3117
Sök

Tankat 2-takt i Mercedes 190

231 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Hej har en kompis som gjorde ett litet misstag. Han tankade 2 taktsbensin i bilen. Den gick bra ett tag sen surade den ihop.

Någon som vet ett smidigt sätt att tömma ur tanken och få den att gå igen ?

Och han tankade inte medvetet 2-takt. Han trodde att det var reservdunken till deras båt som var vanlig bensin.

Tipps uppskattas.

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

329 Inlägg
5 maj 2012
Fyll på med ren bensin bara big_smile
Är bränslet sam tankats anpassat för 2-taktare är det ju bara några procent olja i och inget farligt för bilen

865 Inlägg
5 maj 2012
hur mycket tanka han i då?

231 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
no_fake skrev:

Tror att det va 10-15 liter.

Och att tanka upp blir dyrt om det inte fungerar.
Därför vi tänkte tömma tanken och fylla på med några liter bensin för att se om den startar igen.

A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

329 Inlägg
5 maj 2012
gör rent stiften med...

197 Inlägg
5 maj 2012
Späda ut bara med vanlig bensin. Vems bil var det, din eller?  Bensin blir dåligt om den har suttit länge, men om mängden var lite så blir det inget problem. Kör lite E85 så tas vattnet bort om den fanns i reservdunkan. Dåligt bensin luktar "surt".

Jag tankade min pappas bil med en trädgårdsslang när jag var 4 år. Han blev inte precis glad för det som jag trodde han skulle bli.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

865 Inlägg
5 maj 2012
BoB__ skrev:
no_fake skrev:

Tror att det va 10-15 liter.

Och att tanka upp blir dyrt om det inte fungerar.
Därför vi tänkte tömma tanken och fylla på med några liter bensin för att se om den startar igen.

det kommer funka att tanka upp har själv tanka ett flertal bilar med oljeblandad bensin och då har jag tanka som mest kring 40liter i en 05as v70

197 Inlägg
6 maj 2012
Det blir billigare att tanka bilen med bensin och prova än att bärga bilen till en verkstad för tömning i alla fall. Tror inte att bensintanken har ett draneringsplugg och du kommer inte åt allting i tanken utan att ta bort luckan till nivåsensorn/bränspump dvs du kommer inte att bara suga bort allting genom påfyllningsröret.  no_fake har själv gjort det flera gånger utan problem.  Och så slipper du allt besvär och brandrisk om du bara späda ut det finns i tanken.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
6 maj 2012
lite tvåtaktsbensin ska inte ha nån betydelse egentligen, ska bara göra att bilen ryker lite mer. (tvåtaktsmotorerna går ju utmärkt på det) Tanka fullt bara så det späder ut oljan mesta möjligt, går inte bilen då så är det nåt annat fel på den. Vilket jag skulle tro att det är ändå.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Xenoholic
2 559 Inlägg
6 maj 2012
henke_99 skrev:
lite tvåtaktsbensin ska inte ha nån betydelse egentligen, ska bara göra att bilen ryker lite mer. (tvåtaktsmotorerna går ju utmärkt på det) Tanka fullt bara så det späder ut oljan mesta möjligt, går inte bilen då så är det nåt annat fel på den. Vilket jag skulle tro att det är ändå.

Säger detsamma. Att den stannade beror nog inte på att det var oljeblandad bensin.
Har själv hällt det i nån bil medvetet för att få tyst på en gnällande soppapump (hjälpte iofs inte tongue ) men den gick ju inte sämre i alla fall. big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 maj 2012
Den surar inte ihop för att du tankar tt-bränsle med 2-4% blandning om det nu inte är en egen "häxbrygd/blandning" med mycket mer olja. Ni ska inte ens behöva tanka upp med vanlig bensin utan bara köra. Tror det är något annat fel på bilen men riv ur tändstiften och kolla statusen på dessa och ev. byt.

Edit; Häller ibland i tt-olja själv i mina äldre bilar utan katalysator (framförallt dessa med insprutning) Just med tanke på dagens taskiga bensinkvalite
Senast redigerat av hotrodder (6 maj 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

197 Inlägg
6 maj 2012
Aerocombi! Vet vad du menar, ibland låter min lilla skitpeugeot pump så illa att man skulle tro att jag  runt med en getingbo i bilen. Sen försvinner ljudet, berör på ingenting.. Känns som ljudet försvinner bara efter folk börjar stirra..  Men min bil är värt mindre än en ny bensinpump, den är värt dubbelt så mycket efter varje tankning.

Henke, hur länge kan det ta innan den Mercedes bensin blir utspädd genom returslangen? Tror du att man kan "tvångköra" tryckregulatorn så röret töms lite fortare? Det kanske var en dunk med vinägerbensin som hade suttit i garaget under 20 år eller nåt.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
6 maj 2012
Bensinen i returledningen kommer ju köras tillbaka till tanken så fort den elektriska bränslepumpen startar. Och för övrigt så spelar det ju ingen roll vad det är för bensin i returen, den har ju redan passerat motorn o måste tillbaka till tanken först i vilket fall.

Är det nån gammal kass bensin som hällts i så tanka bilen full bara.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

197 Inlägg
6 maj 2012
OK, tänkt bara att när jag tankade med rena E85 (för att testa) så tog det 5 minuter på motorvägen innan den E85 nådde fram, bilen sputtrade under kanske 10 sekunder sen datorn gjorde sin regleringar.  Då tror jag att det tog 5 minuter innan (vanliga) bensinet var bort från alla rören. Bilen är INTE E85 konverterade, motorn  har centralinsprutning. Är det bara för att den är ingen "äkta hederlig" insprutningsystem, och bensinpumpan är inte ens högtrycksmodellen?

231 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Tack för tipsen..
tyckte själv att de va lustigt att den surade ihop och dog. Men vi ska snart ut och tanka i och kolla tändstift.

Men om det skulle vara något annat nån som vet vad det kan vara ? Kan ju iofs vara 10000 olika saker men ändå..

Sök