5596
Sök

Köpråd, Volvo eller Audi?! Beslutsångest! :(

4 331 Inlägg
25 april 2012
850 skulle jag tro är det säkrare kortet att satsa på eftersom det finns gott om delar och kunskap. Risken att du skulle få något jättedyrt fel på volvon är inte stor.

Gammal audi med 4wd tror jag dock att risken är större och att det blir dyrare.
Du blir säkert nöjd med båda bilar men risken att du blir missnöjd med volvon är nog mindre om du förstår vad jag menar.

7 385 Inlägg
25 april 2012
hade utan tvekan valt att köra s2 framför t5r ... ganska enkelt val tycker jag

t5r:en är en vanlig 850 med lite mer maskin varken mer eller mindre, sen är den inte speciellt upphetsande heller... en vanlig svensson kärra med andra ord. Priset på delar, skiljer det verkligen SÅ mycket som ni säger ?? kolla på mekonomen så ligger det nog ganska jämnt

4 331 Inlägg
25 april 2012
CHEEVA skrev:
hade utan tvekan valt att köra s2 framför t5r ... ganska enkelt val tycker jag

t5r:en är en vanlig 850 med lite mer maskin varken mer eller mindre, sen är den inte speciellt upphetsande heller... en vanlig svensson kärra med andra ord. Priset på delar, skiljer det verkligen SÅ mycket som ni säger ?? kolla på mekonomen så ligger det nog ganska jämnt

Jo på mekonomen skiljer nog inte priserna så mkt men på skroten gör dom det. Om tex motorn skär av någon anledning vilket skulle bli det dyraste felet jag kan tänka mig på 850n så kostar en ny t5 i bra skick 10k?

Var får man tag på en ny motor till s2?

kör på en trottoarkant och förstör delar i framvagnen, kostar inte mkt på skroten och är lätt att få tag på till 850.

Är det samma med en s2a?

buckla i huv bagagelucka framskärm? inga problem med 850 men är det samma med audi?

Jag försöker inte vara dryg och jag är inte så insatt i audi så jag bara undrar hur läget ligger till med gamla sportiga audi.

198 Inlägg
25 april 2012
Tillgången på delar till S2 (och S4/S6 C4) borde inte vara något bekymmer. De tillverkades under ganska lång tid och i förhållandevis stora antal. Mycket plåt och andra delar är gemensamt med samtida Audi 80 och Coupe. Kollar man på S4/S6 så delar de kaross med samtida Audi 100/A6. Ebay är en bra källa för delar, kanske inte lika enkelt som den lokala skroten men det blir ändå rimliga kostnader för många delar.

A4 B7 är trevliga bilar och 2,0T(s) är en vettig motor. Kanske inget man plockar ut 6-700hk ur men upp till 300hk är det "relativt billigt" utan att det drar med sig allt för mycket merarbete. Sen är ju frågan lite vad det är för effekt som behövs, varken 2,0T eller 2,0Ts är direkt slöa från början och rätt vettiga motorer. Dessutom hyggligt snåla om man inte kör stadstrafik, långkörning hamnar jag en bit under 0,7 liter/mil med min.

S4 B5 känns lite osäkert, 2,7T har inte världens bästa rykte kring sig tyvärr och den modellen känns idag ganska gammal. Dock inte riktigt lika omodern som en 850 börjar bli, för då är vi på en annan planet.

1 354 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
OSkar000 skrev:
Tillgången på delar till S2 (och S4/S6 C4) borde inte vara något bekymmer. De tillverkades under ganska lång tid och i förhållandevis stora antal. Mycket plåt och andra delar är gemensamt med samtida Audi 80 och Coupe. Kollar man på S4/S6 så delar de kaross med samtida Audi 100/A6. Ebay är en bra källa för delar, kanske inte lika enkelt som den lokala skroten men det blir ändå rimliga kostnader för många delar.

A4 B7 är trevliga bilar och 2,0T(s) är en vettig motor. Kanske inget man plockar ut 6-700hk ur men upp till 300hk är det "relativt billigt" utan att det drar med sig allt för mycket merarbete. Sen är ju frågan lite vad det är för effekt som behövs, varken 2,0T eller 2,0Ts är direkt slöa från början och rätt vettiga motorer. Dessutom hyggligt snåla om man inte kör stadstrafik, långkörning hamnar jag en bit under 0,7 liter/mil med min.

S4 B5 känns lite osäkert, 2,7T har inte världens bästa rykte kring sig tyvärr och den modellen känns idag ganska gammal. Dock inte riktigt lika omodern som en 850 börjar bli, för då är vi på en annan planet.

Men om jag skulle vilja ha mellan 320-400 häst? Asså vi kan ju säga såhär. Jag har pengar att casha en A4 B7 och sen vad gäller trimning så skulle jag inte vara den som "pisstrimmar" med andra ord köper skitdelar eller satsar på/ förstärker för lite/ fel saker för att jag vill ha effekt fort som fan. Tar det ett litet tag att få ihop pengar till allt som behövs, då får det ta sin tid.

Tänkte bara berätta de för frågan om vad jag har för budget. Och den ska väl användas till det mesta. Inte bankörninng men att prova på bana nån gång skulle va skoj men inget jag skulle göra flera gånger om året med bilen. Allt ifrån att åka till jobbet till en träff där det blir ett race mellan de som kör en kväll ska den användas till.

Sök