3842
Sök

Frågor kring cheva v8

Performance meck
342 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
#1
hallå alla glad och andra tjuriga!

har lite frågor jag tänkte ni ska få hjälpa mig få svar på!

När man ska montera en v8 i en bil som inte alls är anpassad för det vill man ha en relatift liten med spetsig vinkel på cylinderhuvudena. Denna motor tror jag kallas Big block stämmer detta?

Eftersom allt jag bygger bestor av soppor och gammla lik så ska det givetvis varken vara reggat eller kosta massor pengar! därför så har jag kollat omkring i buskar och snår och bakom ett träd någon km bort står det en gammal cheva van rostig och så som alla gammla bilar är. Denna modell skulle jag gissa på är en tidig 90 talare

Men då jag inte har en jävla aing om cheva och v8 rent allmänt så hur länge håller dom på med förgasare? och i en cheva van vad sitter det oftast för motor i dom?

deras automat låda hur mycket el o bög är det till den eller är det som jag tänker mig det enbart några kablar:D? 

om det nu skulle vara sprut på gammla pärlan hur pass svårt är det att kasta på ett par gammla förgasare?
eller ska man ta sig tid och köra med insprut?

när ni nu svara så förska att förstår att jag nästan aldrig rört en v8

ps givetvis ska detta paket ner i en 740... Mål.. börna på 3an!

Mvh Wistfors

67 Inlägg
3 maj 2012
#2
En bigblock är mycket större på alla håll o kanter.Betydligt tyngre än smallblocken.


Avstängd
195 Inlägg
3 maj 2012
#3
Japp, vill du ha spetsig vinkel på cylindrarna ska du ha en smallblock

188 Inlägg
4 maj 2012
#4
om du har hittat en cheva van så är det förmodligen en 305 eller en 350 motor med oftast en 700 låda efter, om jag inte minns fel beroende på årsmodell så sitter det en TBI förgasare men det finns ju annat insug och förgasare att köpa så man slipper elen. lådan beror också på årsmodell det är antingen vakum/el.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 maj 2012
#5
Cheva har 2 olika huvudblock, SB som går från 262cui till 400cui och BB som går från 396cui till 454cui.
Till din 740 vill du ha en 350cui sb från innan -87 då de flesta trimbitar är anpassade för det och du slipper böka med TBI-sprutet. När det kommer till lådan så vill du ha Th350 om du bara ska busa.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 292 Inlägg
4 maj 2012
#6
Senaste Cheva Van jag hade var en 1989 med 305 TBI och med 700 låda,

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

210 Inlägg
8 maj 2012
#7
Hej någon som vet hur ventilerna ska dras på en cheva 350? förgasarmotorn.

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 maj 2012
#8
RaggarVargen skrev:
Hej någon som vet hur ventilerna ska dras på en cheva 350? förgasarmotorn.

Hydraulkam = När in/ut lyftarna vippar så drar du åt justeringen så du kan snurra stötstången mellan fingarna. Sedan spänner du muttern "tre kvart" till. Slammrar han ändå på ventilerna efter lyftarna har fått tryck så spänner du en kvart-halv varv till.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

210 Inlägg
9 maj 2012
#9
Så först ska jag ställa motorn i så kalat 0 läge?
är du säker på att det är 3 kvart och inte ett kvart?


hotrodder skrev:
RaggarVargen skrev:
Hej någon som vet hur ventilerna ska dras på en cheva 350? förgasarmotorn.

Hydraulkam = När in/ut lyftarna vippar så drar du åt justeringen så du kan snurra stötstången mellan fingarna. Sedan spänner du muttern "tre kvart" till. Slammrar han ändå på ventilerna efter lyftarna har fått tryck så spänner du en kvart-halv varv till.

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
9 maj 2012
#10
RaggarVargen skrev:
Så först ska jag ställa motorn i så kalat 0 läge?
är du säker på att det är 3 kvart och inte ett kvart?


hotrodder skrev:
RaggarVargen skrev:
Hej någon som vet hur ventilerna ska dras på en cheva 350? förgasarmotorn.

Hydraulkam = När in/ut lyftarna vippar så drar du åt justeringen så du kan snurra stötstången mellan fingarna. Sedan spänner du muttern "tre kvart" till. Slammrar han ändå på ventilerna efter lyftarna har fått tryck så spänner du en kvart-halv varv till.


Nope! Du drar runt motorn eftersom och kollar vilka vippor som vippar. Dvs. du ställer ventilerna när nocken på kamen är längst bort från lyftaren.

Japp! Vrid lite mer än ett halvt. Dvs. "tre kvarts" varv.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök