echonator (21 april 2012)

Bilälskare
283 Inlägg
22 april 2012
Riickarderikson skrev:
Hej!

Är relativt ny här på garaget och kan inte jättemycket om bilar, har precis fått hem en Saab 9000 2.3i -95 (Dvs 150hk UTAN turbo).

Har letat runt en del på nätet efter folk som försöker sig på att installera turbo i dessa utan några vidare framgångar, är det någon som har erfarenhet av detta här? Vad behöver jag byta? Passar en vanlig turbo från en 2.3ltt eller 2.3T? Borde jag satsa på en ltt eller T?

Tack på förhand!

om du nu vill ha den laglig på besiktningen e de smartare å köpa en redan med turbo

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
22 april 2012
klawd22 skrev:
Riickarderikson skrev:
Hej!

Tack på förhand!

om du nu vill ha den laglig på besiktningen e de smartare å köpa en redan med turbo

Ja visst är det så, men nu tänkte jag försöka svara på TS fråga.

Sök