3772
Sök

Pysande ljus i AC.n

1 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Hej jag har en Volvo V70 -02.
När jag har ac.n på så är det som ett pysande ljud som låter.
Har testat att ha ac.n av och då låter det ingenting.
Vid varmare dagar låter det mer tycker jag.
Något förslag vad det kan vara och vad man ska göra?
Tack i förhand!!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 maj 2012
Ett pysande ljud som blir starkare vid högre temperaturer (dvs större last på kompressorn) tolkar ju iaf jag som en läcka i systemet. Rätt logiskt också isf att det inte hörs när ACn är av då kompressorn inte trycker ut något ur systemet.

Bara till att åka till en AC-firma och bli några lappar fattigare eller leva utan ac...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

* Voff voff *
11 146 Inlägg
16 maj 2012
Malobia skrev:
Hej jag har en Volvo V70 -02.
När jag har ac.n på så är det som ett pysande ljud som låter.
Har testat att ha ac.n av och då låter det ingenting.
Vid varmare dagar låter det mer tycker jag.
Något förslag vad det kan vara och vad man ska göra?
Tack i förhand!!

Det är inte helt onormalt att AC-systemet iaf hörs. Det är ju en kompressor som pumpar runt gas genom trånga rör. Så utan att veta hur högt det låter är det svårt att svara på om det är något som är fel.

Hörs det t.ex. bara på tomgång eller hörs det tydligt även när du är uppe i fart?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

197 Inlägg
16 maj 2012
Hej!

AC systemet är byggd av flera komponenter som ska jobba ihop och funktionen kräver att det finns ett viss mängd köldmedium i systemet. Kondensors jobb är att kondensera köldmedium (i form av ett gas) till köldmedium i form av ett vätske, dette görs genom att kondensorn tar bort värmen. Vätskan passar vidare på din bil genom ett expansionsventil och sen inn i förångaren där vätskan kokar och blir ett gas igen. Expansionsventilen är ren mekaniskt, den öppnar eller stänger sig beroende på temperaturen

För att kondensorn skulle kunna kondensera måste det finnas baktryck och bra luftflöde genom den. Ljudet kan vara ett tecken att det finns inte tillräckligt med köldmedium i systemet och då blir det båda gas och vätske som blåser genom ventilen. Då hörs det, eftersom ventilen är gjort för att det ska finna bara vätske på ena sidan (insuget) och gas på (utblåset).

Även om allting är perfekt så hörs det ljudet när man stänger av ACn och motorn. Men om ljudet hörs medans motorn och ACn är PÅ dä är det ett bra tecken att det är dags för påfyllning.

En V70I har ingen mekaniskt expansionsventil utan en enkel orifice dvs ett litet hål där köldmedlet "sprutar" igenom, ungefär som ett munstycke på en sprayburk. Om du skulle känna på den mindre AC rören vid torpedväggen på en V70 I med ACn på, det märks att rören är lite varmt men blir helt plötsligt kallt, det är prcis där orificetuben finns.

Självklart kan oljudet berör på en trasigt expansionsventil, men det är inte ofta att den går sönder.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

Sök